تهیه نقشه آلاینده‌های زیست‌محیطی سواحل شمالی و جنوبی کشور در ۱۴۰۰

60337eed54441_2021-02-22_13-22

نقشه آلاینده‌های زیست‌محیطی سواحل شمالی و جنوبی کشور در ۱۴۰۰ نوسط سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی تهیه شد.

سی‌و نهمین کنگره ملی و چهارمین کنگره بین‌المللی علوم‌زمین صبح امروز با حضور متخصصان و استادان داخلی و خارجی از کشورهای فرانسه، سوئد، ایتالیا و چین به صورت بین‌المللی و وبینار آغاز به کار کرد.

"زمین شناسی بنیادین"، " زمین شناسی کاربردی و توسعه پایدار"، "اکتشاف" و "علوم زمین و جامعه" از محورهای بحث و گفت‌وگو در این کنگره است و در بخش زمین شناسی کاربردی محققان موضوعاتی چون "زمین‌شناسی کاربردی و توسعه پایدار"، "آب زمین‌شناختی"، "مخاطرات زمین‌شناختی"، "زمین‌شناسی مهندسی و ژئوتکنیک"، "دیرینه اقلیم‌شناسی و تغییر اقلیم" و "زمین‌شناسی زیست محیطی و زمین شناسی پزشکی" مورد بررسی قرار می‌دهند.

در افتتاح این کنگره دکتر علیرضا شهیدی، ضمن ارائه برنامه‌های سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی ایران در سال آینده، گفت: سال آینده سال بسیار مهمی است و پایان برنامه پنج‌ساله ششم توسعه کشور را شاهد خواهیم بود که امیدواریم ما در این سازمان بتوانیم منشاء خیر و برکت برای کشور باشیم.

وی ادامه برنامه‌های سال‌های گذشته در تولید اطلاعات پایه زمین‌شناسی که به صورت نقشه‌های زمین‌شناسی چاپ و منتشر می‌شود و همچنین تغییر مقیاس اطلاعات تولیدی در تمامی برداشت‌ها به مقیاس یک‌پنجاه‌ هزارم را از برنامه‌های در دستور کار این سازمان نام برد و خاطر نشان کرد: به‌روزرسانی اطلس نقشه‌های ملی مخاطرات در زمینه‌های زلزله، سیل، فرونشست، آب و زمین‌لغزش و همچنین توجه جدی به بحث تغییرات اقلیم، تولید نقشه‌های ساحلی ژئوتوریسم و نقشه‌های آلاینده‌های زیست‌محیطی سواحل کاسپین، دریای عمان و خلیج‌فارس، احیای کمیته ملی چینه‌شناسی، دریافت کرسی یونسکو در بحث مقالات مخاطرات سواحل و آغاز تهیه نقشه‌های نسل دوم زمین‌شناسی همگام با کشورهای پیشرو از دیگر برنامه‌های سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور در بخش مطالعات زمین‌شناسی در سال جدید خواهد بود.

شهیدی، درباره فعالیت‌های جاری سازمان متبوع خود در بخش اکتشاف، گفت: آغاز برداشت‌های اکتشافی به صورت سیستماتیک در کشور که در این روش در هر سلول یک‌پنجاه هزارم اکتشافی چهار لایه فلزی، غیرفلزی، عناصر نادر خاکی و سنگ‌های غیرقیمتی برداشت می‌شود.

رییس سازمان زمین شناسی تصحیح و به‌روزرسانی نقشه‌های ژئوشیمی را از دیگر برنامه‌های پیش‌روی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور در سال آینده یاد کرد و گفت: واگذاری محدوده‌های معدنی این سازمان به بخش خصوصی جهت رونق بخشیدن به این بخش، آزادسازی محدوده‌های سازمان در راستای سیاست‌های وزارت صمت، توسعه همکاری با بخش خصوصی در زمینه اکتشاف مواد معدنی و برداشت‌های ژئوفیزیک هوایی در جهت کمک به اکتشافات ذخایر پنهان نیز از دیگر دستورالعمل‌های سازمان در سال جدید در بخش اکتشاف است.

وی با بیان این‌که آزمایشگاه آنالیز نمونه‌های معدنی را به روزرسانی خواهیم کرد، افزود: ظرفیت آزمایشگاه‌های آنالیز نمونه‌های معدنی را از ۱۰ هزار عنصر به یکصد و ده هزار عنصر افزایش خواهیم داد. علاوه بر آن در بخش بین‌الملل نیز انعقاد قرارداد با دانشگاه سوربن فرانسه جهت آموزش نیروی انسانی و همچنین تهیه نقشه ۳D زمین‌شناسی کشور را شاهد خواهیم بود.

badoorbin
akhbarazad.com
منبع : خبرفوری

پست بعدی

محدودیت‌های جدید کرونایی در راه است / نیاز روانی مردم به سفر را باید جدی بگیریم

س فوریه 23 , 2021
قائم مقام وزیر بهداشت گفت:ما هم باید وضعیت روانی و نیاز مردم به سفر را در نظر بگیریم و هم میزان تحمل و همکاری مردم را و هم شرایطی که می‌تواند منجربه شعله‌ور شدن ابتلا به کرونا شود. ایرج حریرچی در گفت‌و‌گو با خبر فوری اظهار داشت: فعلا تصمیمات مهمی […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000