جنگ ارمنستان و آذربایجان/ توپخانه و تسلیحات زمینی کدام کشور قدرتمندتر است؟

سیاسی/ بین الملل 5f7314fce6236_2020-09-29_14-35 هر چند دو طرف یکدیگر را به بمباران هوایی با "سوخو روسی" تهدید کرده‌اند اما آنچه تاکنون مشاهده شده صرفا جنگ توپخانه‌ای ارمنستان و آذربایجان علیه یکدیگر بوده است.

به گزارش خبر فوری، چند روزی هست که درگیری میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان در منطقه قره‌باغ شدت گرفته است. دو کشور همسایه که تا کنون سابقه چند بار جنگ با یکدیگر را هم دارند، بر سر مسائل این منطقه درگیر شده و آتش به روی هم گشودند.

از نظر بین‌المللی، قره‌باغ به عنوان بخشی از خاک آذربایجان شناخته می‌شود ولی اکثریت ساکنان آن از قومیت ارمنی هستند. از این جهت، درگیری بین ارمنستان و آذربایجان بر سر این منطقه بسیار زیاد است.

در مورد علل و ریشه های تاریخی درگیری در این منطقه می‌توان مقالات بسیاری نوشت. همچنین در مورد توان نظامی دو کشور و نیز احتمال وقوع یک جنگ تمام عیار نیز پیش از این گزارشاتی نوشته شده است(اینجا بخوانید). آنچه کمتر به آن توجه می‌شود و بد نیست به آن پرداخته شود، تسلیحات به کار رفته در این درگیری است.

هر چند دو طرف یکدیگر را به بمباران هوایی با "سوخو روسی" تهدید کرده‌اند اما آنچه تاکنون مشاهده شده صرفا جنگ توپخانه‌ای ارمنستان و آذربایجان علیه یکدیگر بوده است. منطقه قره‌باغ در این چند روز شاهد آتش توپخانه‌های دو طرف بوده که البته همین حملات آسیب زیادی به منطقه و شهروندان زده است.

اما توپخانه‌های زمینی ارتش ارمنستان و آذربایجان بیشتر از چه نوعی هستند؟ شواهد نشان می‌دهد که بیشتر راکت‌ها و توپخانه‌های معمولی و کششی و همچنین خودروهای رزمی دو کشور ساختاری روسی دارند. به هر حال هم ارمنستان و هم آذربایجان پیش از این بخشی از شوروی بوده و مسلم است که ساختار قوای نظامیشان هم تاثیر گرفته از این کشور بوده است.

بد نیست در اینجا به برخی از اصلی‌ترین تسلیحات زمینی و توپخانه ای ارمنستان و آذربایجان اشاره ای داشته باشیم.

تانک‌ها:

به لحاظ کمیت، آذربایجان وضعیت بهتری از ارمنستان دارد و طبق داده‌های ژورنال‌های نظامی، تعداد تانک‌های آذربایجان بیشتر از همسایه اش است.

بیشتر تانک‌های ارمنستان از نوع T-72 ، T-80، T-55، T-90 S هستند. تانک‌های آذربایجان نیز تقریبا از نوع تانک های ارمنستان هستند. البته بیشتر تانک های آذربایجان از نوع T-72 SIM2، T-90، T-55 است. در واقع، تعداد تانک‌های T-72 آذربایجان کمی پیشرفته تر از نوع ارمنی آن هستند. همچنین تعداد این نوع تانک‌ها در آذربایجان بیشتر از کشور همسایه است.

تانک T-72 یک تانک اصلی میدان نبرد است که تولید آن از اوایل دهه 1970 در شوروی آغاز شد. این تانک شباهت‌هایی با تانک قدیمی‌تر اما پیشرفته‌تر T-64 دارد. T-72 پس از تانک دیگر شوروی‌ها؛ T-55 پرتیراژترین تانک تولیدشده پس از جنگ جهانی دوم است و در مجموع بیشتر از 25 هزار دستگاه از آن ساخته شده و کماکان برای مشتریان خارجی تولید می‌شود که توسط ده‌ها کشور مورد استفاده قرار گرفته‌است.

توپخانه(کششی):

تعداد توپخانه های آذربایجان بیشتر از ارمنستان است. توپخانه های ارمنستان بیشتر از نوع 2S3 Akatsiya و 2S1 Gvozdika هستند. از آن طرف، توپخانه های آذربایجان بیشتر از نوع SpGH DANA، 2S1 Gvozdika، T-155 Fırtına، 2S19 Msta و … است.

مدل توپخانه آذربایجان و ارمنستان مانند تانک‌هایشان "روسی – شوروی" است. توپخانه کششی اصلی و مشترک این دو ارتش 2S1 Gvozdika است. این سلاح متحرک ساخت شوروی است و بر اساس مدل MT-LBu به روز رسانی و ساخته شده است. این سلاح نیز مانند تانک‌های شوروی فوق الذکر جنبه صادراتی داشته و شوروی و سپس روسیه از فروش آن سود زیادی به دست آورده است.

خودرو زره پوش رزمی و نفربر زره پوش:

نفربر زره‌پوش (زرهی) نوعی خودروی زرهی جنگی است که برای حمل و نقل سربازان در میدان جنگ بکار می‌رود. نفربرها معمولاً تنها به مسلسل مسلح هستند؛ اما ممکن است به سلاح‌هایی همانند موشک ضد تانک هدایت‌شونده (ATGM) یا خمپاره‌انداز هم مجهز باشند. در واقع نفربرها برخلاف تانک‌ها و خودروهای جنگی پیاده‌نظام برای جنگ مستقیم طراحی نشده‌اند؛ بلکه برای حمل ایمن نیروهای نظامی به خط مقدم نبرد ساخته شده‌اند و سلاح آن‌ها برای دفاع از خود است.

خودروهای جنگی پیاده‌نظام نوع پیشرفته‌تر و تکامل‌یافته‌تر نفربرهای زرهی هستند که با داشتن زره قوی‌تر و سلاح‌های بیشتر از جمله یک توپ جنگی توانایی بیشتری برای درگیری مستقیم در جنگ و فراهم‌کردن آتش حمایتی برای سربازان دارند.

اصلی ترین نفربرهای زره پوش و خودروهای رزمی ارمنستان از این قرارند: BTR-80، MT-LB، BRDM-2، BMP-2، BMP-1، BTR-60 و…

اصلی ترین نفربرهای زره پوش و خودروهای رزمی آذربایجان نیز از این قبیل اند: Otokar Cobra، MT-LB، BTR-70، BMP-2، BMP-1، BTR-80، BMP-3 و…

اکثر تسلیحات بالا مدل‌های کامل شده نفربرها و خودروهای زرهی شوروی سابق هستند. این تسلیحات به خصوص توسط کشورهای استقلال یافته از شوروی ( ونه حتی خود روسیه) استفاده می‌شوند. از این جهت، حتی اینها نیز جنبه صادراتی دارند.

راکت انداز:

راکت انداز یا توپخانه راکتی ارمنستان و آذربایجان نیز ساختار و فرمت روسی – شوروی دارند. عمده ترین توپخانه های راکتی ارمنستان از این قرار هستند: BM-21 Grad، BM-30 Smerch، BM-27 Uragan، OTR-21 Tochka، SCUD-B، 9K720 Iskander و …

از طرف دیگر، آذربایجان نیز توپخانه های راکتی مهمی دارد که از این قبیل اند: BM-21 Grad، BM-30 Smerch، LAR-160، Lynx MR، T-122 Sakarya، T-300 Kasırga، TOS-1، OTR-21 Tochka و…

BM-21 Grad اصلی ترین راکت انداز ارتش دو کشور است. این توپخانه راکتی ساخت شوروی است که در دهه 60 ایجاد شد اما در سالهای بعد به تدریج کامل گردید. بیشتر راکت اندازهای ارمنستان و آذربایجان مدل به روز رسانی شده همین BM-21 Grad هستند.

badoorbin.com
akhbarazad.com
منبع : خبرفوری

پست بعدی

۸میلیون سالمند در کشور / رصد کرونا در آسایشگاه‌ها

چ سپتامبر 30 , 2020
رییس اداره سلامت سالمندان وزارت بهداشت گفت: در حال حاضر سهم سالمندان در اشغال تخت‌های بیمارستانی بالا است که این نشان می‌دهد سالمندان وضعیت جسمی، روانی و رفاهی مناسبی ندارند. دکتر محسن شتی همزمان با روز جهانی سالمند، با اشاره به اینکه شروع سن سالمندی در کشور ما از ۶۰ […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000