موج جدید کرونا بیشتر سراغ سنین پایین می‌رود/ افزایش ورودی کودکان به بیمارستان‌ها

5f72ff73c9915_2020-09-29_13-03

رئیس بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان کودکان اکبر مشهد با بیان اینکه پیک جدید، بیشتر سنین پایین را درگیر می‌کند، نسبت به افزایش ورودی کودکان کرونایی به این بیمارستان هشدار داد.

غلامرضا خادمی با اشاره به وضعیت بیماران کرونایی در این بیمارستان بیان کرد: به نظر می‌رسد ورودی بیمارستان ما در روزهای اخیر کمی بیشتر شده است، ما روزی چند ورودی در بیمارستان داریم و یک آی‌سی‌یو کرونا که تقریبا ۱۰ الی ۱۲ تخت بیمار کرونایی دارد که آنها همه پر هستند، نمی‌خواهم بگویم ابتلا در کودکان با شیب بالا در حرکت است، اما همین افزایش ورودی برای کودکان ما خطرناک است.

وی ادامه داد: این ویروس به کودکان نزدیک می‌شود و سن ابتلا همواره پایین و پایین‌تر می‌رود و بیشترین مرحله‌ی خطر را بین کودکان ۵ تا ۱۰ سال و به ویژه سن ۸ تا ۱۲ سال داریم، الان به نظر می‌رسد از این سن هم میزان ابتلا پایین‌تر می‌رود، چون شیرخوارهای درگیر کرونا هم در بین آنها داریم.

درگیر شدن برخی کودکان کرونایی به سندروم «ام‌ای‌اس‌سی»
وی ادامه داد: کودکان وقتی درگیر بیماری کرونا می‌شوند، گاهی دو الی سه هفته‌ی بعد دچار یک سندرومی به اسم «ام‌ای‌اس‌سی» می‌شوند که منجر به درگیری قلبی، ریوی، کلیوی، کبدی و مغزی خواهند شد و خوشبختانه پرسنل کنترل خوبی بر روی بیماری دارند، چون با وجود این شرایط سخت میزان مرگ و میرها به شدت کاهش داشت، به هر حال این موضوع برای خانواده‌ها به شدت نگران کننده است، این علائم موجب بستری کودک طی مدت ۱۰ تا ۲۰ روز در بیمارستان می‌شود و گاه با عوارض جدی همراه است، ولی پرسنل توان خود را افزایش دادند و با وجود این صحنه‌های بسیار وحشتناک بیماری، کودکان را زنده نگه می‌دارند.

خادمی با اشاره به میزان ورودی و خروجی بیمارستان در رابطه با موارد ابتلا به ویروس کرونا بیان کرد: هر روز متوسط حدود ۸ الی ۱۰ کودک برای بستری می‌آید، این یعنی میزان ابتلا بین کودکان افزایش پیدا کرده است، هر شب من و همکارانم چند کودک کرونایی را به صورت حضوری و یا تلفنی ویزیت می‌کنیم، علائم کرونا در کودکان شدید نیست و بچه‌ها خیلی زود خوب می‌شوند، اما چون شیوع زیاد شده، این سندروم در بین چند صد هزار کودک ورود می‌کند و از همین رو در بین کودکان تعدادی را بستری می‌کند.در بین کودکانی که در روز به بیمارستان مراجعه می‌کنند، یک تا سه نفر به آی‌سی‌یو منتقل می‌شوند.

وی در مورد خطر بازگشایی مدارس ادامه داد: به صورت کلی جامعه‌ پزشکی و به خصوص پزشک کودکان با بازگشایی مدارس به دلیل خطر ابتلا به کرونا مخالف هستند، به نظرم اگر کلاس‌های آنلاین به شکل سابق برگزار شود و فقط برای رفع مشکل کودکان به مدرسه بروند، بهتر باشد، البته باید در نظر گرفت که مدل ابتلاهای جدید هم ناشی از جمع‌های کوچک فامیلی است، چون مردم برای رفع دلتنگی شروع به معاشرت با هم کردند، البته نیاز است حداقل برای همین دید و بازدیدها هم آموزشی به مردم داده شود، اما هیچ خبری در این زمینه نیست.

خادمی افزود: پیش‌بینی ما افزایش بیماری کرونا در پاییز است، شرایط در کشور ما خوب نیست و ما جزو چهار کشور اول شیوع و مرگ و میر کرونا در جهان هستیم. اگر هند هزار کشته دارد، حداقل ۱۳ برابر ما در کشورش جمعیت دارد.

بخش‌های کودکان مغفول مانده‌اند
رئیس بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان کودکان اکبر مشهد گفت: امکانات ویژه‌ای در حوزه‌ی درمان کودکان به ما ندادند و تا همین جا هم کادر درمان با حس ایثارگری که دارد کار کرده است. در واقع در سطح کشور مساله‌ کودکان مغفول مانده، چون توجه بیشتر به سمت بخش‌ کرونای بزرگسالان است.

وی ادامه داد: حتی با وجود توجه‌هایی که مدتی به کادر درمان شد، در حوزه‌ی کودکان هیچ تشکر و تقدیری صورت نگرفت، در حالی که افرادی را داریم که سخت مشغول کار هستند، پرستاری در بیمارستان داریم که الان ۷ ماه است که هر روز در آی‌سی‌یو کرونا مشغول کار است، این افراد حتما باید به جامعه معرفی شوند که در ازای هزینه‌ای ناچیز این چنین ایثارگری می‌کنند.

خادمی افزود: به نظر می‌رسد مسوولان مربوط به حوزه تبلیغات در کشور هم در این شرایط خسته شدند، چرا که در اوایل شیوع کرونا کلیپ و تبلیغ‌های زیادی ساخته می‌شد که به آگاهی‌بخشی جامعه در رابطه با ویروس کرونا کمک می‌کرد، اما حالا دیگر از این صحنه‌ها هیچ خبری نیست، به خصوص در بخش کودکان که عدم آگاهی بسیار خطرناک است.

وی با اشاره به شرایط سخت روانی کار در بخش کودکان گفت: کار در بخش کودکان بسیار سخت است، لحظه‌ای که مادر و کودک از هم جدا می‌شوند تا کودک تحت مراقبت قرار بگیرد، هر دو با هم گریه می‌کنند و جدا کردن این دو از هم کار بسیار دشواری است، چنین صحنه‌های رقت انگیزی را ما در زمان کرونا زیاد دیدیم، بنابراین برای کاهش چنین صحنه‌های باید آگاهی‌رسانی صورت بگیرد.

پیک جدید، بیشتر سنین پایین را درگیر می‌کند
خادمی افزود: پیک جدید، بیشتر افراد در سنین پایین را درگیر می‌کند، چون الان میزان شیوع بین کودکان بالا است و بنابراین احتمال بدحالی در این بیماران بیشتر است، اگر میزان شیوع بین کودکان بیشتر شود، ما واقعا دیگر جا نداریم، چون ای‌سی‌یو ما تقریبا پر است، حتی اگر امکانات هم به اندازه‌ی کافی در بیمارستان‌ها وجود داشته باشد، چون حوزه‌ی درمان کودک را به دست هر کسی نباید داد، آن وقت نیاز به متخصص مساله‌ی مهم‌تری است.

وی با اشاره به اینکه با موضوع کرونا باید همچون موضوع جنگ برخورد شود، ادامه داد: معتقدم نیروهای ما را با ایجاد روحیه بهتر می‌توان سر پا نگه داشت تا اینکه با شرایط مادی بخواهیم باعث ایجاد انگیزه‌ی آنها شویم، اما حالا دیگر از همان تشویق‌ها هم خبری نیست، حتی افزایش حقوق کادر درمانی بعضی وقت‌ها خیلی حداقلی است و به ۵۰ تا ۲۰۰ هزار تومان می‌رسد، این موضوع بیشتر دلسرد کننده است تا تشویق کننده.

badoorbin.com
akhbarazad.com
منبع : خبرفوری

پست بعدی

 پیش خرید واکسن کرونا آغاز شده است

س سپتامبر 29 , 2020
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: ۶ گروه در کشور بر روی واکسن کرونا در حال کار هستند که به مراحل حساسی نیز رسیده اند و پیش خرید واکسن کرونا را نیز شروع کردیم. دکتر سعید نمکی پیش از ظهر امروز در ستاد استانی پیشگیری و مقابله با ویروس […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000