پس لرزه‌های اعلام کاندیداتوری سردار دهقان در انتخابات ۱۴۰۰/ پیشنهادی که محسن رضایی را به فکر فرو برد

سیاسی/ انتخابات 5fc08d19bb79a_2020-11-27_08-52 یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: شخصی که می خواهد در جایگاه انتخاباتی قرار بگیرد، باید سازمان سیاسی مشخص داشته باشد و باید عقبه رسمی و کارشناسانه فرد مشخص باشد.

«احمد حکیمی پور» در رابطه با "حضور چهره های نظامی در انتخابات ۱۴۰۰" گفت: انتخابات ریاست جمهوری در ایران همیشه مقدماتی دارد و اکنون با توجه به نزدیک شدن به انتخابات، افرادی که برنامه ای برای حضور در انتخابات دارند و خود را در قواره این جایگاه می بینند، برای شرکت در انتخابات آماده می شوند. در قانون اساسی منعی برای نظامیان برای شرکت در انتخابات وجود ندارد.

او ادامه داد: فردی که در سازوکار فعالیت های سیاسی قرار می‌گیرد، باید چارچوب های کنش سیاسی را رعایت کند که مهم ترین آن، داشتن سازمان سیاسی رسمی است. شخصی که می خواهد در جایگاه انتخاباتی قرار بگیرد، باید سازمان سیاسی مشخص داشته باشد؛ باید عقبه رسمی و کارشناسانه فرد مشخص باشد و رسماً باید مشخص و روشن باشد که آن فرد از طرف کدام مجموعه رسمی و سازمان سیاسی معرفی شده است و چه برنامه و اهدافی دارد.

حکیمی پور مطرح کرد: دوستانی که سابقه سیاسی، مدیریتی و حضور در میادین دفاع مقدس را دارند، منعی برای حضورشان وجود ندارد اما وقتی در عرصه رقابت، سیاسی می شوند، باید سازمان سیاسی آنها معلوم باشد که جامعه تکلیف خود را بداند که با چه شخصی رو به رو است.

او در ادامه افزود: به محسن رضایی گفتم شما که در انتخابات حضور پیدا می کنید و ستاد منظمی هم دارید چرا نیروهایتان را تبدیل به یک سازمان سیاسی و تشکل مجوز دار نمی کنید و او به فکر فرو رفت. نظامیان زمانی که به عرصه سیاست پا می گذارند باید از ارتش، سپاه و … استعفا بدهند. ریاست جمهوری یک جایگاه سیاسی است و باید فرد ویژگی های لازم را داشته باشد.

حکیمی پور در رابطه با اقبال نظامیان در میان مردم برای انتخابات ۱۴۰۰ بیان کرد: انتخابات در ایران دقیقه نودی است و هشتاد درصد رای دهندگان ده روز مانده به رای گیری مطلع و درگیر مسایل می‌شوند. اعتماد به نیروهای نظامی به راحتی در بین مردم شکل نمی گیرد و این به ارتباط فرد با جامعه بستگی دارد. سابقه انتخابات در ایران نشان داده است که اقبال مردم به چهره های نظامی کم است البته هیچ‌ چیزی در سیاست، مطلق نیست.

سردار دهقان بگوید مداخله نظامی در سیاست عارضه است یا نه؟

سعید شریعتی فعال اصلاح طلب در واکنش به اعلام خبر کاندیداتوری سردار حسین دهقان به عنوان یکی از چهره های سرشناس نظامی، گفت: آقای دهقان از چهره های شناخته شده حوزه نظامی کشور و از سرداران با سابقه سپاه هستند، هم چنین در کابینه های مختلف از دولت آقای خاتمی تا دولت آقای روحانی حضور داشتند و در حال حاضر نیز مشاور نظامی رهبری هستند. از این نظر سابقه قابل ملاحظه ای در مدیریت نظامی و سیاسی کشور دارند و حتما در خود این توانمندی و قابلیت را برای اداره جامعه در پوزیشن ریاست جمهوری سراغ دارند و با این انگیزه، وارد صحنه انتخابات شدند.

او افزود: هر یک از مدیران عالی نظام در هر کسوتی که رسما وارد این صحنه شوند، دارای احترام هستند و باید از جهت مشارکت جویی در امر سیاسی به آنها تبریک گفت. اما فارغ از سوابق سیاسی و نظامی این شخصیت به طور طبیعی، همه کاندیداها باید برنامه های خود را اعلام کنند که قابلیت ارزیابی داشته باشد. من هنوز به طور دقیق ندیده ام که نگاه آقای دهقان برای اداره کشور و تحلیل او از وضعیت موجود و وضعیت مطلوب کشور چیست تا بتوان به دقت ارزیابی کرد و در مورد برنامه های او، حرف زد.

شریعتی تأکید کرد: در مورد سردار دهقان باید گفت، آیا او به وصیت نامه سیاسی و الهی امام پایبند است یا نه و فارغ از سوابق نظامی خود، آیا مداخله نظامی در امر سیاست و یا اقتصاد را عارضه می داند یا نه؟ این اولین سوالی است که هر شخصیت نظامی در زمان ورود به عرصه سیاست باید به دقت به آن پاسخ بدهد تا بعد سایر محورهای برنامه های او را ببینیم و لمس کنیم. من به عنوان یک فعال سیاسی سوال خود از او به این صورت مطرح می کنم که اگر انشاا… توانستند نظر مردم را جلب کنند آیا به عنوان شخص دوم کشور در جهت سیاست زدایی از فعالیت های نظامی برنامه ای دارند یا نه؟ این مهمترین سوالی است که همه کاندیداها باید به آن پاسخ بدهند.

badoorbin.com
akhbarazad.com
منبع : خبرفوری

پست بعدی

صدای عادل فردوسی‌پور به تلویزیون برگشت

ج نوامبر 27 , 2020
پخش مستند «دیگو مارادونا» از شبکه مستند که به بهانه درگذشت این اسطوره فوتبال جهان اتفاق افتاد، باعث شد که صدای گزارشگری عادل فردوسی پور پس از مدت ها، هرچند در قالب مستندی آرشیوی از تلویزیون شنیده شود. عصر پنجشنبه ـ ششم آذر ماه ـ مستند دیگو آرماندو مارادونا، فوتبالیست […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000