رکورد تازهٔ ذوب شدن یخهای قطبی در ۴۰ سال گذشته 

5f69c7f95bb84_2020-09-22_13-16

ذوب شدن یخهای قطب شمال در فصل گرم سال ۲۰۲۰ اوج تازه‌ای یافت که سبب شد حجم کل این تودهٔ یخی برای دومین بار در ۴۲ سال گذشته به میزان قابل‌توجهی کوچک شود.

دانشمندان می‌گویند این امر دیگربار نشان می‌دهد که تغییرات اقلیمی چطور به‌سرعت قطب شمال زمین را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

یخهای قطبی در تابستان آب می‌شوند و در زمستان دوباره شکل می‌گیرند و تصاویر ماهواره‌ای از سال ۱۹۷۹ به این سو نشان می‌دهد که هر سال حجم یخ در این چرخه آب می‌رود.

پایین‌ترین سطح یخ‌های قطبی امسال ۳/۷۴ میلیون کیلومتر مربع ثبت شد. در چهار دههٔ گذشته دومین‌بار است که حجم این تودهٔ یخی،‌ پس از ذوب تابستانه، به‌زیر ۴ میلیون کیلومتر مربع می‌رسد.

تحلیل تصاویر ماهواره‌ای نشان داده است که روند ذوب یخ‌های قطب شمال در اثر گرم‌شدن زمین هر دهه ۱۳ درصد افزایش داشته است.

ذوب این یخها علاوه بر آنکه به حیات وحش قطبی، از پلانکتون‌های دریا تا زندگی خرس‌های قطبی، آسیب می‌رساند، بر چرخهٔ تغییر آب‌وهوای دیگر نقاط جهان هم تأثیر مستقیم دارد.

پژوهشگران آب‌وهوا پیوسته هشدار داده‌اند که برای مهار گرم‌شدن زمین و کنترل تغییرات ناخواستهٔ اقلیمی نباید فرصت را از کف داد.

badoorbin.com
akhbarazad.com
منبع : خبرفوری

پست بعدی

درگیری شدید نیروهای ارتش سوریه با تروریست‌های داعش در حومه رقه

س سپتامبر 22 , 2020
سیاسی/ بین الملل منابع خبری از کشته شدن بیش از ۱۶ تن از نیروهای ارتش سوریه و داعش در پی حمله این گروه تروریستی به نیروهای نظام این کشور در حومه رقه خبر دادند. دیده‌بان حقوق بشر سوریه وابسته به گروه‌های مخالف اعلام کرد که هفت تن از نیروهای نظام […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000