احتمال انتقال کرونا از افراد بی‌علامت، شایع تر از حد تصور

5f3e059ca8ba0_2020-08-20_09-39 بنابر اعلام محققان موسسه ملی تحقیقات سلامت دانشگاه علوم پزشکی تهران، احتمال انتقال کووید- ۱۹ از فرد بدون علامت وجود دارد و به نظر می‌رسد انتشار از طریق موارد بدون علامت، شایع‌تر از آن چیزی است که پیش‌تر تصور می‌شد.

ویروس کرونا می‌تواند طیف وسیعی از علائم بالینی را ایجاد کند. ممکن است در بعضی از افراد آلوده، هرگز علائمی ایجاد نکند. این امکان وجود دارد که بخش زیادی از جمعیت، مبتلا به کووید- ۱۹ باشند و به دلیل عدم بروز علائم، شناسایی نشوند. با این وجود گزارش‌هایی از فقدان حس بویایی در برخی افراد بدون علامت وجود دارد.

محققان موسسه ملی تحقیقات سلامت و دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران با بررسی شواهد موجود، به این سوال پاسخ داده‌اند که آیا احتمال انتقال این ویروس از فرد بدون علامت وجود دارد؟

بنا به اعلام این محققان؛ تحقیقات اولیه نشان می‌دهد که ممکن است ۵۰-۴۰ درصد موارد مبتلا به کووید ۱۹ و حتی بیشتر، تا مدت زمان طولانی بدون علامت و یا با علائم خفیف باشند. محققان می‌گویند با توجه به سرعت انتشار ویروس، به نظر می‌رسد افرادی که بدون علامت هستند و یا علامت خفیف دارند در انتشار ویروس نقش مهمی داشته باشند. به نظر می‌رسد انتشار از طریق موارد بدون علامت، شایع‌تر از آن چیزی است که پیش‌تر تصور می‌شد.

نتایج یک گزارش از چین، نشان می‌دهد از یک گروه ۷۸ نفری که همگی تست کووید ۱۹ آن‌ها مثبت بود، ۴۲ درصد بدون علامت بودند. از آن‌جایی که ویروس در بینی و دهان افراد مبتلای بدون علامت وجود دارد، وقتی افراد سرفه یا عطسه یا صحبت می‌کنند، قطرات بزاق و مخاط را در هوا انتشار می‌دهند. این قطرات احتمالاً باعث انتقال ویروس از افراد بدون علامت به سایرین می‌شود.

در مطالعه دیگری که در مورد شیوع ابن بیماری در چین انجام شده است، مشخص شد که افراد بدون علائم، ویروس را به آسانی به سایر افراد انتقال می‌دهند. شواهد نشان می دهند که انتقال از افراد بدون علامت نقش مهمی در گسترش سریع ویروس کرونا در سراسر جهان دارد.

بنابراین افراد بدون علامت نگرانی بزرگی ایجاد می‌کنند؛ چرا که کنترل بیماری را (که به شناسایی موارد علامت‌دار تکیه دارند) تضعیف می‌کنند. تحقیقات بیشتری برای تعیین پتانسیل و نحوه انتقال ویروس از بیماران بدون علامت مورد نیاز است.

از طرفی برخی پژوهشگران معتقدند درست است که افراد بدون علامت هم ممکن است بیماری را منتقل کنند ولی به نظر می‌رسد احتمال سرایت از افراد ناقل بدون علامت نسبت به افراد علامت‌دار مبتلا کمتر است؛ ولی در مورد این ادعا که افراد بدون علامت به هیچ‌وجه بیماری را منتقل نمی‌کنند، هنوز نمی‌توان با دقت و قاطعیت اظهارنظر کرد.

درحال حاضر بی‌خطرترین و درست‌ترین فرض آن است که همه افراد مبتلا به کووید- ۱۹ می‌توانند بیماری را منتقل کنند ولی افراد ناقل بدون علامت احتمالا خطر انتقالشان کمتر است. برای پاسخ قطعی به این فرضیه تحقیقات بیشتری در مورد الگوهای انتقال از موارد بدون علامت مورد نیاز است.

بنابراین از آنجا که این بیماری ممکن است از افراد بدون علامت هم منتقل شود، بهترین روش پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا ، استفاده از ماسک و حفظ فاصله فیزیکی حداقل دو متر با دیگران است.

منبع: ایسنا

ویروس کرونا
کرونا

پست بعدی

غضنفرآبادی: رد ادعای ۶۵ میلیاردی میرسلیم/ دلایل میرسلیم قانع‌کننده نبود و سندی ارائه نداد

پ آگوست 20 , 2020
سخنگوی هیات نظارت بر رفتار نمایندگان از بررسی شکایت رضایی‌کوچی از میرسلیم در نشست امروز این هیات خبر داد و گفت: هیات نظارت بر نمایندگان دلایل میرسلیم را قانع‌‍ کننده ندانست. حجت‌الاسلام موسی غضنفر آبادی در گفت و گویی در تشریح نشست هیات نظارت بر رفتار نمایندگان، گفت: آقای میرسلیم […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000