راهکاری جدید و متفاوت برای آنکه مطالب درسی را به خاطر بسپارید

5f6ef3bebe09b_2020-09-26_11-24

مشکل یادگیری و فراموش کردن مطالب درس آن هم در شرایط جدید آموزشی به کمک روش‌های متفاوت و جدید تا حد زیادی قابل حل است.

مشکل بسیاری از ما این است که چگونه متن کتاب درسی را در کمترین زمان بخوانیم و بر مفاهیم آن تسلط پیدا کنیم. همچنین چگونه عمیق‌تر درک کنیم و برای مدت طولانی‌تری آن‌ها را به خاطر سپاریم.

برای حل این مشکل حتما به روش‌های مرسوم خواندن و تندخوانی نیز مراجعه می‌کنیم، ولی باز هم مشکل تا حد زیادی باقی می‌ماند همچنین درک سریع پیام‌ها و نکته‌های سؤالات امتحان و به ویژه کنکور، تیزهوشان و تیمز و پرلز مشکل مهم دیگری است که نیاز به راه‌حل فوری، کارامد و مؤثر دارد.

در شرایط فعلی و با توجه تغییر شرایط آموزش از آموزش حضوری صرف به آموزش مجازی شیوه صحیح مطالعه متفاوت شده است که برای رفع این مشکل برای محصلان به ویژه برای مدرسان آموزش مجازی، داوطلبان آزمون سراسری کنکور، داوطلبان آزمون تیزهوشان، شرکت کنندگان در آزمون تیمز و پرلز و شرکت‌کنندگان در آزمون‌های IELTST, MCHE, TOLIMO, EPT, MSRT روش‌های مطالعه صحیح به روش کدگذاری را مرور می‌کنیم.

مطالب درسی تان را کدگذاری کنید
محمد فقیری استاد دانشگاه فرهنگیان در این مورد گفت که کُدگذاری (Coding) به دریافت (Encoding) و پرداخت (Decoding) یک مفهوم، متن یا پدیده گفته می‌شود. هنگام خواندن یک متن بهتر است ابتدا کُدهای اصلی (Major Codes) را استخراج کنید.

او ادامه داد: این روش ممکن است به صورت‌های کُد اصلی در ابتدا، وسط و آخر بند باشد، کُد اصلی به صورت از کل به جزء یا جزء به کل باشد، کُد اصلی ممکن است آشکار یا پنهان باشد یا آنکه کُد اصلی به شناور، دوپاره، چندپاره یا پیچیده آمده باشد، نمایان شود.

فقیری بیان کرد: انواع آخر معمولاً مشکل‌تر از اشکال قبلی است؛ در این صورت به درک و دقت بیشتری نیاز خواهید داشت. همچنین زمانی که ایدۀ اصلی پنهان است و شما باید آن‌ها را به طور تلویحی درک کنید، به مهارت و تمرین بیشتری نیازمند هستید.
استاد دانشگاه فرهنگیان افزود: شما بهتر است ابتدا کُد اصلی را استخراج کنید، زیر آن را خط بکشید یا آن را رنگی کنند و در هر بند فقط یک کلمه یا عبارت به عنوان کُد اصلی انتخاب شود.

او گفت: بعد از استخراج کُد اصلی، کُدهای زنده را (Vivo Codes) که عین کلمات درس هستند و کُدهای توصیفی را (Descriptive Codes) که تعبیر و برداشت شما از متن است، مشخص و سعی کنید با کلمات و جملات خودتان متن را خلاصه یا برای خودتان تعریف کنید.

فقیری تاکید کرد: گاهی نیز با کُدهای آماده (Potential Codes) به سراغ متن بروید و آن‌ها را استخراج کنید و گاهی نیز ببینید هنگام مطالعه و ژرف اندیشی چه کُدهای بارزی (Prominent Codes) به ذهن شما یا همکلاسی‌های شما می‌آید و در آخر، سعی کنید کُدهای محوری (Axial Codes) یک درس را استخراج کنید و درس را در شش کلمه کلیدی (Phantom Thread) تقطیر و خلاصه نمایید که بتوانید تصویری زنجیرهوار از مطالب به خاطر بسپارید.

براساس سبک کتاب مطالعه کنید
بعد از کُدگذاری، سبک‌شناسی می‌تواند بسیاری از دغدغه‌های یادگیری شما را برطرف کند. شناخت سبک کتاب به شما کمک می‌کند تا بتوانید مطالب و مفاهیم و ارتباطات آن‌ها را بهتر بشناسید و در زمان کمتری و با درک بیشتری یاد بگیرید.

سبک شناسی می‌تواند مشکل پیچیدگی و دشواری متون و مطالب درسی را حل کند؛ مشکلی که اغلب اوقات با آن دست به گریبان هستید.سبک کتاب درسی ممکن است یکی از انواع زیر باشد:

سبک برشماری

در آن مطالب به صورت فهرستی (۱، ۲، ۳، ۴، ۵ و …) ارائه می‌شود که ساده‌ترین سبک است و می‌توانید مطالب مهم کتاب را برای خودتان فهرست کنید.

سبک فرایندی

ببینید که در درسی که می‌خوانید چه مطلبی به صورت فرایند ارائه شده یا اینکه آیا شما می‌توانید مطالب را به صورت مرحله وار ترسیم کنید و برای خودتان یادداشت بردارید.

سبک طبقه بندی

احتمالاً کتاب درسی برخی مطالب را برای شما طبقه بندی کرده و کار شما را آسان کرده باشد. شما سعی کنید پس از خواندن، مطالب را طبقه بندی کنید و به هم مرتبط سازید. طبقه بندی کار خلاصه سازی را نیز برای شما آسان میکند.

سبک توصیفی

در این سبک جزئیات و روابط یک موضوع یا مسأله توصیف میشود و ممکن است با مثال، مصداق و نمونه نیز همراه باشد. سبک توصیفی به شما کمک میکند زودتر و آسانتر بخوانید و دقیقتر درک کنید.

سبک تشریحی

بیشتر به تشریح و شرح و بسط یک موضوع می‌پردازد و روابط و مناسبات را بیشتر بیان می‌کند. با استفاده از این سبک شما می‌توانید مفاهیم مشکل را باز و ابعاد آن را مشخص کنید.

سبک مقایسه‌ای

گاهی یک بند یا متن شباهت‌ها و تفاوت‌ها را به دو صورت دسته‌ای یا نکته به نکته بیان می‌کند. دقت کنید که شباهت‌ها و تفاوت‌های مطالب را پیدا کنید و به صورت یک دسته شباهت، یک دسته تفاوت یا یک نکتۀ مشابه و یک نکتۀ متفاوت طبقه‌بندی کنید.

سبک سببی

گاهی در یک کتاب درسی علت‌ها و معلول‌های مربوط به یک پدیده بیان می‌شود که معمولاً به دو صورت دسته‌ای و نکته به نکته است. حتماً قسمتی از درس شما نیز به علت‌ها و معلول‌ها یا نتایج می‌پردازد.

سبک توضیحی

مرسوم‌ترین سبک کتاب‌های درسی است که در آن درباره یک مفهوم توضیح داده می‌شود، دلیل و برهان ارائه می‌شود و مطالب مشکل با جملات، دلایل و شواهد بیشتری همراه می‌شوند. ممکن است بسیاری از متون درسی با سبک توضیحی نوشته شده باشد و گاهی ممکن است بند نوشت‌ها نیز پیچیده و تودرتو باشد؛ در این صورت بهتر است متن را به صورت برشماری، فرایندی، توصیفی، مقایسه‌ای و … در آورید و برای خودتان بازگویی کنید.

سبک جدلی

هنگام مطالعه ببینید نکته‌ها و مواضع موافق و مخالف در باب یک مطلب کدامند مثلاً در متون معارف و فلسفه ممکن است نظرات موافق و مخالف به صورت منسجم یا پراکنده باشد؛ بهتر است آن‌ها را فهرست نمایید و ببینید بحث بر سر چیست.

سبک ترکیبی

گاهی سبک بند یا متن ترکیبی است که ممکن چند نوع سبک در آن به هم آمیخته شده باشد؛ در این صورت، سعی کنید انواع آن را بشناسید و با زبان و جملات خودتان مطالب را با سبک‌های ساده مثل برشماری، توصیفی، طبقهبندی، فرایندی، مقایسهای، تشریحی و … برای خودتان بازگویی یا خلاصه کنید.

به طور خلاصه، کُدگذاری و سبک‌شناسی کار مطالعه را بسیار آسان و یادگیری را مؤثر می‌کند. تقریباً می‌توانید با یادگیری کُدگذاری و سبک‌شناسی، ۳۰ درصد در وقت خود صرفه‌جویی کنید، شیوه بیان مطالب را بشناسید و از اضطراب و فشار روانی خود بکاهید همچنین در پاسخگویی به سؤالات امتحان و کنکور موفقیت قابل‌توجهی کسب کنید.

badoorbin.com
akhbarazad.com
منبع : خبرفوری

پست بعدی

پیش‌بینی زلزله قبل از رسیدن به تهران

ش سپتامبر 26 , 2020
رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران در خصوص سامانه هشدار سریع زلزله توضیحاتی داد. پیش بینی زلزله هنوز غیرممکن است و همین موضوع نیز زلزله را به حادثه‌ای مخوف و مرموز بدل کرده است. در این میان چندسالی است که دانشمندان مختلف به دانش سامانه هشدار سریع زلزله […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000