تالاب گاو خونی خشک شد

5f6a175311227_5f6a17531122b

تصاویر ماهواره‌ای سنتینل-٢ نشان می دهند که تالاب گاوخونی به طور کامل خشک شده است.

سازمان فضایی ایران با انتشار تصاویر پایش ماهواره‌ای خشک شدن تالاب گاوخونی پیامد‌های آن را تشریح کرد.

همانطور که در تصویر ماهواره‌ای سنتینل-٢ (١٣٩٩) قابل مشاهده است تالاب گاوخونی کاملا خشک شده و به کانون بروز گرد و غبار تبدیل شده است.

تصویر ۱: موزاییک تصاویر ماهواره‌ای سنتینل-۲ در سال ۱۳۹۹ با توان تفکیک مکانی ۱۰ متر و ترکیب رنگی واقعی از حوضه آبریز زاینده رود که تالاب گاوخونی را به رنگ آبی روشن نشان می‌دهد (تالاب کاملا خشک است)، همچنین مسیر رودخانه زاینده رود تا تالاب، فاصله تالاب تا شهر اصفهان، سد‌های ساخته شده بر روی زاینده رود و برخی از کارخانجات در جوار رودخانه را به نمایش می‌گذارد.

تالاب گاو خونی

تصویر ۱

تصویر ۲: تصویر ماهواره‌ای سنتینل-۲ در تاریخ ۲۳ تیرماه ۹۹ با توان تفکیک مکانی ۱۰ متر و ترکیب رنگی کاذب (۸، ۴، ۳) از تالاب گاوخونی که پوشش گیاهی را به رنگ قرمز نشان می‌دهد.

متاسفانه علاوه بر عوامل اقلیمی، عوامل انسانی مانند انجام فعالیت‌های صنعتی و ساخت صنایع آب بر در مجاور رودخانه زاینده رود، همچنین کشاورزی در حوزه آبخیز تالاب گاوخونی و عدم تامین حق آبه آن طی سال ها، تغییرات قابل توجهی در سطح آب آن ایجاد شده است.

گفتنی است، تالاب گاوخونی (که باتلاق گاوخونی نیز خوانده می‌شد) نام تالابی است در فلات مرکزی ایران که بخش بزرگی از آن در استان اصفهان و مابقی در استان یزد قرار دارد.

تالاب گاو خونی کاملا خشک شد

تصویر ۲

تالاب گاوخونی یکی از تالاب‌های مشهور در جلگه مرتفع مرکزی ایران به‌شمار می‌آید. این تالاب حیاتی منطقه‌ای به وسعت ۴۷۶ کیلومتر مربع را پوشانده و در ۱٣٧ کیلومتری جنوب شرق اصفهان در ٣۰ کیلومتری شهرستان ورزنه و در مجاورت تپه‌های شنی واقع شده‌است. ارتفاع آن از سطح دریا ۱٬۴۷۰ متر و بیشینه عمق آن ۱۵۰ سانتیمتر است.

با تخصیص بی‌رویه آب به صنایع و باغ ها، آب ورودی این تالاب مدت هاست به صفر رسیده و عملا این تالاب نابود شده‌است. این در حالی است که کشور ما عضو کنوانسیون بین‌المللی رامسر است و طبق آن حق ندارد قوانینی تصویب کند که بر اثر آن قوانین تالاب‌ها خشک شوند.

badoorbin.com
akhbarazad.com
منبع : خبرفوری

پست بعدی

دارویی برای تعدیل پاسخ التهابی در کووید-۱۹ شدید

س سپتامبر 22 , 2020
محققان "دانشگاه مالاگا" (University of Malaga) و "مرکز نانوپزشکی و زیست فناوری اندلس"(BIONAND) اسپانیا در مطالعه اخیرشان اظهار کرده‌اند از یک دارو می‌توان برای تعدیل پاسخ التهابی در موارد شدید کووید-۱۹ استفاده کرد. به گفته محققان، داروی یاد شده “اسید فنیل بوتیریک-۴” نام دارد و می‌تواند از عواقب حاصل از […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000