راهیابی میکروپلاستیک‌ها به درون جفت جنین!

5fe478a9377b1_5fe478a9377b6

یک مطالعه جدید برای نخستین بار به وجود میکروپلاستیک‌ها به جفت جنین پی برده است، چیزی که علاوه بر کاهش رشد جنین، ممکن است عوارض بسیار بدتری نیز داشته باشد.

برای اولین بار میکروپلاستیک ها در جفت جنین‌های متولد نشده یافت شده‌اند.

محققان این کشف را که در مجله Environment International منتشر شده است، بسیار نگران کننده توصیف می‌کنند.

آثار نهایی میکروپلاستیک‌های موجود در بدن انسان هنوز ناشناخته است، اما دانشمندان می‌گویند که این ذرات مصنوعی می‌توانند مواد شیمیایی مرتبط با آسیب طولانی مدت مانند تداخل بالقوه در سیستم ایمنی نوپای جنین را موجب شوند.

این میکروپلاستیک‌ها به احتمال زیاد از طریق تنفس یا تغذیه مادر به جنین منتقل شده و در جفت جنین‌های چهار زن سالم که به طور معمول زایمان و بارداری طبیعی داشته‌اند، یافت شد.

این میکروپلاستیک‌ها در هر دو سطح جفت جنین و مادری، علاوه بر داخل غشا، یعنی جایی که جنین رشد می‌کند، یافت شد.

محققان می‌گویند اندازه این میکروپلاستیک‌ها به طور میانگین ۰.۰۱ میلی متر است. این مطالعه ۱۲ ذره میکروپلاستیک کشف شده در جفت را نشان داده است. اگرچه فقط تقریباً ۴ درصد از جفت های جنینی مورد مطالعه قرار گرفته‌اند که به این معنی است که تعداد میکروپلاستیک ها در کل جفت می‌تواند به مراتب بیشتر باشد.

همه میکروپلاستیک‌های کشف شده دارای رنگ‌های قرمز، صورتی، نارنجی یا آبی بوده‌اند که ممکن است از بسته‌بندی‌ها، رنگ‌ها یا حتی مواد آرایشی و سایر محصولات مراقبت شخصی آمده باشد.

اندازه میکروپلاستیک‌ها به طور کلی ۱۰ میکرون(تقریباً ۰.۰۱ میلی متر) است، به این معنی که آنها به اندازه کافی کوچک هستند که بتوانند وارد جریان خون شوند. این ذرات ممکن است به بدن جنین وارد شده باشد، اما محققان نتوانستند این موضوع را با قطعیت تعیین کنند.

محققان در مطالعه خود نوشتند: با توجه به نقش حیاتی جفت در حمایت از رشد جنین و همچنین عملکرد به عنوان رابط با محیط خارجی، وجود ذرات پلاستیکی مضر بسیار نگران کننده است. مطالعات بیشتری باید انجام شود تا بررسی شود که آیا وجود میکروپلاستیک ممکن است باعث ایجاد واکنش‌های ایمنی شود یا منجر به آزاد شدن آلاینده‌های سمی و منجر به آسیب شود یا خیر.

محققان می‌گویند اثرات احتمالی میکروپلاستیک ها بر روی جنین در حال رشد شامل کاهش رشد است. این ذرات دردسرساز در جفت‌های مورد بررسی دو زن دیگر شرکت کننده در این مطالعه کشف نشدند که می‌تواند بر اثر فیزیولوژی، شیوه زندگی یا رژیم غذایی متفاوت آنها باشد.

آلودگی میکروپلاستیک‌ها به گوشه و کنار جهان از قله کوه اورست گرفته تا عمیق‌ترین و تاریک‌ترین اقیانوس‌ها سرایت کرده است و انسان‌ها این ذرات ریزپلاستیکی را با غذا، آب و حتی تنفس وارد بدن خود می‌کنند.

هنوز تأثیر نهایی میکروپلاستیک‌ها بر روی بدن موجودات زنده مشخص نیست، اما دانشمندان بر نیاز جدی ارزیابی این تهدید -به ویژه برای نوزادان- تأکید می‌کنند. دانشمندان در اکتبر سال جاری اعلام کردند که نوزادانی که از بطری پلاستیکی شیر می‌نوشند روزانه میلیون‌ها ذره پلاستیکی را می‌بلعند.

در ماه اوت نیز گروهی از محققان اعلام کردند که میکروپلاستیک‌ها و نانوپلاستیک‌ها در اندام انسان یافت شده است.

"چارلی رولسکی" از دانشگاه ایالتی "آریزونا" می‌گوید: شواهدی وجود دارد که پلاستیک‌ها به بدن ما راه می‌یابند، اما مطالعات بسیار کمی تاکنون روی آن انجام شده است. در حال حاضر ما نمی دانیم که آیا این پلاستیک‌ها فقط آزار دهنده هستند یا اینکه خطری برای سلامتی انسان دارند.

badoorbin
akhbarazad.com
منبع : خبرفوری

پست بعدی

«سحر تبر» مشکل عاطفی داشت/ پدرش او را در آغوش نمی گرفت

پ دسامبر 24 , 2020
مشاور رئیس کل زندان های کشور گفت: زندان و زندانی خروجی و تبلور بخشی از فرهنگ جامعه است که باید به آن توجه ویژه شود و با آسیب شناسی درست مشکلات برطرف شود. حجت الاسلام محمد تقی وکیل پور با اشاره به اینکه در طراحی و برنامه ریزی های فرهنگی […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000