چرا بهتر است امسال واکسن آنفلوآنزا بزنیم؟

5f6cde1fbb622_2020-09-24_21-27

با نزدیک شدن فصل سرما شیوع آنفلوانزا نیز شدت می‌گیرد؛ متخصصان می‌گویند بهتر است برای اینکه همزمان به آنفلوانزا و کووید-۱۹ مبتلا نشوید واکسن آنفلوانزا تزریق کنید.

کووید-۱۹ سراسر جهان را فرا گرفته و متخصصان نگران گسترش این بیماری و ترکیب آن با دیگر بیماری‌ها هستند.

به رغم آنکه شواهد محکمی دال بر لزوم تزریق واکسن آنفلوانزا و تاثیر آن بر جلوگیری از ابتلا به ویروس کرونا ارائه نشده، محققان برزیلی و دیگر متخصصان در سراسر دنیا اهمیت تزریق این واکسن را تایید کرده‌اند. این واکسن به ویژه برای کسانی که در خطر جدی قرار دارند و به بیماری‌های سختی دچارند مفید است.

ما هنوز درباره تاثیر واکسن آنفلوانزا بر پیامدهای ناشی از ابتلا به کووید-۱۹ اطمینان قطعی نداریم، اما دلایلی وجود دارد که نشان می‌دهد بهتر است امسال واکسن آنفلوانزا را تزریق کنید. این دلایل عبارت‌اند از:

۱- جلوگیری از ابتلای همزمان به آنفلوانزا و کووید-۱۹

آنفولانزا

دکتر دارن وو (Daren Wu) که در مرکز پزشکی Open Door فعالیت می‌کند می‌گوید: «این ویروس‌ها ۲ گونه کاملاً متفاوت هستند؛ بنابراین واکسیناسیون در برابر یکی از این ۲ ویروس به جلوگیری از بروز ویروس دیگر کمکی نمی‌کند. تزریق یکی از واکسن‌ها در جلوگیری از ابتلای همزمان فرد به هر ۲ ویروس موثر است. مسلم است که یک بار بیمار شدن بهتر از ابتلا به ۲ بیماری است.»

دکتر کش (Kesh) نیز این مساله را تایید می‌کند که ابتلا به هر ۲ بیماری دردسرساز است. ما جداً باید از وقوع این حادثه جلوگیری کنیم. این فاجعه در افراد مسن‌ بیشتر روی می‌دهد. این دسته افراد واقعاً روزهای سختی را پشت سر می‌گذارند. علاوه بر این دکتر وو (Wu) می‌گوید تزریق واکسن آنفلوانزا از آن لحاظ مهم است که بیماری باعث می‌شود سیستم ایمنی بدن شما ضعیف شود و در نتیجه در معرض ابتلا به ویروس‌های دیگر نیز قرار بگیرید. او می‌گوید: «ذهن ما بیشتر بر کووید-۱۹ متمرکز است؛ اما ابتلا به آنفلوانزا سیستم ایمنی بدن شما را تضعیف می‌کند و شما را در معرض ابتلا به عفونت‌های ثانویه از جمله عفونت‌های ویروسی و باکتریایی و ویروس‌های دیگری مثل کرونا حساس‌تر می‌کند.»

۲- علائم آنفلوانزا و کووید-۱۹ در اکثر موارد یکسان است

آنفولانزا

علائم آنفلوانزا و کووید-۱۹ همپوشانی زیادی با هم دارند که این مساله به خصوص در آغاز بیماری ممکن است دردسرساز و گیج‌کننده باشد؛ اما واکسن آنفلوانزا به شما کمک می‌کند تا مطمئن شوید که به آنفلوانزا مبتلا نشده‌اید یا حداقل همزمان به آنفلوانزا و ویروس دیگری دچار نشده‌اید.

دکتر کش می‌گوید: «به جز از دست دادن بویایی و چشایی، بقیه علائم آنفلوانزا و کووید-۱۹ یکسان‌اند. البته آزمایش‌هایی برای تشخیص این ۲ بیماری انجام می‌شود، اما این آزمایش‌ها دقیق نیستند. تزریق واکسن به شما کمک می‌کند که علت ایجاد علائم را بهتر دریابید.»

۳- کاهش میزان بیماری‌های عفونی

پزشکی

واقعیت این است که ما با همه‌گیری جهانی رو‌به‌رو هستیم که به زودی پایان نمی‌یابد و باید برای شیوع بیماری‌های عفونی دیگری که ممکن است همزمان رخ دهد آماده باشیم؛ اما خبر خوب این است که آنچه شما برای جلوگیری از ابتلا به کووید-۱۹ انجام می‌دهید (مثل زدن ماسک و رعایت فاصله اجتماعی) نیز می‌تواند به جلوگیری از بروز آنفلوانزا کمک کند. توصیه می‌شود که این اقدامات پیشگیرانه را تا چند ماه دیگر دوچندان رعایت کنید.

دکتر کش می‌گوید: «مردم باید توجه داشته باشند که هر ۲ بیماری به یک شکل شیوع پیدا می‌کنند (از طریق تماس نزدیک و ذرات معلق در هوا). انتقال از راه هوا احتمالاً عاملی است که بر شیوع کووید-۱۹ تاثیر می‌گذارد، اما آنچه ما هنوز نمی‌دانیم این است که این عامل چه میزان بر گسترش بیماری موثر است. استفاده از ماسک و دستکش راه‌حل صد درصدی نیست، با نزدیک شدن فصل سرما که مردم بیشتر اوقات خود را در داخل خانه می‌مانند این احتمال به وجود می‌آید که انتشار آنفلوانزا و کووید-۱۹ بیشتر شود. این نیز دلیل دیگری است تا بیشتر مراقب خود باشید.»

badoorbin.com
akhbarazad.com
منبع : خبرفوری

پست بعدی

گرانی علت عدم تمایل خانواده به فرزندآوری است/ صوت

پ سپتامبر 24 , 2020
رفتار شناس و آسیب شناس اجتماعی و استاد دانشگاه شهید بهشتی گفت: تورم، گرانی مسکن و کمبود آن و دشواری‌های سلیقه‌ای و رفتاری از دلایل رکود نرخ ازدواج و فرزندآوری هستند. مجید ابهری در گفتگو با خبر فوری اظهار داشت:سخنرانی‌ها و همایش‌ها تاثیری بر جوان شدن جامعه ندارد.در کشورهای دیگر […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000