سوئیسی‌ها فاجعه به بار می‌آورند؟

5f6ed709c659b_5f6ed709c659d جشنواره فیلم زوریخ اولین جشنواره سینمایی در دوران کروناست که با حضور گسترده مخاطبان و سینماگران و با پروتکل‌های بهداشتی نه چندان سختگیرانه برگزار می‌شود.

هفتاد و هفتمین جشنواره فیلم ونیز با تمهیدات خاص تحت تاثیر شیوع کرونا، از تاریخ ۲ تا ۱۲ سپتامبر (۱۲ تا ۲۲ شهریور ۱۳۹۹) به عنوان اولین جشنواره سینمایی شاخص سینمای جهان به صورت حضوری در دوران شیوع بحران کرونا برگزار شد تا آغازی دوباره برای سینمایی رقم بزند که حداقل در شش ماه گذشته آسیب های جدی از بحران کرونا دیده است.

جشنواره ونیز البته با پروتکل های سختگیرانه ای چون استفاده اجباری از ماسک، نمایش فیلم ها با رعایت فاصله اجتماعی، تب سنجی از شرکت کنندگان، انجام دوبار تست کرونا برای مهمانان بین المللی خارج از اتحادیه اروپا، کاهش شمار عکاسان خبری و برگزاری نشست های مطبوعاتی به صورت مجازی یا با حداقل تعداد خبرنگاران با موفقیت برگزار شد تا راه را برای سایر جشنواره ها هموار کند.

پس از ونیز، چهل و پنجمین جشنواره فیلم تورنتو از ۱۰ تا ۱۹ سپتامبر (۲۰ تا ۲۹ شهریور) در کانادا برگزار شد که البته این رویداد سینمایی به صورت ترکیبی از رویدادهای عمدتا مجازی و حضوری و با تعداد محدودی از نمایش های فیزیکی همراه با نمایش هایی به صورت سینما-ماشین برگزار شد.

با لغو جشنواره فیلم لوکارنو که از مهم‌ترین رویدادهای سینمایی اروپاست، امسال توجه سوئیسی ها کاملا معطوف به جشنواره زوریخ است که شانزدهمین دوره آن از ۲۴ سپتامبر (سوم مهرماه) آغاز شده و تا ۴ اکتبر ( مهرماه) ادامه خواهد داشت و گفته می شود بر خلاف ونیز و تورنتو با حضور گسترده مخاطبان و اهالی سینما همراه است.

بر اساس اعلام مسئولان این رویداد سینمایی پروتکل های بهداشتی برای برگزاری موفق این جشنواره در نظر گرفته شده که در مقایسه با جشنواره ونیز چندان سخگیرانه به نظر نمی رسد: شستشو و ضد عفونی کردن منظم دست ها، استفاده اجباری از ماسک (برای افراد بالای ۱۲ سال) در ساختمان سینما (استفاده از ماسک در هنگام نمایش فیلم اجباری نیست)، اختصاص تنها یک صندلی خالی میان هر گروه از مخاطبان که با هم اقدام به رزرو بلیت کرده اند، خرید و پرداخت آنلاین و بدون استفاده از پول نقد، ارائه شماره تماس برای شرکت در هر رویداد (این شماره تلفن تنها برای ردیابی کسانی استفاده می شود که احتمالا در جشنواره در نزدیکی افراد مبتلا به کرونا یا مشکوک به ابتلا بوده‌اند.)

زوریخ امسال چهار فیلم از سینمای ایران را نیز در برنامه نمایش خود قرار داده که شامل فیلم «بندر بند» به کارگردانی منیژه حکمت، مستند «سایه‌های بی‌خورشید» به کارگردانی مهرداد اسکویی، مستند «مایا» ساخته‌ی حمشید مجددی و فیلم «شیطان وجود ندارد» ساخته محمد رسول‌اُف می شود.

مسئولان جشنواره زوریخ امیدوارند اقدام بی باکانه در برگزاری این رویداد سینمایی با حضور گسترده سینمادوستان با شکست رو به رو نشود و جشنواره ساندنس دیگری رقم نخورد. جشنواره فیلم ساندنس در ابتدای سال ۲۰۲۰ و در ماه ژانویه برگزار شد و بعدها متهم شد که یکی از عوامل اصلی انتشار ویروس کرونا در آمریکا بودند.

در حالی که امسال جشنواره‌های مهمی از کن و کارلووی واری و لوکارنو گرفته تا هات‌داکس، ترایبکا، جشنواره جنوب از جنوب غربی آستین (SXSW)، فول‌فریم، پکن، مونیخ، سیاتل، سینما دو ریل، استانبول، جشنواره فیلم واشنگتن دی‌سی، جشنواره فیلم کوتاه و مستند کراکو، جشنواره فیلم لوکزامبورگ، جشنواره مستند مونیخ، جشنواره فیلم اسکوپیه، جشنواره سن‌فرانسیسکو، جشنواره‌ میامی، جشنواره مونت‌کلر، جشنواره فیلم صوفیه، جشنواره مستند زاگرب و ده‌ها رویداد سینمایی دیگر تصمیم به لغو دوره سال ۲۰۲۰ خود به سبب بحران جهانی کرونا گرفتند، اهالی سینما امیدوارند موجی که با پیشتازی جشنواره ونیز آغاز شد و به تدریج در حال سرایت به سایر جشنواره های سینمایی هستند، جان دوباره‌ای به سینمای بحران شده این روزها ببخشد.

badoorbin.com
akhbarazad.com
منبع : خبرفوری

پست بعدی

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی چه نقشی در دفاع مقدس داشت؟

ش سپتامبر 26 , 2020
طنز‌و‌سرگرمی/ تاریخ بزرگ‌ترین آسیبی که می‌تواند متوجه دفاع مقدس شود، نه گزارش‌های مغرضانه رسانه‌های خارجی، بلکه رویکردهای سیاسی و سلبی و تحریف‌های عامدانه‌ای است که از برخی رسانه‌ها و تریبون‌های رسمی اعمال می‌شود. نادیده گرفتن و به طور کلی مسکوت گذاشتن نقش آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در جنگ تحمیلی، مصداق بارز […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000