وعده ترامپ به سودان برای خروج قریب‌الوقوع از فهرست تروریسم

سیاسی/ بین الملل 5f72f690e6eeb_5f72f690e6eee سفیر سودان در واشنگتن پیش‌بینی کرد دونالد ترامپ طی چند روز آینده احتمالا دستور حذف نام این کشور از لیست تروریسم را صادر کند.

نورالدین ساتی در مصاحبه با روزنامه الشرق الاوسط گفت: زمانی که استوارنامه خود را به عنوان سفیر به دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا تقدیم کردم، او وعده داد که پرونده حذف نام سودان از لیست تروریسم را بررسی کند. به ترامپ گفتم که ما انتظار داریم روابط خوبی داشته باشیم و ترامپ گفت که نهایت تلاش خود را برای حذف نام سودان از لیست تروریسم به کار می‌گیرد.

ساتی گفت: احتمالا ترامپ طی چند روز آینده دستوری در این باره صادر کند. موضوع صدور دستور اجرایی از سوی ترامپ مشکلی ندارد و احتمالا کنگره با آن مخالفت نکند اما قانون دیگری که درباره عدم تعقیب قضایی سودان در کنگره وجود دارد، با مشکل مواجه است. تلاش‌ها برای حل بحران همچنان ادامه دارد. مشکل اکنون قانون کنگره علیه سودان است و راه‌حل اصلاح این قانون یا لغو آن است.

وی گفت: ترامپ می‌تواند دستور اجرایی حذف نام سودان از لیست تروریسم را صادر کند اما تصمیم درباره قانون قدیمی در نهایت به عهده کنگره است. با تعدادی از مشاوران اعضای کنگره صحبت کردم و خواسته‌هایمان را به آن‌ها گفتم اما آن‌ها بر حوادث ۱۱ سپتامبر و دست داشتن سودان در آن پافشاری می‌کنند حال آنکه سودان هیچ دخالتی در این قضیه ندارد.

سفیر سودان گفت: پرونده حوادث نایروبی و کازابلانکا و حوادث تروریستی دیگر که سودان به دست داشتن در آن متهم شده است، تقریبا به پایان رسیده است چراکه دولت سودان مبالغی را به عنوان غرامت به خانواده‌های قربانیان پرداخت کرد. اما موضع سخت کنگره و پافشاری بر دخالت سودان در حملات ۱۱ سپتامبر اکنون معضل است.

وی گفت: سودان پیشرفت زیادی در پرونده‌های حقوق بشر، مبارزه با تندروی و تروریسم، آزادی‌های دینی و تحقق صلح در داخل و خارج داشته است.

ساتی درباره عادی‌سازی روابط میان سودان و رژیم صهیونیستی گفت: حذف نام سودان از لیست تروریسم شرط عادی‌سازی روابط با اسرائیل نیست. کمک‌های اقتصادی و مالی به سودان و حذف نام سودان از لیست تروریسم دلایلی برای بررسی عادی‌سازی روابط با اسرائیل هستند. وضعیت اقتصادی، روانی، اجتماعی، سیاسی و تاریخی کشور اکنون آماده نیست.

وی گفت: دولت سودان نمی‌تواند در حالی که مردم با این همه مشکلات دست و پنجه نرم می‌کنند وارد عادی‌سازی روابط با اسرائیل شود اما اگر به ما کمک اقتصادی کردند ما نیز به عادی‌سازی روابط فکر خواهیم کرد. دولت کنونی سودان یک دولت انتقالی است اما اگر به ما کمک شود و تحریم‌ها برداشته شود در آن صورت می‌توانیم این موضوع را با مردم در میان بگذاریم. در نهایت هیچ‌گونه اطلاعاتی درباره نشست‌های ابوظبی و شروط و مذاکرات ندارم.

ساتی گفت: برای خارطوم، صلح در تمام منطقه مهم است. سودان می‌خواهد مردم فلسطین از حقوقشان برخوردار باشند. باید تمام مسائل تاریخی و سیاسی حل شود و اسرائیل مسئولیت‌هایی دارد که باید به آن عمل کند.

وی درباره حامیان نظام عمر البشیر، رئیس‌جمهوری مخلوع سودان و معاونانش گفت: حامیان نظام سابق تاثیری بر موضوع عادی‌سازی روابط ندارند.

badoorbin.com
akhbarazad.com
منبع : خبرفوری

پست بعدی

واکنش محیط زیست به ساخت پناهگاه و انباشت زباله در قله دماوند

س سپتامبر 29 , 2020
رئیس سازمان محیط زیست درباره انباشت زباله و ساخت پناهگاه در قله دماوند توضیحاتی را ارائه داد. عیسی کلانتری درباره انباشت پسماند در قله دماوند و ساخت پناهگاه در این منطقه اظهار کرد: سازمان محیط زیست برنامه‌های اجرایی دارد تا آگاهی عموم را به حفظ محیط زیست افزایش دهد و […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000