۴ راه برای مهار فقر در ایران / ۳۶میلیون ایرانی در تنگنای اقتصادی

5fbfedaf999d9_2020-11-26_21-32 این روزها کرونا به بسیاری از کسب و کارها ضربه زده است و عموما خانواد‌ه‌ها با فشارهای شدید اقتصادی مواجه هستند.

افزایش فشار اقتصادی باعث شده که یکی از موضوعات مورد تاکید رهبر معظم انقلاب در دیدار با روسای سه قوه و دیگر اعضای شورای عالی هماهنگی اقتصادی در هفته گذشته، موضوع سخت شدن تامین معیشت برای اقشار کم درآمد باشد.

ایشان با اشاره به اینکه درحال‌حاضر معیشت مردم حقا دچار مشکل شده و در ماه‌های اخیر نیز کرونا، مشکلات را بیشتر کرده، بر «ضرورت حمایت از قشرهای ضعیف» تاکید کردند.

در این خصوص داده‌ها و اطلاعات موجود نشان می‌دهد که بیش از 23 میلیون جمعیت شهری درآمدی کمتر از سه میلیون تومان و بیش از 12 میلیون نفر جمعیت روستایی نیز عایدی کمتر از 2.5 میلیون تومان در سال 98 داشته‌اند. در مجموع حدود 36میلیون نفر در سال 98 تحت فشار اقتصادی بوده‌اند که با توجه به رکود تورمی سال‌جاری و محدودیت‌های درآمدی خلق شده به واسطه کرونا، این جمعیت بیشتر هم شده است.

با توجه به این آمار‌ها و براساس فرمایشات رهبر معظم انقلاب، «حمایت از اقشار ضعیف» باید یکی از سیاست‌های اقتصادی مدنظر برای‌گذار از دوران کنونی باشد. اما با توجه به سابقه حکمرانی اقتصادی کشور در اجرای سیاست‌های یارانه‌ای غیرهدفمند به‌نظر می‌رسد اجرای هدفمند آن براساس رهنمود‌های رهبر انقلاب باید با چهار پیش شرط پایه‌ریزی شود:

1- ایجاد پایگاه ملی ایرانیان با اتصال پایگاه‌های مختلف اطلاعاتی به یکدیگر یکی از شروط لازم اجرای هدفمند حمایت‌های یارانه‌ای است که در دو دهه اخیر مورد بی‌توجهی مسئولان دولتی و رفاهی کشور قرار گرفته است.چنین سامانه‌ای می‌تواند به کمک سیاستگذاران در شناسایی اقشار و نوع نیازمندی آنها آمده و اصابت سیاست را به گروه‌های هدف افزایش دهد.

2- شناسایی و مشخص کردن درآمد‌های پایداری برای سیاستگذار جهت اجرای این گونه سیاست‌ها و نظارت بر نحوه تامین مالی آن از سوی نهاد قانونگذاری چون مجلس شورای اسلامی.

3- یکی از دغدغه‌های بسیاری از فعالان اجتماعی و کارشناسان حوزه فقر، این است که یک برنامه جامع فقرزدایی در کشور نداریم. کشور ما نیز مانند تجربه کشورهای مختلف به وجود یک برنامه جامع با مشارکت نهادهای مختلف برای توفیق در برنامه‌های رفع فقر نیازمند است.

4- «افزایش سرمایه‌گذاری دولتی و نهادهای عمومی» و «جهش تولید» دیگر محورهای عنوان شده در فرمایشات رهبری نیز باید برای تحقق بلندمدت مورد توجه برنامه‌ریزان قرار گیرد تا بتوان از مسیر افزایش درآمد و تولید ملی به مبارزه ریشه‌ای با فقر پرداخت.

حال امیدواریم با توجه به این پیش شرط ها و تلاش برای تحقق این مسائل در سال های آینده شاهد کاهش فقر در کشور باشیم؛ قطعا اصلاح مدیریت می تواند با توجه به منابع غنی موجود منجر به حذف کامل فقر شود؛ آیا شریعتمداری وزیر رفاه و رئیس ستاد هدفمندی یارانه‌ها توان ایجاد این پیش شرط‌ها را دارند یا بازهم با منتظر فشار بیشتر به دهک‌های پایین جامعه باشیم.

badoorbin.com
akhbarazad.com
منبع : خبرفوری

پست بعدی

با یکی از گرانترین نقاشان زنده جهان آشنا شوید

ش نوامبر 28 , 2020
«گرهارد ریشتر» به عنوان یکی از تأثیرگذارترین هنرمندان معاصر آلمانی و از گرانترین نقاشان زنده جهان که رکورد حراجی‌ها را بارها شکسته است، شناخته می‌شود. هنرمندی که سبک انتزاعی را زمره ارزشمندترین آثار جهان جای داد و آثارش را بر دیوار موزه‌ها و موسسات مطرح جهان می‌توان تماشا کرد. «گرهارد […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000