پیش بینی افزایش حقوق کارگران در سال آینده

5fe1a9a205590_5fe1a9a205593 یک مقام مسئول کارگری گفت: اشتغال ودستمزددر کشور دستوری جواب نمی دهد و اگرمی خواهیم این دو مقوله به طور علمی پیش برودباید ببینیم کشورهای دنیاچه اقداماتی برای بالابردن نرخ تولیدوبهره وری و حقوق کارگرانشان در پیش گرفته اند.

علی اصلانی بر ضرورت ارتقای قدرت خرید کارگران تاکید کرد و درباره پیش بینی افزایش حداقل دستمزد کارگران در سال آینده گفت: معتقدم جلسه دستمزد شورای عالی کار همین حالا تشکیل شود یا در موقع خودش به اندازه تورم حقوق کارگران تعیین نمی شود چون زیربنای حقوق در بودجه سال ۱۴۰۰ گذاشته شده و دولت درصد افزایش حقوق کارمندان در بودجه سنواتی را ۲۵ درصد دیده است.

وی ادامه داد:درست است که مسیر تعیین دستمزد کارگران از شورای عالی کار می گذرد ولی وقتی ۷۰ تا ۸۰ درصد کارخانه ها دولتی است و دولت به عنوان بزرگترین کارفرمای کشور در بودجه سنواتی روی افزایش ۲۵ درصد برنامه ریزی می کند نمی توانیم انتظار داشته باشیم که حداقل مزد کارگران ۴۰ درصد تعیین شود.

رئیس کانون شورای اسلامی کار البرز پیش بینی کرد:دستمزد کارگران در سال آینده در حد همان ۲۵ درصد و نهایتا دوتا سه درصد بالاتر از این رقم تصویب شود.

اصلانی گفت: امسال کارمندان دولت در کنار افزایش ۱۵ درصدی سنواتی، امتیاز افزایش ۵۰ درصدی چند سالشان را هم گرفتند ولی چنین چیزی به کارگران تعلق نگرفت.

وی در عین حال درباره موضع برخی نمایندگان مجلس که اعلام کردند زیربار افزایش کمتر از ۴۰ درصد حقوق کارگران برای سال آینده نمی روند، گفت: نمایندگان نسبت به حقوق کارگران دغدغه هایی دارند ولی اگر زیربار نروند از نظر قانونی چه کاری می توانند انجام بدهند. مشکل ما این است که اشتغال و دستمزد را دستوری کرده ایم در حالی که با این روش دستمزد و اشتغال درست نمی شود.

وی تصریح کرد: ما نمی توانیم به یک کارخانه بخش خصوصی که فرضا ۳۰۰۰ نیروی کار دارد و یک ریال سهام دولتی در آنجا نیست دستور بدهیم که حقوق کارگران را ۴۰ درصد افزایش دهد چون کارفرما می گوید بر اثر شاخصه هایی همچون تولید، خرید و فروش، تراز مالی و قیمت تمام شده به نیروی کار حقوق می دهد و اگر بخواهیم دستوری وادار به افزایش حقوق کنیم، ممکن است درکارخانه را ببندد و چند هزار نیروی کار خانه نشین شوند.

رئیس کانون شورای اسلامی کار البرز در پایان تاکید کرد: در مباحثی همچون تولید، اقتصاد، کارخانه داری و موضوعات کارگری و کارفرمایی، شیوه دستوری جواب نمی دهد بلکه این یک علم است و راهکار دارد و باید ببینیم کشورهای دنیا در این زمینه چه اقدامی انجام دادند که نرخ تولید و بهره وری در آنها بالا رفته و درآمد کارگران افزایش یافته است.

badoorbin.com
akhbarazad.com
منبع : خبرفوری

پست بعدی

مخالفت مجلس با استعفای روسای قوای مقننه و قضائیه، پیش از انتخابات

س دسامبر 22 , 2020
سیاسی/ مجلس نمایندگان مجلس شورای اسلامی با استعفای ۶ ماه پیش از انتخابات ریاست جمهوری از سوی روسای قوای مقننه و قضائیه در صورت تمایل به نامزدی، مخالفت کردند. نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ادامه اصلاح موادی از قانون انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران با پیشنهاد «روح الله ایزدخواه» نماینده […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000