چگونه يک صادرات موفق را شروع کنيم؟

5f637970828d5_2020-09-17_19-27 آيا راه هاي مشتري يابي، بستن قرارداد، روش هاي بارگيري، حمل و نقل، بيمه ، دريافت پول، ترخيص و…. را مي شناسيد؟ نگران نباشيد در اين مقاله گام هاي اصلي صادرات به شما آموزش داده مي شود.

با توجه به سياست هاي پيشروي دولت و شرايط کنوني اقتصادي کشور صادرات کالاهاي داخلي يکي از گزينه هاي مهم و کليدي مي باشد. اما بعنوان يک توليد کننده و يا صاحب کسب و کار با شرايط صادرات انواع کالا آشنايي داريد؟ آيا راه هاي مشتري يابي، بستن قرارداد، روش هاي بارگيري، حمل و نقل، بيمه ، دريافت پول، ترخيص و…. را مي شناسيد؟ نگران نباشيد در اين مقاله گام هاي اصلي صادرات به شما آموزش داده مي شود.

گام اول: تحقيقات بازار براي انتخاب بازارهاي هدف

تحقيقات بازار در بازارهاي بين‌الملل، به دليل متعدد بودن بازارها، و فاصله بازار از شرکت، بسيار پرهزينه است. مشکل اساسي آنجاست که شرکت‌هايي که اين هزينه را براي يک بازار انجام مي‌دهند ممکن است درنهايت آن بازار را براي ورود مناسب تشخيص ندهند. به همين علت لازم است کسب‌وکارها ابتدا به‌دقت اقدام به ارزيابي اوليه بازارها کنند و پس از حذف بازارهاي ضعيف و نامتناسب با ظرفيت‌هاي شرکت، بازار ايده‌آل را شناسايي کرده و درنهايت برنامه‌هاي بازاريابي خود را در آن پياده نمايند. امروزه منابع معتبر و آنلاینی وجود دارد که در این مقوله می تواند به صادرکننده کمک شایانی کند. برای درک بهتر این موضوع حتما ویدئوهای بسته آموزش گام به گام صادرات را ببینید.. براي يافتن بازارهاي مناسب، اجراي 3 گام زير توصيه مي‌شود:

بررسي شرايط محيط کلان کشورهاي موردنظر بررسي شرايط بازار کشورهاي موردنظر بررسي شرايط رقابت در بازار موردنظر

گام دوم: طراحي و اجراي يک برنامه بازاريابي مناسب

شايد مهم‌ترين عامل در موفقيت صادرات و بهبود عملکرد صادراتي، طراحي و اجراي يک برنامه بازاريابي متناسب با بازارهاي صادراتي باشد. بازاريابي در بازارهاي صادراتي بسيار پيچيده‌تر از بازاريابي در محيط داخلي است. شرايط بازارهاي صادراتي ازنظر فرهنگي، اجتماعي، اقتصادي و … متفاوت بوده و شرکت‌ها بايد تلاش بيشتري براي موفقيت در بازاريابي بين‌المللي انجام دهند. به‌طور طبيعي در فرآيند واردات، خريدار تا اندازه زيادي با بازار آشنا است و معمولاً سال‌ها در آن بازار تجربه توليد و تجارت دارد؛ اما در صادرات، صادرکننده با تعداد زيادي بازار مواجه است که به نسبت بازار داخلي شناخت محدودي از آن‌‌ها دارد. بايد توجه کرد بازاريابي خود يک فرآيند حساس و پيچيده است که در تمامي مراحل صادرات بايد به آن توجه نمود.

گام سوم: دريافت مجوزهاي صدور

يکي ديگر از مواردي که بازرگان بايد به آن توجه داشته باشد، اخذ مجوزهاي مربوط به صادرات است. ازآنجاکه عموماً کشورها در پي توسعه صادرات هستند، لذا قوانين سخت‌گيرانه‌اي براي صادرات کالا در نظر نمي‌گيرند و سعي مي‌کنند مشوق صادرات باشند. بااين‌حال در خصوص صادرات برخي از کالاها نياز به اخذ مجوزهاي خاصي است. براي مثال شناسنامه‌فرش براي فرش‌هاي دستبافت، گواهي بهداشت و قرنطينه دامي و نباتي، گواهي استاندارد براي کالاهاي مشمول مقررات اجباري استاندارد صادراتي، مجوز صادرات دارو و … ازجمله مجوزهايي هستند که حسب مورد بايد براي کالاهاي صادراتي در ايران اخذ گردند. اين مجوزها براي برخي اقلام مورد نياز هستند. به‌طور طبيعي صادرکننده بايد در حوزه مربوط به کار خود از مجوزهاي مورد نياز اطلاع دقيقي داشته باشد.

گام چهارم: قرارداد فروش

موضوع ديگر در بازرگاني بين‌الملل، و فرآيند صادرات و واردات، قرارداد است. هرچند در بسياري از موارد فعالان بازرگاني بين‌الملل اقدام به انعقاد قرارداد نمي کنند و عملاً پيش فاکتور نقش قرارداد را در معاملات ايفا ميکند، لکن براي ايجاد اطمينان بيشتر، بهتر است در معاملات بين‌الملل اقدام به تدوين قرارداد شود تا تعهدات دو طرف به‌روشني مشخص گردد. اگر در مورد انواع قرار دادهای بین الملل آگاهی ندارید حتما مقاله آن را مطالعه کنید.

گام پنجم: دريافت وجه

پس از توافق و بسته شدن قرارداد در بازرگاني بين‌الملل، طرفين بايد اطلاعات، کالا، اسناد محموله، و پول را بين يکديگر منتقل نمايند. اين موضوع که پس از مذاکره و توافق، ابتدا پول يا کالا جابجا شوند، بستگي به توافق طرفين دارد. براي انتقال پول از 5 روش مي‌توان استفاده کرد:

پرداخت بر اساس حساب باز (نسيه) پرداخت بر اساس پيش‌پرداخت پرداخت بر اساس برات پرداخت با اعتبارات اسنادي پرداخت در چارچوب تعهد پرداخت بانکي

گام ششم: بيمه حمل و نقل بين الملل

براي پوشش خطرات انتقال کالا، بايد از بيمه استفاده کرد. انستيتوي بيمه‌گران لندن يک چارچوب استاندارد براي بيمه حمل‌ونقل ارائه کرده که به‌طور گسترده‌اي در جهان مورد پذيرش قرار گرفته و بکار برده مي‌شود. اين چارچوب شامل 3 کلوز يا حالت است:

کلوز A کلوز B کلوز C

در ايران نيز اين چارچوب مورد توافق است.

گام هفتم: بازرسي

به‌طورمعمول خريداران در زمان توليد، بسته‌بندي و ارسال کالا، در محل توليدکننده حضور ندارند که بر اين فرآيندها نظارت نمايند، تا از انطباق کالاي ارسالي اطمينان حاصل کنند. در اين شرايط خريدار مي‌تواند از يک سازمان مستقل که کارش به‌صورت تخصصي بازرسي کالا است بخواهد تا کالايي که توسط صادرکننده توليد و بسته‌بندي شده است را کنترل نمايد تا همان کالايي باشد که مورد توافق قرارگرفته بود. شرکت مورد اشاره اقدام به نمونه‌برداري، اندازه‌گيري و آزمايش کالا کرده تا کيفيت و کميت محصول را مورد ارزيابي قرار دهد. به‌طورکلي 5 نوع بازرسي وجود دارد:

بازرسي اصالت فروشنده بازرسي حين توليد بازرسي قبل از حمل بازرسي قيمت بازرسي استاندارد اجباري

گام هشتم: حمل و نقل بين الملل

پس از انجام بازرسي‌هاي لازم، کالا در اختيار حمل‌کننده قرار مي‌گيرد تا در قبال دريافت کرايه حمل، کالا را به مقصد تعيين شده برساند. انتخاب حمل‌کننده با توجه به قواعد اينکوترمز مي‌تواند بر عهده خريدار يا فروشنده باشد. در قواعد E و F خريدار حمل‌کننده را مشخص مي‌کند اما در قواعد C و D اين کار بر عهده فروشنده است. اختيار انتخاب حمل‌کننده يک مزيت محسوب مي‌شود. حمل‌ونقل بين‌المللي مي‌تواند به روش‌هاي زير انجام شود:

دريايي جاده‌اي ريلي هوايي مرکب (چندوجهي)

معمولاً طرفين با توجه به نوع کالا، مبدأ و مقصد، حجم و وزن کالا، هزينه، سرعت حمل، ريسک و … اقدام به تعيين روش حمل مي‌کنند.

گام نهم: ترخيص کالا

در بازرگاني بين‌الملل بايد کالا را حداقل از گمرک کشورهاي مبدأ و مقصد عبور داد. به‌طور طبيعي قوانين کشور مقصد در خصوص خروج کالا از گمرک مي‌تواند متفاوت باشد. انجام امور مربوط به گمرک مبدأ و مقصد با توجه به قاعده اينکوترمز انتخاب شده بر عهده فروشنده يا خريدار است. در خصوص ترخيص صادراتي از گمرک کشورمان نيز به‌طور طبيعي قوانين کشور جاري است. در قوانين کشور ما، کار دريافت مجوزهاي صادرات و ترخيص صادراتي به‌مراتب از فرآيند مربوط به واردات ساده‌تر بوده و با سرعت بالاتري انجام مي‌شود.

گام دهم: خدمات پس از فروش

در خصوص رفتار پس از فروش در صادرات، صادرکننده بايد ارتباط خود را با خريدار حفظ کرده و براي کسب رضايت او اقدام به ارائه خدمات پس از فروش نمايد. اين وضعيت خصوصاً در مواردي که صادرکننده قصد حضور پايدار و بلندمدت در بازار را دارد، اهميت بيشتري خواهد داشت. در برخي از موارد ارائه خدمات پس از فروش براي ورود به بازار ضروري است، چراکه دولت ميزبان صادرات را منوط به ارائه خدمات پس از فروش مي‌کند. در اين شرايط خدمات پس از فروش مي‌تواند امري حياتي باشد.

ما در این مقاله بصورت مختصر به تفصیل مقوله صادرات پرداختیم جهت کسب اطلاعات بیشتر در حوزه صادرات و بازرگانی سایت نوین تجارت محترم را به عنوان یکی از منابع معتبر معرفی می کنیم.

به قلم دکتر رحیم محترم و حمید رضا همراه

badoorbin.com
akhbarazad.com
منبع : خبرفوری

پست بعدی

«گورکن» مجوز نمایش گرفت

پ سپتامبر 17 , 2020
شورای پروانه نمایش فیلم های سینمایی سازمان امور سینمایی و سمعی بصری در تازه ترین جلسه خود برای یک فیلم سینمایی مجوز نمایش صادر کرد. شورای پروانه نمایش فیلم های سینمایی برای یک فیلم مجوز نمایش صادر کرد. شورای پروانه نمایش فیلم های سینمایی در جلسه شب گذشته با مجوز […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000