در شمال لبنان اتفاق بزرگی رخ داد؛ هشدار دادم که دارند داعش را احیا می‌کنند

سیاسی/ بین الملل 5f7379903cca7_5f7379903ccaa دبیرکل حزب‌الله به شهادت برخی نظامیان ارتش لبنان در درگیری‌‌های شمال این کشور اشاره کرد و به خانواده‌های آنها تسلیت گفت.

سید حسن نصرالله در ابتدای سخنرانی خود درگذشت «صباح الاحمد الجابر الصباح» امیر کویت را تسلیت کویت و از مواضع وی در قبال لبنان قدردانی کرد. نصرالله گفت، لبنانیها مواضع متمایز کویت در جنگ ژوئیه ۲۰۰۶ و کمک این کشور در بازسازی لبنان پس از تجاوز صهیونیستی را فراموش نخواهد کرد.

دبیرکل حزب‌الله در ادامه به شهادت برخی نظامیان ارتش لبنان در درگیری‌‌های شمال این کشور اشاره کرد و به خانواده‌های آنها تسلیت گفت. وی افزود، گروه‌های مختلف در شمال لبنان، خود را برای یک اقدام نظامی بزرگ آماده کرده بودند.

نصرالله تأکید کرد: حدود یک ماه قبل گفتم که علمیاتی برای احیای دوباره داعش در سوریه، عراق، لبنان وجود دارد و برخی به سخنان من واکنش منفی نشان داند. کینه احیانا مانع از دیدن واقعیت می‌شود.پس از ترور شهیدان «حاج قاسم سلیمانی» و «ابومهدی المهندس»، و نیز درخواست ملت عراق برا یخروج آمریکا از این کشور، آمریکا در تلاش برای احیای گروهک تروریستی داعش است.

وی افزود، آمریکا دنبال احیای داعش است تا ادامه حضورش در منطقه را توجیه کند؛ در مرزهای فلسطین دشمن همچنان در حالت آماده‌باش است و این امر خوبی است. شاید این طولانی‌ترین زمانی است که ارتش آن در طول حدود مستقر است و هیچ کدام از نظامیانش جرأت حرکت ندارند . احیانا تانک‌هایی دیده می‌شوند و مشخص نیست سربازی در داخل آن هست یا نیست.

نصرالله در واکنش به ادعای نتانیاهو که مدعی شده بود حزب‌الله در منطقه‎‌ای از بیروت و ضاحیه کارخانه موشکی دارد، گفت:بخش رسانه‌ای حزب‌الله یک دیدار برای رسانه‌های صوتی و تصویری و نوشتاری در منطقه «الجناح-الاوزاعی» ترتیب داده تا از حقیقت آگاه شوند و ادعای کذب نتانیاهو آشکار شود. زمان این دیدار رسانه‌ای ساعت ۱۰ تا ۱۱ شب خواهد بود

تحولات مربوط به تشکیل دولت لبنان

وی در اشاره به تلاش‌‎ها برای تشکیل دولت هم گفت: نشست‌هایی در کاخ «صنوبر» و با حضور هشت حزب لبنانی تشکیل شد؛ طرحی مطرح شود و همه گفتند ما حمایت می‌کنیم. طرح فرانسه گام اول در روند تشکیل دولت بود. ما مشکلی با نخست‌وزیری سعد الحریری یا هر شخص دیگری به نمایندگی از وی نداریم.

دبیرکل حزب‌الله ادامه داد، باشگاه نخست‌وزیران سابق لبنان سه اسم مطرح کردند که در بین آنها نام «مصطفی ادیب» نیز بود، از باب تسهیل در روند تشکیل دولت، حزب‌الله شرطی مطرح نکرد. «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه برای بار دوم به لبنان آمدو پس از مأمور شدن ادیب برخی از وی وقت خواستند تا مذاکراتی انجام شود و هیچ دیدار یا بحثی انجام نشد. رئیس‌جمهور «میشل عون» ناچار شد روسای ائتلاف‌های سیاسی را فرا بخواند و وی شریک تشکیل دولت است.

نصرالله سپس گفت: به بحث و مذاکره نشستیم و در بحث متوجه شدیم که دولت متشکل از چهارده وزیر خواهد بود؛ موضوع دوم در کرسی‌های وزراتی و موضوع سوم درباره نخست‌وزیر یا باشگاه نخست‌وزیران سابق بود که آنها تمامی وزرا را معرفی می‌کردند و آنها چگونگی توزیع کرسی‌ها را مشخص می‌کردند و ما فقط در جریان قرار می‌گرفتیم نه بیشتر.فرانسوی‌ها باید بدانند کجا اشتباه کردند، خصوصا در موضوع خط زدن اختیارات رئیس‌جمهور باید به این مسأله توجه کنند؛ آنها از عملیات سیاسی برای خط زدن اختیارات رئیس‌جمهور استفاده کردند.

وی ادامه داد: آنچه به ما ارائه شد را رد کردیم زیرا خطری برای کشور و غیرقابل بحث است. عرف موجود از ۲۰۰۵ تا کنون توافق میان نخست‌وزیر و ائتلاف‌ها بر سر کرسی‌هاست نه تعیین نام وزرا توسط نخست‌وزیر.

نصرالله تأکید کرد: مجموعه ایده‌هایی مطرح شد که ما با آن مشکلی نداشتیم ، مثل گفته شد ما افرادی غیرحزبی می‌خواهیم و ما گفتیم مشکلی نداریم. اما در نهایت به ما گفتند که دولت فقط باید 14 وزیر داشته باشد و آنها وزرا را تعیین می‌کنند، ما ابدا این امر را نمی‌پذیریم، می‌توان این موضوع را بر اساس عراف، قانون و بند مربوطه در تواقف «طائف» مورد بحث قرار داد.

در حال تکمیل

badoorbin.com
akhbarazad.com
منبع : خبرفوری

پست بعدی

مرجعیت عالی عراق پیشران اصلی حفظ استقلال و استقرار امنیت این کشور است

س سپتامبر 29 , 2020
سیاسی/ دفاعی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تاکید کرد: آیت الله سیستانی نماد افتخار و اقتدار مرجعیت و قدرت بسیج کنندگی آن در جامعه عراق و جوامع اسلامی است. سردار سرتیپ پاسدار اسماعیل قاآنی در دیدار با پیشکسوتان دفاع مقدس، با اشاره به تحولات سال های اخیر منطقه […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000