تکمیل طرح مرمت ایوان قدمگاه در ارسنجان

60418cd0e569d_60418cd0e569f

مدیر پایگاه میراث جهانی تخت‌جمشید اعلام کرد که طرح حفاظت و مرمت اثر تاریخی "ایوان قدمگاه" که به "چاشتخوار" هم معروف است، مراحل پایانی را طی می‌کند.

حمید فدایی، عصر پنجشنبه ۱۴ اسفند در ارتباطی مجازی با خبرنگاران گفت: طرح مرمت و حفاظت ایوان قدمگاه، توسط کارشناسان مجموعه میراث جهانی تخت جمشید و با سرپرستی مهندس رخشنده‌خو، اجرایی شد و اکنون در مراحل پایانی قرار دارد.

او توضیح داد: ایوان قدمگاه، یکی از آثار باستانی منحصر به فرد در شهرستان ارسنجان استان فارس محسوب می‌شود که به چاشتخوار هم شناخته می‌شود و در انتهای جنوب شرقی کوه مهر و رحمت قرار دارد.

فدایی با بیان اینکه طرح مرمت و حفاظت از این اثر باستانی، به درخواست مسئولین و دوستداران میراث فرهنگی شهرستان ارسنجان، اجرایی شده است، گفت: اکنون تابلوی معرفی ویژگی‌های این اثر میراثی در محل نصب شده است و به زودی آماده بهره برداری با حضور مسئولان جامعه محلی ارسنجان، خواهد بود.

او در خصوص اقدامات اجرایی شده در این اثر باستانی، گفت: این اقدامات شامل پاک سازی اثر از یادگار نویسی ها، تثبیت و استحکام بخشی قطعات‌ سست و در معرض ریزش و مرمت سنگ ها، جلوگیری از رویش درختچه ها و گیاهان، پاکسازی طاقچه ها و محوطه، نصب تابلو معرفی و … بوده است.

فدایی ابراز امیدواری کرد که با برنامه‌ریزی هدفمند از سوی مسئولان در سطوح فرمانداری و میراث فرهنگی شهرستان ارسنجان و با همراهی دوستداران میراث فرهنگی و دیگر شهروندان، ضمن معرفی این اثر ارزشمند، از آن در مسیر مطلوبی بهره مند شد.

او به مسئولیت اجتماعی که در زمینه میراث فرهنگی وجود دارد هم اشاره و اضافه کرد: میراث فرهنگی از ظرفیت‌های هویت بخش هر جامعه ای محسوب می‌شود و حفاظت و نگهداری از این میراث، وظیفه همگانی است.

فدایی گفت: شاهکار های متعدد معماری با حجاری ها و کاربری های متنوع و منحصر به فردی در دامنه کوه مهر و همچنین در منظر فرهنگی طبیعی تخت‌جمشید وجود دارد که ارزش‌های متعددی را در خود دارد.

مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید گفت: آثار میراث فرهنگی در ابعاد پژوهشی و علمی، فعالیت‌های گردشگری و البته مسائل فرهنگی و اجتماعی مشهود است و برای اینکه در همه این ابعاد شاهد اقداماتی تاثیرگذار باشیم، باید برنامه ریزی همه جانبه در زمینه حفاظت، نگهداری و بهره برداری فرهنگی داشته باشیم.

badoorbin
akhbarazad.com
منبع : خبرفوری

پست بعدی

کتاب مصور «کیانو ریوز» منتشر شد

ج مارس 5 , 2021
کتاب مصوری که با همکاری «کیانو ریوز» بازیگر هالیوودی نوشته شده است در تیراژ بالا منتشر شد. به گزارش خبر فوری به نقل از نیویورک‌تایمز، کتاب مصوری که با همکاری «کیانو ریوز» بازیگر هالیوودی نوشته شده است روز چهارشنبه درحالی منتشر شد که کتابفروشی‌های کتاب‌های مصور بیش از ۶۱۵هزار نسخه […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000