کلاه صلح بر سر اعراب / چرا توافقات صلح اعراب و اسرائیل به آرامش منتهی نشده است؟

5f60fcd693fb5_2020-09-15_22-11 ترامپ، نتانیاهو و وزرای خارجه امارات و بحرین امشب در جشنی شرکت کردند که بیشتر از اعراب و اسرائیل به سود ترامپ است. رئیس‌جمهوری که بدون دستاورد دیپلماتیک به انتخابات ۲۰۲۰ نزدیک می‌شود.

چهار بازیگر بالماسکه امشب کاخ‌سفید که نام “صلح ابراهیم” بر آن گذاشته‌اند، چیزی بیش از سایر طرح‌های صلح اعراب و اسرائیل در سالهای گذشته نیست که نه فقط به صلح نینجامید، که جنگ و خشونت را در منطقه بیشتر کرد.

گزارش مراسم امضای صلح امارات و بحرین با اسرائیل

بعد از اعلام توافق صلح امارات با رژیم صهیونیستی، این کشور بعد از مصر و اردن سومین کشور عربی است که با این رژیم توافق صلح امضا کرده است و پس از آنکه بحرین نیز به این صف پیوست، حالا چهار کشور با رژیم صهیونیستی صلح کرده و به آرمانهای فلسطین خیانت کردند.

ترامپ امشب گفت که با پادشاه عربستان سعودی صحبت کرده. او گفت انتظار دارد در روابط اسرائیل و عربستان هم «اتفاقات مثبتی» به وقوع بپیوندد. اگر چنین شود، ریاض ششمین کشور عربی خواهد بود که روابط پنهانش با تل‌آویو را آشکار می‌کند.

توافق‌ها و طرح‌های صلح با رژیم صهیونیستی که پشت فلسطینی‌ها را خالی کرده، از چند دهه پیش به رغم جنگ‌های منطقه پابرجا بوده و شامل این توافق‌هاست که در ادامه می‌خوانید.

مصر: کمپ دیوید

مصر و رژیم صهیونیستی ۲۶ مارس ۱۹۷۹ معاهده صلح امضا کردند. این توافق در مراسمی با حضور انور سادات، رئیس‌جمهور فقید مصر و مناحیم بیگن، نخست‌وزیر وقت رژیم صهیونیستی و با نظارت جیمی کارتر، رئیس‌جمهور وقت آمریکا امضا شد.
این توافق‌نامه از یک مقدمه و ۹ ماده با پیوست‌ها و اسناد ویژه تدابیر امنیتی و عادی سازی روابط و عقب‌نشینی اسرائیل از سینا تشکیل می‌شد.

این معاهده خشم گسترده مردمی را در کشورهای عربی در پی داشت. برخی کشورها شاهد تظاهرات در محکومیت این توافق‌نامه بود و آن را خیانت توصیف کردند.

از جمله نتایج معاهده عضویت مصر در اتحادیه عرب و انتقال مقر این اتحادیه از قاهره به تونس بود.

اما انور سادات بهای این توافق‌نامه را با جانش داد. گروه وابسته به جنبش جهاد اسلامی فلسطین در مراسمی به مناسبت “جنگ تشرین” که ارتش‌های مصر و سوریه در آن شرکت داشتند و اولین جنگی بود که اعراب به دستاورد نظامی در برابر اسرائیل دست یافتند ترور شد.

اردن: وادی عربه

اردن دومین کشور عربی بود که با رژیم صهیونیستی توافق صلح امضا کرد.
نام این توافق‌نامه نام مکانی است که در آنجا امضا شد. وادی عربه در مرزهای اردن و اسرائیل است. این توافق ۲۶ اکتبر ۱۹۹۴ با حضور اسحاق رابین، نخست‌وزیر وقت اسرائیل، عبدالسلام المجالی، نخست‌وزیر وقت اردن امضا شد.

همچنین این توافق در حضور حسین بن طلال، پادشاه وقت اردن درحالی که با عایزر وایزمن، رئیس رژیم صهیونیستی دست می‌داد، و با نظارت بیل کلینتون، رئیس‌جمهور وقت آمریکا امضا شد.

در مقدمه این معاهده آمده است: هدف دو طرف تحقق صلح عادلانه و دائم و فراگیر در خاورمیانه براساس قطعنامه‌های ۲۴۲ و ۳۳۸ شورای امنیت است.

این معاهده از یک مقدمه و ۳۰ ماده تشکیل می‌شود که به تمامی جزئیات عادی‌سازی روابط برای برقراری صلح و حسن همجواری و اقدامات امنیتی، قانونگذاری، کشاورزی و محیط زیست و آب و غیره پرداخته شده است.

این توافق‌نامه یک سال بعد از دست دادن تاریخی یاسر عرفات، رئیس فقید تشکیلات خودگردان فلسطین و اسحاق رابین و امضای اصول توافق‌نامه اسلو امضا شد.

اسلو: عرفات و رابین

بعد از اینکه اسرائیل و سازمان آزادیبخش فلسطین(ساف) یکدیگر را به رسمیت شناختند و مذاکراتی در شهر اسلو برگزار شد، این توافق‌نامه امضا شد هرچند که مراسم امضای آن در کاخ سفید و با نظارت بیل کلینتون بود اما به اسلو نامگذاری شد.

۱۳ سپتامبر ۱۹۹۳ توافق بیانیه اصول فلسطین و اسرائیل با حضور محمود عباس، رئیس کنونی تشکیلات خودگردان فلسطین و شیمون پرز، وزیر خارجه وقت اسرائیل و با حضور یاسر عرفات، اسحاق رابین و کلینتون امضا شد.

این بیانیه از ۱۷ ماده و چهار پیوست تشکیل می‌شود و هدف از آن این بود که مذاکرات به تشکیل قدرت قدرت انتقالی در کرانه باختری و نوار غزه برای دوره‌ای پنج ساله و حل و فصل دائمی منجر شود.

طرح‌های صلح چه اهدافی دنبال می‌کند؟

قبل از امضای توافق‌نامه‌ها میان کشورهای عربی و اسرائیل مذاکرات و دیدارهای مستمر و محرمانه‌ای برگزار شد. همچنین طرح‌هایی با هدف تحقق صلح در منطقه وجود داشت که مهم‌ترین آن طرحی است که عربستان بعد از چند سال از طرح کمپ دیوید مطرح کرد.

در نشست سران فاس سال ۱۹۸۱ عربستان طرحی با عنوان “طرح صلح ملک فهد” مطرح کرد که بر حق تمام کشورهای منطقه برای زندگی در صلح تأکید دارد. سوریه، الجزایر، لیبی و عراق با این طرح مخالفت کردند.

در نشست سران بیروت در سال ۲۰۰۲ عبدالله بن عبدالعزیز، ولیعهد آن زمان عربستان طرح صلح را با عنوان طرح صلح عربی مجددا مطرح کرد که بر موافقت با عادی‌سازی کامل روابط با اسرائیل در ازای صلح تأکید داشت. کشورهای عربی همگی با این طرح موافقت کردند.

و حالا پس از همه این طرح‌ها، ترامپ که نتوانسته دستاورد موثر دیپلماتیک داشته باشد، می‌خواهد معامله قرن را به برگ برنده انتخاباتی خود تبدیل کند. انتخاباتی که روشن نیست فرجام آن چه خواهد شد.

صلح ابراهیم
معامله قرن
دونالد ترامپ
بنیامین نتانیاهو

badoorbin.com
akhbarazad.com
منبع : خبرفوری

پست بعدی

علت تاخیر در پرداخت وام ودیعه مسکن چیست؟

س سپتامبر 15 , 2020
مدیر اداره اعتبارات بانک مرکزی در خصوص علت تاخیر در پرداخت وام ودیعه مسکن و اقدامات سیستم بانکی برای تسریع پرداخت این وام توضیحاتی ارائه داد. دانشمندی در بخش خبری ۲۱ شبکه یک سیما در خصوص دلیل کندی پرداخت وام ودیعه مسکن به مستاجران گفت: مصوبات ستاد کرونا در خصوص […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000