معاریو: روابط محرمانه اسرائیل با عربستان از ۲۰ سال پیش جریان دارد

سیاسی/ بین الملل 5fc0f85235fbf_5fc0f85235fc2 خاورشناس اسرائیلی به اطلاعات درز یافته در اراضی اشغالی درباره دیدار محرمانه میان نخست وزیر رژیم صهیونیستی و رئیس موساد با ولیعهد عربستان پرداخت و تاکید کرد، سفرها و تماس های متقابل محرمانه با سعودی ها از ۲۰ سال پیش در جریان است.

جاکی خوجی، خاورشناس اسرائیلی در یادداشتی که روزنامه معاریو منتشر کرد، نوشت: "صبح روز دوشنبه فهمیدیم که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر و یوسی کوهن، رئیس موساد شب را در زیرزمین ولیعهد عربستان سپری کرده اند. این واقعیت که اطلاعات از تل آویو درز پیدا کرده انتقاداتی را برای اسرائیل همراه آورده است‌.در طول دهه ها به ما آموزش داده شده است که این اطلاعات بسیار حساس هستند و در صورت بروز ممکن است مشکلات بزرگی به وجود آید اما اکنون اطلاعات با تشویق افراد ذیربط درز یافته است. بنی گانتس، وزیر دفاع در پی آن فریاد زد و درز این سفر را اقدامی غیر مسوولانه دانست و اینکه مردم اسرائیل باید نگران باشند.

در پی نشت اطلاعات این سفر، عربستان صحت این اطلاعات را تکذیب کرد، تکذیبی که نه در سطح و نه در محتوا عادی نبود زیرا وزیر خارجه این تکذیبیه را صادر کرد و اینکه آیا حقیقت را گفت یا خیر، شک و تردید زیادی وجود دارد. در این حالت سعودی ها می خواستند حضورشان در این دیدار را حتی شده به قیمت اعتبار اسرائیلی ها پاک کنند.

چنین درز یافتن ها طی سالها می توانست موجب ایجاد خسارت در احتیاجات امنیتی اسرائیل شود، خشم عرب های رنج دیده را برانگیزد، هیاهوی گسترده ای با تشویق فلسطینی ها به پا کند و در این صورت دوستان ما خجالت زده عقب نشینی می کردند اما مدتهاست خود را رها کرده اند زیرا موضوع فلسطین خیلی کمتر از نیازشان به تل آویو و واشنگتن به آنها فشار می آورد.

این نظامها می دانند با چه کسی تعامل می کنند و بر نیاز اسرائیل به روابط عمومی واقفند. همین طور هم افراد اسرائیلی که این اطلاعات را درز داده اند از وضعیت همتایان خود در این نظامها خبر دارند و می دانند که چه چیزی این روابط با آنها را به خطر خواهد انداخت یا خشمشان را برمی انگیزد به همین دلیل این درزها غالبا جزئی و مثل حرف مفت هستند که در حاشیه قرار می گیرند.

در دیدار با عربستان چه اتفاقی رخ داد؟ یک احتمال این است که داستان بدون هماهنگی با سعودی ها در کرده است؛ نتانیاهو و کوهن در این دیدار با ولیعهد عربستان با حضور مهمان ویژه اش مایک پامپئو (وزیر خارجه آمریکا) خواستند داستان را برای دوستان تعریف کنند اما عربستان عصبانی شد و فشار آورد و تصمیم گرفت داستان و اعتبار دوستانش را تکذیب کند. احتمال دیگر نیز این است که درز اطلاعات آزمایشی ضمن هماهنگی با ولیعهد و افرادش بود و قرار شد داستان حضور نخست وزیر اسرائیل برای اولین بار در خاک عربستان با هدف بررسی چگونگی رسیدن موضوع به گوش مخالفان اسرائیل و عربستان یا مقدمه چینی برای پذیرش این اقدام برای کل دنیا فاش شود.

گاهی اوقات افشای چیزی از این اقدامات برای مردم اسرائیل اگر که متعادل صورت بگیرد و اعتماد دوستان را مخدوش نکند جایز است و اطلاعات درز یافته درباره این دیدار هم زیاد نبود و تنها نکاتی را در مورد نخست وزیر و رئیس موساد به مردم می دهد زیرا در مجموع روابط محرمانه با سعودی ها از بیش از ۲۰ سال پیش جریان دارد و زمانی درز اطلاعات ضرر خواهد داشت که نظام دوست (عربستان) به خطر افتد یا طرف سومی در تنگنا قرار بگیرد."

badoorbin.com
akhbarazad.com
منبع : خبرفوری

پست بعدی

تعلیق حساب توییتری عباس آخوندی

ج نوامبر 27 , 2020
سیاسی/ سیاست داخلی عباس اخوندی طی یادداشتی از تعلیق حساب توییتری خود خبر داد. در یادداشت عباس آخوندی آمده است: حساب توییتری‌ام تعلیق شده‌است عباس آخوندی، ۷ آذرماه ۱۳۹۹ دقیقا دو هفته پیش بود که حسابم در شبکه توییتر تعلیق شد. گروهی در اینستاگرام مدعی‌اند که این نتیجه کار گروهی […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000