عقلانیت، زیربنای سیاست در اداره کشور است

سیاسی/ سیاست داخلی 5f6e188cc4995_2020-09-25_19-49 عقلانیت، زیربنای سیاست در اداره کشور است که هرچند گاه از آن به محافظه‌کاری تعبیر می‌شود، اما رمز پیروزی در برابر همه فشارهایی است که هدف آن، برهم ریختن سیستم محاسباتی یک کشور است.

اهمیت رعایت عقلانیت در تصمیم‌گیری‌ها به‌ویژه آنجا بیشتر می‌شود که شور و احساسات، فرصت تصمیم‌گیری بر مدار عقلانیت را محدود کرده و تصمیم‌گیرندگان را زیر منگنه احساسات صادقانه و پرخروش قرار می‌دهد.

جنگ یکی از همان صحنه‌هاست که معمولا چنان شوری برای مقاومت در برابر متجاوز پدید می‌آورد که بیم به حاشیه رفتن عقلانیت را افزایش می‌دهد؛ چه این جنگ نظامی باشد، چه اقتصادی و یا حتی فرهنگی.

هرچند در جریان جنگ روانی، دشمن همواره تلاش می‌کند تا عقلانیت انقلابی را کنشی غیرعقلایی و از سر احساسات محض جلوه دهد، اما تجربه بیش از ۴۰سال حکمرانی در گفتمان انقلاب اسلامی نشان می‌دهد رفتارهای انقلابی در ایران همواره در چارچوب عقلانیت بوده است. هرچند این عقلانیت ابزاری نبوده و ارزشی است.

پایان جنگ ۸ ساله یک تجربه موفق برای تبیین عقلانیت انقلابی است. تصمیمی که هم مبتنی بر مقاومت انقلابی ۸ساله است، هم برآمده از برآورد شرایط و امکانات. هم تلخ است چون جام زهر و هم ناگزیر، برای حفظ مصلحت بالاتر که همان اجرای احکام اسلامی است.

عقلانیت در دفاع مقدس، ایران را همواره در چارچوب کلان گفتمان انقلاب اسلامی قرار می‌دهد و در این چارچوب قرار نیست فتح سرزمین، حبّ پیروزی یا برادرکُشی هدف باشد.

عقلانیت انقلابی در جنگ، حفظ مصالح اسلام و ایران و هدف قرار می‌دهد و همین، گاهی حکم جهاد را می‌طلبد و گاهی هم پایان آن را.

در تاریخ صدر اسلام نیز همین عقلانیت دیده نی‌شود. آیات قرآن هم حکم آغاز جنگ دارد و هم پایان و تجربه حکومت علوی نیز نشان می‌دهد در اسلام، اصل بر جنگ یا صلح نیست، اصل بر منافع و مصلحت امت اسلامی است.

به این ترتیب، پایان جنگ تحمیلی به تعبیر رهبر انقلاب، نشانی از تدبیر و عقلانیت داشت و این تجربه ای برای امروز ماست. اینکه در میانه شور و احساسات هدف را گم نکنیم و مبادا مصالح فردی، مصلحت امت اسلامی را تحت تاثیر قرار دهد.

پایان جنگ، یک الگو بود. الگویی مهم به انداره ۸سال جنگ. تجربه ای که نشان داد برخلاف تبلیغات منفی، حکومت انقلابی، بر مدار عزت و عقلانیت کشور را اداره می کند.

badoorbin.com
akhbarazad.com
منبع : خبرفوری

پست بعدی

پراید را چند می‌فروشند؟

ج سپتامبر 25 , 2020
در حالی که برخی رسانه ها می گویند قیمت ها در بازار خودرو در حال کاهش است ، فاصله قیمتی آگهی‌های اعلامی با افزایش قابل توجه روبرو شده است . در حالی که قیمت‌ها در کف بازار خودرو با رشدی قابل توجه در نیمه اول سال روبرو شده است، در […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000