تردد به شرط لزوم، با رعایت اصول

5fb8ee2369a34_2020-11-21_14-08

پیشنهادهایی برای استفاده از حمل‌ونقل عمومی و عبور و مرور در شهر؛ چنانچه مجبور به ترک خانه شدید.

آغاز محدودیت‌های سنگین برای خروج از بحران شیوع کرونا از امروز تا 2هفته دیگر و حتی بیشتر اعمال می‌شود. محدودیت‌های جدید، سخت‌‌ترین محدودیت‌ها از ابتدای شیوع این بیماری محسوب می‌شود. تهران به‌عنوان شهری که در وضعیت قرمز قرار دارد، سخت‌ترین محدودیت‌ها را شامل می‌شود. یک نمونه از آن ممنوعیت تردد از ساعت 9شب تا 4بامداد است؛ مگر اینکه تردد با مجوز صورت بگیرد. خودروهای شخصی حق تردد در این ساعات را ندارند و تنها تردد از طریق تاکسی‌‌ها و خودروهای مسافربری اینترنتی صورت می‌گیرد. همین محدودیت اما پیک ترافیک در ساعات نزدیک به 9شب را ایجاد می‌کند که بهتر است شهروندان برای سهولت در ترددهای خود ‌زمان مناسب‌‌تری را انتخاب کنند. البته مترو و اتوبوس یک ساعت بعد از ممنوعیت تردد از ساعت21 به شهروندان خدمت‌رسانی خواهند کرد، اما به‌دلیل پایان فعالیت مترو و اتوبوس یک ساعت بعد از این ممنوعیت، به‌نظر می‌‌رسد پیک شلوغی در مترو اتفاق بیفتد. همین شلوغی‌ها نگرانی‌ها را بابت ابتلای شهروندان به بیماری کووید-19 ‌افزایش می‌دهد و به همین دلیل، بهتر است با همکاری شهروندان از شلوغی در ایستگاه‌ها و واگن مترو جلوگیری شود؛ چراکه ناوگان حمل‌ونقل عمومی در ساعات پیک سفر، یعنی ساعت 8 تا 9:30 و 16 تا 19 با ازدحام جمعیت روبه‌رو می‌شود.

اتوبوس
زمانبندی تردد اتوبوس‌های شهر از ساعت 5 و 30دقیقه بامداد شروع می‌‌شود و ساعت22 به پایان می‌‌رسد. در روزهای تعطیل نیز شروع فعالیت اتوبوس‌ها ساعت6 است. برای این روزهای سرد و به‌خصوص کرونایی بهتر است از نرم‌افزار اطلاع‌رسانی شرکت واحد اتوبوسرانی تهران برای گوشی‌های هوشمند با لینک l.irantracking/tGLN استفاده کنید. بعد می‌توانید از اطلاعات عبوری و زمان رسیدن اتوبوس‌ها با‌خبر شوید. در این نرم‌افزار با انتخاب آیکون ستاره، ایستگاه‌های ذخیره‌شده شما تحت عنوان «ایستگاه‌های دلخواه» نمایش داده می‌شود. اگر دسترسی به اینترنت نداشتید، می‌توانید از طریق سرویس پیامک 2000111 با ارسال کد ایستگاه، اطلاعات لازم را کسب کنید. در این بین، توصیه شده که مسافران، علاوه بر استفاده از ماسک، از صحبت با دیگران یا تلفن همراه خودداری کنند.

مترو
از امروز ‌پایان فعالیت خطوط مترو ساعت22 است. پیش از این و به‌دلیل محدودیت‌های تردد قبلی ساعت پایان فعالیت مترو 20 بود. اما از امروز ساعت شروع حدود 6بامداد است تا 22. برنامه حرکت قطارهای مترو را از طریق لینک metro.tehran.ir/Default.aspx?tabid=304#10958—3 (سایت شرکت بهره‌برداری متروی تهران) دریافت کنید و براساس این برنامه در ایستگاه‌های مورد‌نظر مترو حضور پیدا کنید. سعی کنید جلوی درهای ورودی ازدحام نکنید و بعد از خروج مسافران با رعایت فاصله‌گذاری اقدام به سوار‌شدن کنید.

طرح ترافیک
طرح ترافیک به قوت خود باقی خواهد بود؛ یعنی با اعمال محدودیت‌های جدید از امروز تغییر در ساعات طرح ترافیک ایجاد نمی‌شود. بنابراین، طرح ترافیک از ساعت‌8:30 شروع می‌شود و 16:30 به پایان می‌رسد. همچنین خروج از محدوده طرح از ساعت 14:30 رایگان است. با پایان ساعت طرح و پایان کار ادارات، معمولا پیک ترافیک صورت می‌گیرد. بنابراین، بهتر است در شرایط بحرانی کرونا برنامه‌ریزی مناسب‌تری انجام دهید.

تهرانِ من
نرم‌افزار «تهران من» نمونه مناسبی برای خرید اینترنتی بلیت مترو است. پرداخت آن از طریق کیف پول شهروندی انجام می‌شود و شما می‌توانید با خرید کارت بلیت مترو و اتوبوس، تنها برای دریافت و سفر به یکی از جایگاه‌های پشتیبانی مترو مراجعه کنید. البته در اپلیکیشن تهران من می‌توانید بلیت تک‌سفره مترو تهیه کنید و با دریافت کیو‌آر‌کد در مترو تردد کنید.

رایا
با دانلود نرم‌افزار «رایا» می‌توانید اطلاعات کاملی از تردد در مترو و اتوبوس را دریافت کنید.

برخی مشاغل دارای شیفت شب هستند

محمود ترفع، مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران:
پیش از شروع پاندمی کرونا تعداد مسافران ناوگان اتوبوسرانی تهران حدود یک میلیون و ۷۰۰ الی ۸۰۰مسافر در روز بود، اما با شیوع بیماری تعداد مسافران کاهش یافت. در فروردین‌ماه تعداد مسافران به‌شدت کاهش یافت، به‌گونه‌ای که با 10درصد ظرفیت مسافران را جابه‌جا می‌کردیم. بعد از عادی‌شدن شرایط برای مردم، تعداد مسافران اتوبوس‌های پایتخت افزایش یافت و به حدود ۷۲۰هزار مسافر در روز رسید، اما مجددا با اعلام وضعیت نامناسب در تهران در روزهای اخیر و کاهش ساعت سرویس‌دهی، مسافران اتوبوس کمتر شدند، به‌گونه‌ای که هم‌اکنون تعداد مسافران اتوبوس به حدود ۵۰۰هزار نفر رسیده است. با توجه به تصمیم جدید ستادملی کرونا نیز مقرر شد از امروز ساعت سرویس‌‌دهی اتوبوس به ساعت۲۲ افزایش یابد که تصمیم درستی است؛ چرا‌که برخی مشاغل دارای شیفت شب هستند که اکثرا برای تردد از وسایل حمل‌ونقل عمومی استفاده می‌کردند.

تلاش می‌کنیم شاهد ازدحام جمعیت نباشیم
فرنوش نوبخت، مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران:
در کل با شیوع پاندمی کرونا تعداد مسافران کاهش‌یافته و از حدود یک‌میلیون‌و۷۰۰هزار مسافر به ۷۵۰هزار نفر رسیده است. تعداد واگن‌ها و توان متروی تهران مشخص است و با فعال‌شدن مشاغل و افزایش تردد تعداد مسافران نیز افزایش می‌یابد و اگر تقاضای سفر کمتر شود، رعایت پروتکل‌ها و فاصله‌گذاری اجتماعی در مترو بهتر خواهد شد. سرفاصله حرکت قطارها را با وجود مشکلات متعدد کاهش دادیم، اما ما اجرا‌کننده تصمیمات ستادملی کرونا هستیم و می‌دانیم که جمعیت در ایستگاه‌های تقاطعی در ساعات پیک زیاد است که این امر طبیعی است؛ چرا‌که اگر از هر قطار ۱۰۰مسافر هم پیاده و سوار شوند می‌بینیم که روی سکوها چه ازدحام جمعیتی ایجاد می‌شود. تلاش واحد برنامه‌ریزی مترو این است که حرکت قطارها به‌خصوص در ساعات پیک و ایستگاه‌های شلوغ را به‌گونه‌ای مدیریت کند که شاهد ازدحام جمعیت نباشیم اما در برخی ساعات این امر ناشدنی است.

badoorbin
akhbarazad.com
منبع : خبرفوری

پست بعدی

علاقه شدید کرونا به خيار!

ش نوامبر 21 , 2020
مطالعه محققان در مورد انتقال کروناویروس از طریق میوه و سبزیجات تازه نشان می دهد که رشته «HCoV-۲۲۹E» کروناویروس به مدت بالغ بر ۳ روز بر روی خیار باقی مانده و قدرت بیماری زایی دارد. تحقیقات محققان دانشگاه اتاوا کانادا بر روی بقا کروناویروس بر روی سطوح بیجان نشان می‌دهد […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000