کوه‌های رنگین کمانی؛ از ایران تا کانادا

5f64a18c37979_2020-09-18_16-31

کوه‌های رنگارنگ؛ همان‌هایی که طبیعت نقشی از رنگین کمان بر پهنه‌ آنها زده است. یکی از زیباترین آنها در همینجا، در ایران قرار دارد.

اگر ندانیم که میلیون‌ها سال تغییرات آب و هوایی، فرسایش و ترکیبات مواد معدنی باعث خلق این اثر هنری شده است، تصور می‌کنیم که این کوه‌ها ساخته دست بشر هستند.

ماهنشان در زنجان

آلاداغ لار، نام کوه‌های رنگین کمانی در ایران است. این کوه‌ها در شهرستان ماهنشان زنجان و در فاصله ۲۵ کیلومتری شهر تبریز قرار دارند. نام آلاداغ از ترکیب آلا به معنی رنگارنگ و داغ به معنای کوه در زبان ترکی شکل گرفته است. این کوه‌های رنگین کمانی که حدود ۷۰ کیلومتر مربع وسعت دارند، بر اثر رسوب موادمعدنی از جمله آهن و مس و همچنین تغییرات آب و هوایی و فرسایش زمین در حدود ۱۵ میلیون سال قبل پدید آمده است. ترکیب و چینش رنگ‌هایی چون قرمز، سبز، نارنجی و زرد در کنار هم، قابی شگفت‌انگیز و هنرمندانه را خلق کرده است که هر بیننده‌ای را از چشم بر هم گذاشتن وا می‌دارد. این اثر هنری طبیعی در هر فصل از سال دیدنی است اما هرچه دما بالاتر باشد و نور خورشید شدیدتر بتابد، کوه جلوه بیشتری پیدا می‌کند.

آسانگیت در پرو

ذوب شدن برف‌ در اثر گرمایش زمین، گوهری پنهانی را نمایان کرد که برای کسانی که حتی آن را به چشم می‌دیدند هم باورکردنی نبود و آن را چیزی شبیه به معجزه می‌دیدند. بسیاری از بومیان منطقه هنوز هم منطقه کوهستانی وینیکونکا را مقدس می‌دانند. کوه رنگین کمانی آسانگیت واقع در منطقه کوسکو کشور پرو، در ارتفاع ۵۲۰۰ مترسی از سطح دریا قرار دارد. این کوه از رسوب ۱۴ ماده معدنی مختلف تشکیل شده که باعث ایجاد رنگ‌های متنوع فیروزه‌ای، یاسی، طلایی، قرمز و دیگر رنگ‌ها شده است. چند سالی است که این کوه‌های رنگی شهرت جهانی پیدا کرده‌اند و روزانه صدها بازدیدکننده برای تماشای این جاذبه عجیب طبیعی به پرو سفر می‌کنند. حالا این کوه‌ها، پس از ماچو پیچو، پربازدیدترین جاذبه گردشگری پرو محسوب می‌شوند.

ژانکی در چین

کوه‌های آبنبات رنگی – با نوارهای موج‌دار آبی، سرخابی، زرد قناری و نارنجی خونی – مانند صحنه عجیب داستان‌های تخیلی به نظر می‌رسد. این‌ها بخشی از پارک زمین‌شناسی ژانکی در چین است. این قله‌های چند رنگ، یکی از جاذبه‌های گردشگری محلی است که به کوه‌های رنگین کمان معروف است. اگرچه به نظر می‌رسد که این اشکال می‌توانند ساخته دست بشر باشند، اما رنگ‌آمیزی آنها یک پدیده کاملاً طبیعی است. ژانکی نتیجه رسوبات ماسه سنگ و سایر مواد معدنی است که طول ۲۴ میلیون سال رخ داده‌است. باد، باران و زمان اشکال خارق العاده، از جمله برج‌ها، ستون‌ها و دره‌ها را با رنگ‌ها، الگوها و اندازه‌های مختلف همچون مجسمه‌ای ساخته‌اند. خطوط رنگین کمانی نتیجه قرن‌ها جابجایی لایه‌های زمین، شرایط آب و هوایی و فرسایش بسترهای رسوبی خاک زاد قرمز است. در سال ۲۰۱۰، پارک زمین‌شناسی ژانکی به عنوان میراث جهانی یونسکو نامگذاری شد.

بریتیش کلمبیا در کانادا

در منطقه بریتیش کلمبیا، رشته‌ کوه‌هایی با همین نام وجود دارد که بخشی از آن را کوه‌هایی رنگارنگ شکل داده است. این کوه‌های رنگین کمانی در لبه غربی فلات چیلکوتین واقع شده است، از جنوب به رشته کوه‌های ساحل اقیانوس آرام و از شمال با رشته کوه‌های کیتیمات همسایه است. محدوده رنگین کمان یک آتشفشان عظیم هشت میلیون ساله است که در طی میلیون‌ها سال فرسایش سنگ‌های آتشفشانی و ماسه‌ها پدید آمده است. این کوه‌ها پیش‌تر با نام Tsitsutl به معنی «کوه‌های رنگین کمان» در گویش Ulkatcho نامیده می‌شد، امروز آن را «محدوده رنگین‌کمان» یا «Rainbow Range» می‌خوانند. این کوه نام خود را از رنگ‌های شدید و متنوع گدازه‌های آتشفشانی و ماسه‌های متاثر از مواد معدنی سنگین مانند «Spectrum Range» گرفته است.

badoorbin.com
akhbarazad.com
منبع : خبرفوری

پست بعدی

قیمت روز انواع بنز

ج سپتامبر 18 , 2020
قیمت روز انواع بنز را در جدول زیر مشاهده کنید. قیمت بنز E۲۰۰ امروز به ۵ میلیارد و ۵۴۰میلیون تومان رسید. badoorbin.comakhbarazad.comمنبع : خبرفوری

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000