مقایسه تسلیحات ایران‌وعراق در جنگ تحمیلی/ موشن گرافی

سیاسی/ دفاعی 5f67139d25346_2020-09-20_13-02 در این قسمت از نماگراف به بررسی کمک مالی و تسلیحاتی بیش از 80 کشور (رسمی و غیر رسمی) به رژیم بعث در جنگ تحمیلی می پردازیم که در نهایت با وجود این کمک ها حتی یک وجب از خاک ایران در نبرد نا برابر کم نشد.

به گزارش خبر فوری، فردا سالروز آغاز جنگ تحمیلی عراق علیه ایران است. جنگی نابرابر که ۸ سال طول کشید و در نهایت با پیروزی کشورمان با عقب راندن دشمن متجاوز به پایان رسید.
شاید بسیاری از مخاطبان که به خصوص از نسل جوان‌تر هستند، به خوبی قدرت درک عزم و اراده ملت ایران و مقاومتشان در ۸ سال دفاع مقدس نداشته باشند. نباید فراموش کرد که تجهیزات نظامی عراق بسیار بیشتر از ایران بود و علت پیروزی کشورمان عزم و اراده و ایثار ملت و تلاش سربازان و ارتش و سپاه بود.
در واقع، قبل از انقلاب اسلامی رژیم شاه تمام اسلحه و تجهیزات نظامی مورد نیاز ایران رااز آمریکا یا متحدان آن خریداری می‌کرد؛ اما یک سال مانده به پیروزی انقلاب اسلامی با شدت گرفتن اعتراض‌های مردم و تظاهرات میلیونی آنها، شاه فرصت خرید و وارد کردن سلاح‌های سنگین را نداشت و سلاحی وارد کشور نشد.
آمریکانیزازصدور هواپیماهای F16 که هواپیمای پیشرفته و با قابلیتی است و سایر سلاح‌های خریداری شده توسط رژیم شاه، علی رغم اینکه پول آنها را هم گرفته بود، خودداری می‌کرد. مجموعه این عوامل باعث برتری تسلیحاتی عراق بر ایران شد.
گذشته از برتری عراق در تعداد سلاح‌های موجود، آنها از نظر کیفیت سلاح‌ها نیز از ایران برتر بودند. طبق گزارش پایگاه اطلاع رسانی نهاجا، هواپیماهای جنگی ایران فانتوم‌های F4,F5,F7,F14 بود و تکنولوژی ساخت و توانایی رزمایش آنها خیلی پائین‌تر از هواپیماهایی بود که در اختیار ارتش عراق قرار داده می‌شد.
انواع هواپیماهای ساخت روز در روسیه مثل میگ و سوخو هم بدون کمترین محدویت در اختیار عراق قرار می‌گرفت.
طرف دیگر جنگ یعنی ایران اما امکان خرید هواپیماهای جدید و مدرن را نداشت. چون در محاصره نظامی دنیا بود. حتی قادر به خرید لوازم یدکی مورد نیاز این هواپیما هم نبود، چون هیچ کشوری حاضر نمی شد آنها را در اختیار ایران قرار دهد. اگر هواپیمایی از ایران مورد حمله قرار می‌گرفت و سقوط می‌کرد امکان جایگزینی آن نبود ولی اگر یک هواپیما از عراق سقوط می‌کرد چند هواپیما جایگزین آن می‌شد.

در این گزارش مروری داریم بر این نابرابری نظامی که بین نیروهای مسلح ایران و عراق بعثی در آستانه آغاز جنگ تحمیلی وجود داشت.

جدول تجهیزات نظامی ایران و عراق در آستانه جنگ

کشورهایی که به ایران و عراق تجهیزات نظامی فروختند

badoorbin.com
akhbarazad.com
منبع : خبرفوری

پست بعدی

لاریجانی، ناطق‌ ۷۶ می‌شود؟

ی سپتامبر 20 , 2020
سیاسی/ انتخابات می‌توان گفت علی لاریجانی نه یک ظرفیت بالقوه اصلاح‌طلبان بلکه یک رقیب است؛ ولو رقیبی شریف و به گفته محمد عطریانفر، ناطقِ‌نوری اصلاح‌طلبان باشد. سیاست ائتلاف یا اصرار بر هویت اصلاح‌طلبی، دوگانه‌ای است که از سال ۹۲ تاکنون به‌طور جدی در عالم سیاست مطرح شده است. سال ۹۲ […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000