ریزش 56درصدی رقیبان نهایی‌کنکور سراسری

5f7470e604c81_2020-09-30_15-19

آنچه امسال در میان داوطلبان مقاطع و رشته‌های مختلف مشهود بود تعداد بالای غایبان در آزمون و انصرافی‌ها از انتخاب رشته‌ هستند،

آزمون‌ها کنکور‌99 در تابستانی که گذشت با حاشیه‌ها و چالش‌های فراوان برگزار شد و نتایج اولیه آن‌ها نیز در هفته‌های گذشته منتشر شد. روز گذشته نیز آخرین مهلت انتخاب رشته برای داوطلبان کنکور سراسری بود. اما آنچه امسال در میان داوطلبان مقاطع و رشته‌های مختلف مشهود بود تعداد بالای غایبان در آزمون و انصرافی‌ها از انتخاب رشته‌ هستند، به‌طوری که طبق آنچه از سوی سازمان سنجش اعلام شده نزدیک به 400‌هزار داوطلب آزمون سراسری انتخاب رشته کردند این درحالی است که تعداد شرکت‌کنندگان سه برابر این تعداد بوده است.
با پایان یافتن مهلت انتخاب رشته در کنکور سراسری سال‌۹۹، روز گذشته خانم فاطمه زرین‌آمیزی، سخنگوی سازمان سنجش آموزش کشور اعلام کرد،‌ از بین یک میلیون و ۱۲‌هزار و‌۶۳۲ داوطلب مجاز به انتخاب رشته فقط ۴۶۹‌هزار و ۹۴‌نفر در انتخاب رشته شرکت کردند که نشان‌دهنده کاهش استقبال کنکوری‌ها از پذیرش در کنکور و دانشگاه است. رقمی که حتی کمتر از نصف تعداد شرکت‌کنندگان در آزمون سراسری بوده است. کنکور‌99 از همان ابتدای شیوع ویروس کرونا با چالش‌ها و حرف و حدیث‌های زیادی همراه بود. از به تعویق افتادن چند‌باره آزمون کارشناسی ارشد و دکتری؛ تا کمپین داوطلبان کنکور سراسری برای حذف کنکور در روزهای کرونایی؛ با تشدید نگرانی‌ها بابت شیوع دوباره ویروس کرونا در کشور، هزاران داوطلب کمپین‌های متعددی برای تعویق کنکور سراسری به ثبت رساندند. آن‌ها قصد داشتند با این کار صدای خود را به گوش مسوولان برسانند. حتی برخی از داوطلبان پیشنهاد تعویق یا برگزاری دو نوبته کنکور را مطرح کردند. این نگرانی‌ها وقتی شدت گرفت که وزارت علوم در برگزاری آزمون دکتری که داوطلبانش یک دهم داوطلبان کنکور سراسری بودند؛ ناکام و ضعیف عمل کرد. اما با وجود سلسله جلساتی که در مجلس شورای اسلامی برگزار شد، این کمپین‌ها راه به جایی نبرد و سرانجام آزمون‌های کنکور یکی پس از دیگری در رشته‌ها و مقاطع مختلف برگزار شد.

یک و نیم متقاضی و نیم داوطلب
کنکور‌۹۹ در سایه کرونا روزهای ۲۹‌مرداد تا اول شهریور‌ماه برگزار شد و یک میلیون و ۳۸۴‌هزار و‌۳۳۲‌نفر در این آزمون شرکت کردند. سال گذشته، یک میلیون و ۱۱۹‌هزار و‌۴۱۱‌داوطلب در آزمون سراسری‌۹۸ ثبت نام کردند که از این تعداد، یک میلیون و‌۱۸‌هزار و‌۷۰۳‌داوطلب در جلسه آزمون در روزهای ۱۳‌و ۱۴‌تیرماه‌۹۸ حاضر و ۸۳۲‌هزار و‌۲۸۹‌داوطلب مجاز به انتخاب رشته شدند. آمار نهایی انتخاب رشته داوطلبان مجاز کنکور‌۹۸ حاکی از آن بود که ۴۵۳‌هزار و‌۶۵۶‌نفر معادل ۵۴/۴۷‌درصد از آن‌ها نسبت به انتخاب رشته‌های تحصیلی با آزمون اقدام کردند. با توجه به اینکه امسال تعدادی بیشتری از داوطلبان شرکت‌کننده در کنکور مجاز به انتخاب رشته شده بودند، اما کمتر از ۵۰‌درصد داوطلبان انتخاب رشته کردند. ظرفیت پذیرش در کنکور سراسری از سوی سازمان سنجش آموزش کشور ۱۵۴‌هزار نفر اعلام شده است که با احتساب پذیرش‌های بدون کنکور به ۹۱۲‌هزار نفر می‌رسد. داوطلبان تا روز دوشنبه ۱۴‌مهرماه می‌توانند در رشته‌های بدون آزمون کنکور‌۹۹ ثبت‌نام کنند.
امسال به‌دلیل شیوع کرونا و ضرورت رعایت نکات بهداشتی، حوزه‌های برگزاری از ۲۱۰۰‌حوزه در سال‌۱۳۹۸ به ۳۳۰۰‌حوزه افزایش یافته و تعداد عوامل اجرایی نیز از ۷۸‌هزار نفر در سال گذشته به ۱۷۵‌هزار نفر افزایش یافته بودند. با همه این‌ها امسال تعداد غایبان در جلسه کنکور؛ بیشتر از سال‌های گذشته بود و علت آن شیوع کرونا و نگرانی از حضور در اماکن سرپوشیده و پر رفت‌و‌آمد بود. اما نکته جالب‌تر اینکه نه تنها شرکت‌کنندگان ریزش داشتند بلکه حتی آمارهای روزهای اخیر نشان می‌دهد که داوطلبان مجاز شده در هر مقطعی؛ امسال کمتر از سال‌های گذشته انتخاب رشته کرده‌اند و این نشان می‌دهد که احتمالاً بسیاری از داوطلبان به‌خاطر استرس، نگرانی و شایعات لغو کنکور؛ روزهای باقی‌مانده از فرصت طلایی خود را آن‌طور که باید درس نخوانده بودند یا ترجیح داده‌اند اکنون که کشور به حالت نیمه تعطیل در آمده است یک سال دیگر پشت دروازه کنکور بمانند و شانس خود را برای ورود به دانشگاه و رشته‌ای بهتر انتخاب کنند. این آمار نشان می‌دهد که صرف‌نظر برخی از داوطلبان بسیار جدی کنکور که فقط رشته خاص و دانشگاه خاصی را مد نظر دارند و به غیر از رشته مورد نظر رشته دیگری را انتخاب نمی‌کنند، سایر داوطلبان مجاز کنکور که احتمالاً به‌دلیل رتبه نامطلوب انتخاب رشته نکرده‌اند، رقیب جدی کنکور امسال نبوده‌اند.

داوطلبان فراری از دانشگاه
کنکور ارشد و دکتری نیز با وجود اینکه جامع آماری کمتری نسبت به داوطلبان کنکور سراسری داشت هم با غایبان زیادی همراه بود. اگرچه نزدیک به 10درصد از داوطلبان در آزمون شرکت نکردند و حدود 50‌درصد از قبول‌شدگان نیز اصلاً انتخاب رشته‌ای نکردند اما دکتر ابراهیم خدایی در تمام اظهارات رسانه‌ای خود تاکید داشت که این آمارها درباره غایبان اصلاً غیرطبیعی نیست و درسال‌های گذشته نیز غایبانی وجود داشته که امسال تنها چند درصد به این تعداد افزوده شده است.

ترم جدید حضوری است یا مجازی؟
نزدیک به یک ماه از بازگشایی دانشگاه‌ها می‌گذرد و دانشجویان کمابیش کلاس‌های خود را به صورت غیرحضوری برگزار می‌کنند، مگر کلاس‌هایی که عملی باشد یا دانشجویی که برای پایان‌نامه خود راهی دانشگاه شود؛ با وجود این بنا بر آنچه تاکنون مطرح شده دانشجویان جدید نیز از ابتدای آبان‌ماه راهی کلاس‌های درس می‌شوند. اما موضوعی که درباره این دانشجویان کمی نگران‌کننده است لزوم برگزاری کلاس‌های آن‌ها به صورت حضوری است، چرا‌که نودانشجویان برای آشنایی با محیط دانشگاه؛ اساتید و نحوه برگزاری کلاس‌هایشان لازم دارند تا در محیط دانشگاه حضور پیدا کنند. اگرچه اعلام شده که این امکان هم وجود دارد که دانشجویان در محل زندگی میهمان شوند و دروس کارگاهی و آزمایشگاهی را در نزدیک‌ترین دانشگاه به محل زندگی بگذرانند؛ اما این تبصره برای دانشجویان جدیدالورود صدق نمی‌کند و هر دانشجویی موظف است دست‌کم‌ ترم اول تحصیل خود را در دانشگاه اصلی خود بخواند. همین موضوع احتمال شلوغ‌تر شدن خوابگاه‌های دانشجویی را بیشتر می‌کند. هزاران دانشجویی که از شهرها و روستاهای خود راهی استان‌های دیگر می‌شوند برای اقامت نیاز به خوابگاه دارند؛ خوابگاه‌هایی که البته رعایت پروتکل‌های بهداشتی در آن چیزی شبیه به یک شوخی است.
از این گذشته؛ احتمالاً دانشجویانی هم هستند که در مناطقی قرار دارند که نمی‌توانند خدمات اینترنتی دریافت کنند یا به هر دلیلی حضور در آموزش‌های الکترونیکی برای آن‌ها مقدور نیست،که به ناچار این دسته از دانشجویان نیز به دانشگاه‌ها و خوابگاه‌ها اضافه می‌شوند. با این حال وزارت علوم‌؛ تمام تلاش خود را برای اینکه دانشجویان تازه ورود را چند هفته در محیط دانشگاه برای آشنایی آن‌ها با اساتید، محیط دانشگاه و امکانات پذیرا باشد؛ می‌کند و طبیعی است که تمام‌ترم با‌توجه به شیوع کرونا در دانشگاه برگزار نمی‌شود و در واقع این ترم ترکیبی از حضوری و مجازی ارائه می‌شود اما باید دید تا چه اندازه این فرضیه قابل اجرا شدن است.

badoorbin.com
akhbarazad.com
منبع : خبرفوری

پست بعدی

فواید غیرمنتظره یک فنجان قهوه برای مبتلایان به سرطان روده بزرگ

چ سپتامبر 30 , 2020
برای افرادی که مبتلا به سرطان روده بزرگ هستند، یک فنجان قهوه ممکن است فواید غیر منتظره ای داشته باشد. بر اساس مطالعه ای که اخیرا منتشر شده است، نوشیدن قهوه بیشتر، حداکثر چهار فنجان در روز، با نتایج بهتر در بیماران سرطانی روده بزرگ ارتباط دارد. محققان چندین موسسه […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000