اجتماعات را باید ممنوع کنیم، ما نمی‌توانیم مثل سابق کنار هم بایستیم

رییس جمهوری، عادی‌انگاری وضعیت کنونی و اضطراب‌افکنی را خطرناک دانست و گفت: اگر مردم فکر کنند وضعیت عادی است و ویروس کرونا دیگر خطرناک نیست، با مشکل روبه‌رو می‌شویم. حجت الاسلام حسن روحانی روز شنبه در ..

5f0966c15a396_2020-07-11_11-44 رییس جمهوری، عادی‌انگاری وضعیت کنونی و اضطراب‌افکنی را خطرناک دانست و گفت: اگر مردم فکر کنند وضعیت عادی است و ویروس کرونا دیگر خطرناک نیست، با مشکل روبه‌رو می‌شویم.

حجت الاسلام حسن روحانی روز شنبه در جلسه ستاد ملی مبارزه با بیماری کرونا با بیان اینکه حدود ۵ ماه است که با بیماری کووید ۱۹ و فراز و نشیب‌های آن مواجه ایم گفت: مسأله اصلی که در جلسه امروز هم روی آن بحث شد، موضوع همکاری مردم و دولت است؛ اگر این همکاری خوب و دقیق انجام بگیرد، می‌توانیم از مشکلات این بیماری، سریع‌تر عبور کنیم و از مراحل آن ملایم‌تر بگذریم و اما اگر این همکاری دچار اختلال و مشکل شود، حتماً موفقیت‌های ما با اشکالاتی توأم می شود.

رییس جمهوری «عادی‌سازی و عادی‌انگاری» بیماری کووید ۱۹ «کروناهراسی» را دو مسأله بسیار خطرناک دانست و افزود: اگر کاری کنیم مردم فکر کنند این موضوع عادی است و مشکلی نیست و از آن عبور کرده‌ایم و این ویروس خطرناک نیست، حتماً دچار مشکل بزرگ می‌شویم. اگر هم اضطراب و هراس در مردم ایجاد کنیم به گونه‌ای که فعالیت‌های اجتماعی ضروری، خدماتی و اقتصادی دچار مشکل شود، حتماً این هم نادرست است.

تعطیلی بلند مدت فعالیت اقتصادی امکان‌پذیر نیست

روحانی بیان کرد: تمام کشورها بدون استثناء بعد از یک مدتی ناچار شدند مسیر گشایش کسب و کار را آغاز کنند و هیچ استثنایی هم ندارد، کشوری ممکن است همه مراحل گشایش را در یک هفته و کشور دیگر در دو یا سه هفته اعلام کرده است و دلیل آن نیز این است که تعطیلی کسب و کار و فعالیت بلند مدت اقتصادی امکان‌پذیر نیست و هیچ دولتی قادر نیست که ۶ ماه کل فعالیت‌های اقتصادی کشور را تعطیل کند و مردم زیر بار نمی‌روند و این کار نه قابل قبول است و نه کسی در دنیا قبول دارد.

وی با تاکید بر اینکه کرونا ممکن است برای بلندمدت پیش روی ما باشد، تصریح کرد: نزدیک ۵ ماه است که با این بیماری مواجه هستیم و ممکن است ۵ ماه و یا بیشتر هم با این بیماری مواجه باشیم. راه آن انجام فعالیت‌های لازم اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و سایر نیازها توأم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی است؛ راه دومی وجود ندارد. این راه منحصر به فرد است و همه باید در چارچوب مقررات قانونی خود، تلاش کنند و همه باید مراعات کنند و اصول را مدنظر قرار دهند.

رییس دولت تدبیر و امید تاکید کرد: تجمعات به طور کلی در شرایط امروز کرونا غیرقابل قبول است؛ اگر در آینده شرایط بهتر شود بحث دیگری است. اجتماعات، تجمعات، به عنوان عزا، عروسی، میهمانی، سمینار و جشنواره، همه مضر است.

روحانی گفت: حتی اگر وزارت بهداشت نسبت به کنکور هم اشکالی داشته باشد، چارچوبی برای آن تدوین می‌کنیم که مشکلی نباشد، اجتماعات باید به حد ضرورت محدود شود. مثلاً هندوستان علیرغم همه مشکلات خود اعلام کرده در عروسی حداکثر ۲۰ نفر می‌توانند حضور داشته باشند. در کشورهای اروپایی اعلام شده که اجتماعات از ۱۰ نفر بیشتر نباشد. پس همه جا مقررات گذاشته‌اند و نمی‌شود آزاد بگذاریم.

روحانی گفت: نمی‌توانیم بگوییم در مراسمی ۱۰۰ نفر، ۲۰۰، ۱۵۰ نفر در محیط بسته و سرپوشیده با تهویه نامناسب و زمان زیاد، دور هم جمع شوند. در اروپا رستوران‌ها آزاد و باز شده است بنا بر پروتکل‌های مصوب در کشورها، رستوران‌ها با رزرو آزاد است یعنی فردی که می‌خواهد از رستوران استفاده کند، باید از قبل میز خود را رزرو کرده باشد و مستقیم نمی‌تواند وارد رستوران شود.

گشایش باید با مراعات کامل دستورالعمل‌های بهداشتی انجام شود

روحانی تاکید کرد: گشایش باید باشد اما باید با مراعات تمام دستورالعمل‌ها و پروتکل‌های وزارت بهداشت و درمان انجام شود و اگر مراعات نشود امکان‌پذیر نیست.

رییس جمهوری با تاکید بر ضرورت رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در ادارات اظهار داشت: اجتماع نباید شکل بگیرد و افراد نباید در کنار هم جمع نشوند. بانک‌ها هم باید این کار را بکنند و مقرارت جدید وضع کنند.

تعطیل کردن فعالیت‌ها راحت‌ترین کار است، اما هیچ کس در دنیا نمی‌پذیرد

وی گفت: البته راحت‌ترین راه این است که بگوییم فعالیت تعطیل؛ از این راحت‌تر نمی‌شود. روز بعد هم مردم از بهم‌ریختگی، گرسنگی، فشار و مشکلات بیایند اعتراض کنند این راحت‌ترین کاری است که می‌شود کرد. ولی هیچ‌کس در دنیا این را نمی‌پذیرد.

رییس جمهوری با تاکید بر این که باید فعالیت‌های لازم اقتصادی ادامه داشته باشد، بیان کرد: حتی خارج‌نشین‌ها که رسانه برای خودشان درست کردند و مرتب در آن می‌دمند و می‌گویند که «چرا گشایش!»، آنها هم زبانشان بریده شده است برای اینکه این حرف غیرمنطقی است.

وی تصریح کرد: البته ممکن است فعالیتی ضروری نباشد و ممکن است جایی طبق چهارچوب حرکت کنیم. جاهای شلوغ، پاساژها و بازارهای سرپوشیده حتماً پروتکل‌ها مراعات شود، ‌غیر از این امکان‌پذیر نیست.

نمی‌توانیم مثل سابق بیاییم در فاصله ۱۰، ۲۰، تا ۳۰ سانتی‌متری چه با ماسک و چه بی‌ماسک بایستیم و چه یک کلمه و چه داستان رستم و سهراب با یکدیگر صحبت کنیم؛ حتی به اندازه زمان کوتاه مدت هم امکان‌پذیر است، فاصله‌گذاری مسأله مهمی است و باید رعایت شود

اجتماعات چه عزا چه عروسی کلاً ممنوع

روحانی تاکید کرد: باید اجتماعات را کلاً ممنوع کنیم و اگر لازم است، این را کمیته اجتماعی مجدداً بررسی کند. در سراسر کشور مراسمی که در آن اجتماع است، چه عزا، چه عروسی و چه میهمانی باید ممنوع شود.

رییس قوه مجریه گفت: کسانی که می‌خواهند مراسم عقد و عروسی بگیرند، باید در مراسم کوچکی با یکی دو خانواده خودشان مراسم را برگزار کنند، اجتماع در این شرایط امکان‌پذیر نیست.

رییس جمهوری گفت: نمی‌توانیم مثل سابق بیاییم در فاصله ۱۰، ۲۰، تا ۳۰ سانتی‌متری چه با ماسک و چه بی‌ماسک بایستیم و چه یک کلمه و چه داستان رستم و سهراب با یکدیگر صحبت کنیم؛ حتی به اندازه زمان کوتاه مدت هم امکان‌پذیر است، فاصله‌گذاری مسأله مهمی است و باید رعایت شود.

کارگران در کارخانه‌ها ماسک بزنند

روحانی با تاکید بر این که باید سبک زندگی را امسال و حتی برای ماه‌هایی در سال آینده تغییر دهیم، گفت: ماسک به عنوان وسیله‌ای مهم و ضروری باید در مکان های سرپوشیده، شلوغ، مترو، اتوبوس، بازار، پاساژ و حتی در کارخانجات کارگرانی که نزدیک هم هستند و کار می‌کنند، استفاده شود.

رییس جمهوری با اشاره به گزارش استاندار اصفهان که «در دو مرکز بزرگ صنعتی ما در اصفهان که یکی ۴ هزار کارگر و دیگری حدود ۶ هزار کارگر دارد، بدون اینکه کسی مبتلا باشد همه در حال کار هستند» گفت: این یعنی همان پروتکل و مراعات همه دستورالعمل‌هایی که رعایت می‌شود ودر عین حال همه کار و فعالیت می‌کنند و مشکلی هم نخواهد بود.

وی افزود: مراقبت‌های بهداشتی فردی و جمعی به عنوان اصلی است که باید خدشه‌ناپذیر باشد؛ مردم باید قانع بشوند؛ راه دیگر نداریم؛ صدا و سیما، روزنامه‌ها، فضای مجازی، هنرمندان، فرهیختگان و اساتید، همه باید به صحنه بیایند؛ باید مردم را قانع کنند که راهی جز این نداریم؛ باید این دستورالعمل‌ها را مراعات کنیم تا بتوانیم از این مرحله عبور کنیم.

روحانی بیان کرد: از همان آغاز که گرفتار این ویروس شدیم، یک ماه با آن می‌جنگیدیم؛ تقریباً تا ۲۵ اسفند ۹۸ حدود یک ماه بود با آن می‌جنگیدیم؛ علیرغم همه تلاش‌هایمان آمار فوتی‌های روزانه که در آن یک ماه، ۲ رقمی بود، بعد ۳ رقمی شد؛ یعنی از ۲۵ اسفند فوتی‌های کشور ۳ رقمی شد.

رییس جمهوری گفت: همان زمان بود ناچار شدیم بسیاری از محدودیت‌ها را ایجاد کنیم و اقداماتی انجام دهیم؛ مراکزی را تعطیل و برخی از سفرها را محدود کنیم؛ آن اقدامات باعث شد که بگوییم کسب و کار در استان‌ها، در ۲۳ فروردین و در تهران در ۳۰ فروردین آزاد است و از ۲۶ فروردین باز این مرگ و میر از ۳ رقمی به ۲ رقمی تبدیل شد.

وی گفت: ۲ ماه این روند تا به ۲۵ خرداد ادامه داشت که از آمار فوتی ۲ رقمی به سمت ۳ رقمی برگشتیم؛ امیدوارم این دوره ۳ رقمی را بتوانیم کوتاه کنیم، اکنون در تیرماه هستیم و ۵ تا ۶ روزه دیگر می‌شود یک ماه از دوره‌ای که ۳ رقمی بوده است؛ در دوره قبلی در یک ماه ۳ رقمی بودیم و عبور کردیم.

روحانی بیان کرد: امیدواریم همه دستگاه‌ها از وزارت بهداشت و درمان، استانداران، مراکز پزشکی و صدا و سیما تلاش کرده و دست به دست هم دهیم و کاری کنیم که این دوران را هم کوتاه کنیم و ان‌شاء الله در یک زمان کوتاهی دوباره به ۲ رقمی و شرایط بهتر برای زندگی مردم برگردیم.

در دوران کرونا دچار کمبود موادغذایی و قطعی برق و آب نشدیم

روحانی از همه فعالان بخش اقتصادی، دستگاه اجرایی، نیروهای مسلح و قوای در مسیر روند مقابله با کرونا تشکر کرد و گفت: کار خیلی بزرگی انجام شده است، منتها چون یادمان می‌رود، روزنامه‌ها و فضای مجازی کمتر یادآوری می‌کنند.

رییس جمهوری افزود: از آغاز شیوع ویروس کرونا، هیچ‌وقت برای مواد شست‌وشو، دستمال کاغذی و مواد غذایی با مشکل مواجه نشدیم؛ ولی اروپا و آمریکا دچار و در بسیاری از کشورهای دیگر دچار مشکل شدند؛ در این کشورها دستمال کاغذی نبود؛ بسیاری قفسه‌ها های مواد غذایی و مواد بهداشتی در ساعت‌های اولیه صبح خالی می‌شد.

روحانی گفت: در کشور در دوران کرونا همه تلاش و کار کردند؛ نه یک ساعت برق، آب و گازمان قطع شد و نه یک ساعت پمپ بنزینی بدون بنزین شد؛ نه یک ساعت مواد غذایی قحطی شده و در همه فروشگاه‌ها در دسترس بود و مردم فعال بودند و همه کار کردند. وی گفت: در شرایط کرونا در زمینه کشاورزی محصولات خوبی داریم؛ در زمینه صنعتی هم وضع کشور خوب است؛ حتی در ۳ ماهه اول سال در برخی از تولیدات صنعتی از ۳ ماهه سال مشابه در سال گذشته تا حدود ۸ تا ۳۰ درصد و گاهی بیشتر است و این نشان می‌دهد همه در حال کار و تلاش هستند.

محققان ایرانی بر روی داروی کرونا کار می‌کنند

روحانی گفت: باید از دستگاه‌هایی که ممکن است مردم خدمات‌ آنها را خیلی آشکار و عیان نبینند مانند سازمان برنامه و بودجه، وزارت اقتصاد و بانک مرکزی باید تشکر کرد؛ اینکه در این شرایط بانک مرکزی توانسته نیازهای ضروری وزارت بهداشت و درمان و دلار و یورو آنها را فراهم کند و حواله بدهد و آنها بتوانند سفارش بدهند و جنس بخرند، باید تشکر کرد.

وی افزود: آرامشی که اکنون در کشور وجود دارد بخاطر اینکه تولید داخلی، نیازمندی‌ها را تولید می‌کند؛ ماسک، مواد ضدعفونی، دستکش، N۹۵ و ونتیلاتور در داخل تولید می‌شود.

رییس جمهوری با اشاره به داروهایی که می‌تواند در روند درمان کرونا مؤثر باشند، اظهار داشت: روز چهارشنبه با دکتر ملک‌زاده(معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی) صحبت می‌کردم که می‌گفت «۳ دارو را تشخیص دادیم که می‌تواند مؤثر باشد که ۲ دارو به وفور است و داروی سوم هم به وفور در اختیار مردم قرار می‌گیرد»؛ پس در درمان و واکسن کار و تلاش می‌کنیم و در حدی است که جزو کشورهایی هستیم که دانشمندان و محققان ما برای این واکسن کار می‌کنند.

روحانی گفت: در زمینه بیماری کرونا صاحب مقاله و اندیشه و برنامه هستیم و این خیلی مهم است. کشوری نیستیم که حال که در فشار و تحریم هستیم و این همه مخالف داریم، بنشینیم و دست روی دست بگذاریم که حالا اگر واکسن آمد یا می‌دهند یا نمی‌دهند و اگر دادند، می‌گیریم و ندادند، نمی‌گیریم، بلکه همه تلاش‌مان را می‌کنیم که در حد توانمان واکسن تولید کنیم و همه تلاش‌مان را می‌کنیم داروهای لازم را در حد توان‌مان تولید کنیم.

تشکر از مردم برای توجه به ضرورت ماسک زدن

رییس جمهوری بیان کرد: در جلسه ستاد مشخص شده است که صاحب یک مغازه و فروشگاه هم خودش و هم کارمندانش باید ماسک زدن را رعایت کنند و مقرر شده است که افراد در مترو، اتوبوس و تاکسی باید ماسک بزنند، اما بر این دستور العمل چگونه نظارت می‌شود؟ همه این موارد نیازمند نظارت است در غیر این صورت اگر مصوبات عمل نشود تاثیر ندارد، این دستورالعمل ها را تصویب می‌کنیم که اجرا و عمل شود.

روحانی گفت: در جلسه امروز تاکید شد که وزارت بهداشت و درمان، وزارت کشور، سازمان اداری- استخدامی، وزارت صمت، اصناف و اتحادیه‌ها وظیفه بسیار سنگینی در این زمینه دارند و بقیه دستگاه‌هایی که ضروری و لازم باشد، حتی قوه قضاییه آنجایی که لازم است دادستان‌های محترم و قوه قضاییه باید یاری و کمک کنند برای اینکه بتوانیم آنرا اجرا کنیم. امروز نظارت بسیار مهم است که مقرراتی که تا حالا وضع کردیم این مقررات بطور دقیق اجرا شود.

رییس جمهوری افزود: از مردم عزیز و بزرگوار در سراسر کشور به ویژه در تهران که هفته گذشته مساله ماسک زدن را کاملا مراعات کردند تشکر می‌کنم، البته عده‌ محدودی هم مراعات نکردند، اما اکثریت قاطع مردم رعایت کردند. امروز در همین جلسه یکی از افراد گفت که به یک مرکز شلوغ رفته که در آن هیچ فردی بدون ماسک نیست، یعنی ۱۰۰ درصد استفاده کردند حالا یک جایی ممکن است ۹۰ درصد باشد ولی این خیلی مهم است که همه استفاده کنند.

روحانی گفت: صدا و سیما در هفته گذشته خیلی خوب تبلیغ و کار کرده که همه از ماسک استفاده کنند، ماسک و فاصله‌گذاری اجتماعی باید با شستن منظم دست و ترک برخی از عادت‌ها، توام شود.

رییس دولت دوازدهم اضافه کرد: اگر بتوانیم عادت‌ دست زدن به صورت چشم و بینی و دهان و عادت‌ها و سبک زندگی خود را تغییر دهیم به خوبی می‌توانیم در برابر این بیماری بایستیم و موفق شویم.

روحانی افزود: دانشمندان کشور در حال تلاش هستند تا روزی هم به دارو و واکسن بیماری کرونا برسیم که امیدواریم همه به خوبی بتوانیم وظایف‌ خود را در این مقطع حساس و مهم کشورمان انجام بدهیم.

رییس جمهوری، عادی‌انگاری وضعیت کنونی و اضطراب‌افکنی را خطرناک دانست و گفت: اگر مردم فکر کنند وضعیت عادی است و ویروس کرونا دیگر خطرناک نیست، با مشکل روبه‌رو می‌شویم.

پایگاه خبری خبر فوری (khabarfoori.com)

5f0966c15a396_2020-07-11_11-44 سیاسی/ دولت 21 تیر 1399 – 11:44

حجت الاسلام حسن روحانی روز شنبه در جلسه ستاد ملی مبارزه با بیماری کرونا با بیان اینکه حدود ۵ ماه است که با بیماری کووید ۱۹ و فراز و نشیب‌های آن مواجه ایم گفت: مسأله اصلی که در جلسه امروز هم روی آن بحث شد، موضوع همکاری مردم و دولت است؛ اگر این همکاری خوب و دقیق انجام بگیرد، می‌توانیم از مشکلات این بیماری، سریع‌تر عبور کنیم و از مراحل آن ملایم‌تر بگذریم و اما اگر این همکاری دچار اختلال و مشکل شود، حتماً موفقیت‌های ما با اشکالاتی توأم می شود.

رییس جمهوری «عادی‌سازی و عادی‌انگاری» بیماری کووید ۱۹ «کروناهراسی» را دو مسأله بسیار خطرناک دانست و افزود: اگر کاری کنیم مردم فکر کنند این موضوع عادی است و مشکلی نیست و از آن عبور کرده‌ایم و این ویروس خطرناک نیست، حتماً دچار مشکل بزرگ می‌شویم. اگر هم اضطراب و هراس در مردم ایجاد کنیم به گونه‌ای که فعالیت‌های اجتماعی ضروری، خدماتی و اقتصادی دچار مشکل شود، حتماً این هم نادرست است.

تعطیلی بلند مدت فعالیت اقتصادی امکان‌پذیر نیست

روحانی بیان کرد: تمام کشورها بدون استثناء بعد از یک مدتی ناچار شدند مسیر گشایش کسب و کار را آغاز کنند و هیچ استثنایی هم ندارد، کشوری ممکن است همه مراحل گشایش را در یک هفته و کشور دیگر در دو یا سه هفته اعلام کرده است و دلیل آن نیز این است که تعطیلی کسب و کار و فعالیت بلند مدت اقتصادی امکان‌پذیر نیست و هیچ دولتی قادر نیست که ۶ ماه کل فعالیت‌های اقتصادی کشور را تعطیل کند و مردم زیر بار نمی‌روند و این کار نه قابل قبول است و نه کسی در دنیا قبول دارد.

وی با تاکید بر اینکه کرونا ممکن است برای بلندمدت پیش روی ما باشد، تصریح کرد: نزدیک ۵ ماه است که با این بیماری مواجه هستیم و ممکن است ۵ ماه و یا بیشتر هم با این بیماری مواجه باشیم. راه آن انجام فعالیت‌های لازم اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و سایر نیازها توأم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی است؛ راه دومی وجود ندارد. این راه منحصر به فرد است و همه باید در چارچوب مقررات قانونی خود، تلاش کنند و همه باید مراعات کنند و اصول را مدنظر قرار دهند.

رییس دولت تدبیر و امید تاکید کرد: تجمعات به طور کلی در شرایط امروز کرونا غیرقابل قبول است؛ اگر در آینده شرایط بهتر شود بحث دیگری است. اجتماعات، تجمعات، به عنوان عزا، عروسی، میهمانی، سمینار و جشنواره، همه مضر است.

روحانی گفت: حتی اگر وزارت بهداشت نسبت به کنکور هم اشکالی داشته باشد، چارچوبی برای آن تدوین می‌کنیم که مشکلی نباشد، اجتماعات باید به حد ضرورت محدود شود. مثلاً هندوستان علیرغم همه مشکلات خود اعلام کرده در عروسی حداکثر ۲۰ نفر می‌توانند حضور داشته باشند. در کشورهای اروپایی اعلام شده که اجتماعات از ۱۰ نفر بیشتر نباشد. پس همه جا مقررات گذاشته‌اند و نمی‌شود آزاد بگذاریم.

روحانی گفت: نمی‌توانیم بگوییم در مراسمی ۱۰۰ نفر، ۲۰۰، ۱۵۰ نفر در محیط بسته و سرپوشیده با تهویه نامناسب و زمان زیاد، دور هم جمع شوند. در اروپا رستوران‌ها آزاد و باز شده است بنا بر پروتکل‌های مصوب در کشورها، رستوران‌ها با رزرو آزاد است یعنی فردی که می‌خواهد از رستوران استفاده کند، باید از قبل میز خود را رزرو کرده باشد و مستقیم نمی‌تواند وارد رستوران شود.

گشایش باید با مراعات کامل دستورالعمل‌های بهداشتی انجام شود

روحانی تاکید کرد: گشایش باید باشد اما باید با مراعات تمام دستورالعمل‌ها و پروتکل‌های وزارت بهداشت و درمان انجام شود و اگر مراعات نشود امکان‌پذیر نیست.

رییس جمهوری با تاکید بر ضرورت رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در ادارات اظهار داشت: اجتماع نباید شکل بگیرد و افراد نباید در کنار هم جمع نشوند. بانک‌ها هم باید این کار را بکنند و مقرارت جدید وضع کنند.

تعطیل کردن فعالیت‌ها راحت‌ترین کار است، اما هیچ کس در دنیا نمی‌پذیرد

وی گفت: البته راحت‌ترین راه این است که بگوییم فعالیت تعطیل؛ از این راحت‌تر نمی‌شود. روز بعد هم مردم از بهم‌ریختگی، گرسنگی، فشار و مشکلات بیایند اعتراض کنند این راحت‌ترین کاری است که می‌شود کرد. ولی هیچ‌کس در دنیا این را نمی‌پذیرد.

رییس جمهوری با تاکید بر این که باید فعالیت‌های لازم اقتصادی ادامه داشته باشد، بیان کرد: حتی خارج‌نشین‌ها که رسانه برای خودشان درست کردند و مرتب در آن می‌دمند و می‌گویند که «چرا گشایش!»، آنها هم زبانشان بریده شده است برای اینکه این حرف غیرمنطقی است.

وی تصریح کرد: البته ممکن است فعالیتی ضروری نباشد و ممکن است جایی طبق چهارچوب حرکت کنیم. جاهای شلوغ، پاساژها و بازارهای سرپوشیده حتماً پروتکل‌ها مراعات شود، ‌غیر از این امکان‌پذیر نیست.

نمی‌توانیم مثل سابق بیاییم در فاصله ۱۰، ۲۰، تا ۳۰ سانتی‌متری چه با ماسک و چه بی‌ماسک بایستیم و چه یک کلمه و چه داستان رستم و سهراب با یکدیگر صحبت کنیم؛ حتی به اندازه زمان کوتاه مدت هم امکان‌پذیر است، فاصله‌گذاری مسأله مهمی است و باید رعایت شود

اجتماعات چه عزا چه عروسی کلاً ممنوع

روحانی تاکید کرد: باید اجتماعات را کلاً ممنوع کنیم و اگر لازم است، این را کمیته اجتماعی مجدداً بررسی کند. در سراسر کشور مراسمی که در آن اجتماع است، چه عزا، چه عروسی و چه میهمانی باید ممنوع شود.

رییس قوه مجریه گفت: کسانی که می‌خواهند مراسم عقد و عروسی بگیرند، باید در مراسم کوچکی با یکی دو خانواده خودشان مراسم را برگزار کنند، اجتماع در این شرایط امکان‌پذیر نیست.

رییس جمهوری گفت: نمی‌توانیم مثل سابق بیاییم در فاصله ۱۰، ۲۰، تا ۳۰ سانتی‌متری چه با ماسک و چه بی‌ماسک بایستیم و چه یک کلمه و چه داستان رستم و سهراب با یکدیگر صحبت کنیم؛ حتی به اندازه زمان کوتاه مدت هم امکان‌پذیر است، فاصله‌گذاری مسأله مهمی است و باید رعایت شود.

کارگران در کارخانه‌ها ماسک بزنند

روحانی با تاکید بر این که باید سبک زندگی را امسال و حتی برای ماه‌هایی در سال آینده تغییر دهیم، گفت: ماسک به عنوان وسیله‌ای مهم و ضروری باید در مکان های سرپوشیده، شلوغ، مترو، اتوبوس، بازار، پاساژ و حتی در کارخانجات کارگرانی که نزدیک هم هستند و کار می‌کنند، استفاده شود.

رییس جمهوری با اشاره به گزارش استاندار اصفهان که «در دو مرکز بزرگ صنعتی ما در اصفهان که یکی ۴ هزار کارگر و دیگری حدود ۶ هزار کارگر دارد، بدون اینکه کسی مبتلا باشد همه در حال کار هستند» گفت: این یعنی همان پروتکل و مراعات همه دستورالعمل‌هایی که رعایت می‌شود ودر عین حال همه کار و فعالیت می‌کنند و مشکلی هم نخواهد بود.

وی افزود: مراقبت‌های بهداشتی فردی و جمعی به عنوان اصلی است که باید خدشه‌ناپذیر باشد؛ مردم باید قانع بشوند؛ راه دیگر نداریم؛ صدا و سیما، روزنامه‌ها، فضای مجازی، هنرمندان، فرهیختگان و اساتید، همه باید به صحنه بیایند؛ باید مردم را قانع کنند که راهی جز این نداریم؛ باید این دستورالعمل‌ها را مراعات کنیم تا بتوانیم از این مرحله عبور کنیم.

روحانی بیان کرد: از همان آغاز که گرفتار این ویروس شدیم، یک ماه با آن می‌جنگیدیم؛ تقریباً تا ۲۵ اسفند ۹۸ حدود یک ماه بود با آن می‌جنگیدیم؛ علیرغم همه تلاش‌هایمان آمار فوتی‌های روزانه که در آن یک ماه، ۲ رقمی بود، بعد ۳ رقمی شد؛ یعنی از ۲۵ اسفند فوتی‌های کشور ۳ رقمی شد.

رییس جمهوری گفت: همان زمان بود ناچار شدیم بسیاری از محدودیت‌ها را ایجاد کنیم و اقداماتی انجام دهیم؛ مراکزی را تعطیل و برخی از سفرها را محدود کنیم؛ آن اقدامات باعث شد که بگوییم کسب و کار در استان‌ها، در ۲۳ فروردین و در تهران در ۳۰ فروردین آزاد است و از ۲۶ فروردین باز این مرگ و میر از ۳ رقمی به ۲ رقمی تبدیل شد.

وی گفت: ۲ ماه این روند تا به ۲۵ خرداد ادامه داشت که از آمار فوتی ۲ رقمی به سمت ۳ رقمی برگشتیم؛ امیدوارم این دوره ۳ رقمی را بتوانیم کوتاه کنیم، اکنون در تیرماه هستیم و ۵ تا ۶ روزه دیگر می‌شود یک ماه از دوره‌ای که ۳ رقمی بوده است؛ در دوره قبلی در یک ماه ۳ رقمی بودیم و عبور کردیم.

روحانی بیان کرد: امیدواریم همه دستگاه‌ها از وزارت بهداشت و درمان، استانداران، مراکز پزشکی و صدا و سیما تلاش کرده و دست به دست هم دهیم و کاری کنیم که این دوران را هم کوتاه کنیم و ان‌شاء الله در یک زمان کوتاهی دوباره به ۲ رقمی و شرایط بهتر برای زندگی مردم برگردیم.

در دوران کرونا دچار کمبود موادغذایی و قطعی برق و آب نشدیم

روحانی از همه فعالان بخش اقتصادی، دستگاه اجرایی، نیروهای مسلح و قوای در مسیر روند مقابله با کرونا تشکر کرد و گفت: کار خیلی بزرگی انجام شده است، منتها چون یادمان می‌رود، روزنامه‌ها و فضای مجازی کمتر یادآوری می‌کنند.

رییس جمهوری افزود: از آغاز شیوع ویروس کرونا، هیچ‌وقت برای مواد شست‌وشو، دستمال کاغذی و مواد غذایی با مشکل مواجه نشدیم؛ ولی اروپا و آمریکا دچار و در بسیاری از کشورهای دیگر دچار مشکل شدند؛ در این کشورها دستمال کاغذی نبود؛ بسیاری قفسه‌ها های مواد غذایی و مواد بهداشتی در ساعت‌های اولیه صبح خالی می‌شد.

روحانی گفت: در کشور در دوران کرونا همه تلاش و کار کردند؛ نه یک ساعت برق، آب و گازمان قطع شد و نه یک ساعت پمپ بنزینی بدون بنزین شد؛ نه یک ساعت مواد غذایی قحطی شده و در همه فروشگاه‌ها در دسترس بود و مردم فعال بودند و همه کار کردند. وی گفت: در شرایط کرونا در زمینه کشاورزی محصولات خوبی داریم؛ در زمینه صنعتی هم وضع کشور خوب است؛ حتی در ۳ ماهه اول سال در برخی از تولیدات صنعتی از ۳ ماهه سال مشابه در سال گذشته تا حدود ۸ تا ۳۰ درصد و گاهی بیشتر است و این نشان می‌دهد همه در حال کار و تلاش هستند.

محققان ایرانی بر روی داروی کرونا کار می‌کنند

روحانی گفت: باید از دستگاه‌هایی که ممکن است مردم خدمات‌ آنها را خیلی آشکار و عیان نبینند مانند سازمان برنامه و بودجه، وزارت اقتصاد و بانک مرکزی باید تشکر کرد؛ اینکه در این شرایط بانک مرکزی توانسته نیازهای ضروری وزارت بهداشت و درمان و دلار و یورو آنها را فراهم کند و حواله بدهد و آنها بتوانند سفارش بدهند و جنس بخرند، باید تشکر کرد.

وی افزود: آرامشی که اکنون در کشور وجود دارد بخاطر اینکه تولید داخلی، نیازمندی‌ها را تولید می‌کند؛ ماسک، مواد ضدعفونی، دستکش، N۹۵ و ونتیلاتور در داخل تولید می‌شود.

رییس جمهوری با اشاره به داروهایی که می‌تواند در روند درمان کرونا مؤثر باشند، اظهار داشت: روز چهارشنبه با دکتر ملک‌زاده(معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی) صحبت می‌کردم که می‌گفت «۳ دارو را تشخیص دادیم که می‌تواند مؤثر باشد که ۲ دارو به وفور است و داروی سوم هم به وفور در اختیار مردم قرار می‌گیرد»؛ پس در درمان و واکسن کار و تلاش می‌کنیم و در حدی است که جزو کشورهایی هستیم که دانشمندان و محققان ما برای این واکسن کار می‌کنند.

روحانی گفت: در زمینه بیماری کرونا صاحب مقاله و اندیشه و برنامه هستیم و این خیلی مهم است. کشوری نیستیم که حال که در فشار و تحریم هستیم و این همه مخالف داریم، بنشینیم و دست روی دست بگذاریم که حالا اگر واکسن آمد یا می‌دهند یا نمی‌دهند و اگر دادند، می‌گیریم و ندادند، نمی‌گیریم، بلکه همه تلاش‌مان را می‌کنیم که در حد توانمان واکسن تولید کنیم و همه تلاش‌مان را می‌کنیم داروهای لازم را در حد توان‌مان تولید کنیم.

تشکر از مردم برای توجه به ضرورت ماسک زدن

رییس جمهوری بیان کرد: در جلسه ستاد مشخص شده است که صاحب یک مغازه و فروشگاه هم خودش و هم کارمندانش باید ماسک زدن را رعایت کنند و مقرر شده است که افراد در مترو، اتوبوس و تاکسی باید ماسک بزنند، اما بر این دستور العمل چگونه نظارت می‌شود؟ همه این موارد نیازمند نظارت است در غیر این صورت اگر مصوبات عمل نشود تاثیر ندارد، این دستورالعمل ها را تصویب می‌کنیم که اجرا و عمل شود.

روحانی گفت: در جلسه امروز تاکید شد که وزارت بهداشت و درمان، وزارت کشور، سازمان اداری- استخدامی، وزارت صمت، اصناف و اتحادیه‌ها وظیفه بسیار سنگینی در این زمینه دارند و بقیه دستگاه‌هایی که ضروری و لازم باشد، حتی قوه قضاییه آنجایی که لازم است دادستان‌های محترم و قوه قضاییه باید یاری و کمک کنند برای اینکه بتوانیم آنرا اجرا کنیم. امروز نظارت بسیار مهم است که مقرراتی که تا حالا وضع کردیم این مقررات بطور دقیق اجرا شود.

رییس جمهوری افزود: از مردم عزیز و بزرگوار در سراسر کشور به ویژه در تهران که هفته گذشته مساله ماسک زدن را کاملا مراعات کردند تشکر می‌کنم، البته عده‌ محدودی هم مراعات نکردند، اما اکثریت قاطع مردم رعایت کردند. امروز در همین جلسه یکی از افراد گفت که به یک مرکز شلوغ رفته که در آن هیچ فردی بدون ماسک نیست، یعنی ۱۰۰ درصد استفاده کردند حالا یک جایی ممکن است ۹۰ درصد باشد ولی این خیلی مهم است که همه استفاده کنند.

روحانی گفت: صدا و سیما در هفته گذشته خیلی خوب تبلیغ و کار کرده که همه از ماسک استفاده کنند، ماسک و فاصله‌گذاری اجتماعی باید با شستن منظم دست و ترک برخی از عادت‌ها، توام شود.

رییس دولت دوازدهم اضافه کرد: اگر بتوانیم عادت‌ دست زدن به صورت چشم و بینی و دهان و عادت‌ها و سبک زندگی خود را تغییر دهیم به خوبی می‌توانیم در برابر این بیماری بایستیم و موفق شویم.

روحانی افزود: دانشمندان کشور در حال تلاش هستند تا روزی هم به دارو و واکسن بیماری کرونا برسیم که امیدواریم همه به خوبی بتوانیم وظایف‌ خود را در این مقطع حساس و مهم کشورمان انجام بدهیم.

منبع: ایرنا

66

حسن روحانی
ویروس کرونا

اخبار مرتبط

خبر فوری در شبکه های اجتماعی

khabarfoori in social networks coronavirus پیشنهاد ما

12 نکته درباره کرونا / همه باورهای غلطی که درباره ویروس مرگبار وجود دارد
ماجرای زنباره ترین شاه انگلیس/ شاهی که زن خود را به جرم زنای با محارم کشت!
داستان جالب عشق محمدرضا شاه به یک شاهزاده ایتالیایی + عکس
اردوغان کدام سلطان ترک را الگوی خود قرار داده است؟
واگذاری یا اجاره کوچکترین جزیره ایران خلاف قانون اساسی است / قرارداد ایران و چین در مجلس دهم مطرح نشد
باید به دولت کمک کنیم / اوضاع دلار مرداد و شهریور بهتر می‌شود
فروش نفت از 2.5میلیون بشکه در زمان برجام، به 200 تا 300 هزار بشکه در روز رسیده/ امیدی به تامین منابع ارزی نداریم

به روایت شما چرا در سامانه سهام عدالت امکان ویرایش اطلاعات وجود ندارد؟ 1399/4/20 گرانی سرسام آور هزینه درمان ! 1399/4/20 چه زمانی با گرانی مرغ برخورد می‌شود؟ 1399/4/20 چرا بیمه بیکاری را کامل پرداخت نمی‌کنید؟ 1399/4/20 چرا مسوولین بر قیمت خودرو نظارت ندارند؟ 1399/4/20 یک کارت ملی و هزار دردسر! + فیلم 1399/4/19 ادامه

پست بعدی

حامیان برجام دلواپسان قرارداد با چین شدند

ش جولای 11 , 2020
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی نسبت به افرادی که دلواپس قرار داد با چین هستند واکنش نشان داد. کبری خزعلی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در توئیتر نوشت: "همان کسانی که در مقابل برجام به به و چه چه راه اند..

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000