پای ترامپ در پرونده ۲۳۵ هزار کشته/ نگرانی از ظهور فاشیسم

سیاسی/ بین الملل 5f9fad219522b_5f9fad219522d کشته شدن بیش از ۲۳۵ هزار آمریکایی در اثر کرونا، پرونده‌ای است که دموکرات‌ها برای سوء استفاده ترامپ از قدرت ترتیب داده‌اند و قرار است پس از انتخابات، رسیدگی به آن شروع شود.

تا پایان انتخابات ۲ روز باقی است و ایالات متحده به جای آنکه به سمت آرامش برود، اضطراب و نگرانی از حوادث پس از ۱۳ آبان، بخش‌های زیادی از این کشور را فراگرفته است.

با این حال، دونالد ترامپ که در همه نظرسنجی‌ها، از رقیب خود در آرای سراسری عقب‌تر است و در بیشتر ایالت‌های نبرد انتخاباتی هم وضعیت خوبی ندارد، همچنان به برگزاری گردهمایی‌های انتخاباتی ادامه می‌دهد.

او که روز شنبه چهار گردهمایی را تنها در یک ایالت سرنوشت ساز یعنی پنسیلوانیا برگزار کرد، در روز یکشنبه به پنج ایالت سفر کرد و در جمع هواداران خود به ایراد سخن پرداخت.

رئیس جمهوری آمریکا یکشنبه را از ایالت میشیگان آغاز رکد و پس از آن، به آیووا رفت. سری به کارولینای شمالی زد و در جورجیا سخنان تکراری خود را بار دیگر برای آنهایی که بدون رعایت مقررات بهداشتی آمده بودند، بازگو کرد.

سرانجام هم به فلوریدا رفت که می‌داند اگر این ایالت را ببازد، کار برای او تقریبا تمام است.

مایک پنس معاون اول وی هم روز یکشنبه را در کارولینای شمالی گذارند.

از آن سو، جو بایدن نامزد حزب دموکرات روز خود را صرف پنسیلوانیا کرد تا اجازه ندهد این ایالت کلیدی به سمت قرمز حرکت کند. نظرسنجی‌ها هم تا کنون او را در این ایالت پیشتاز نشان می‌دهند.

کامالا هریس معاون انتخاباتی بایدن هم در جورجیا و کارولینای شمالی به جمع هواداران خود رفت و در پیامی به آنهایی که رای داده‌اند، گفت با کسانی که تاکنون رای نداده‌اند و مردد هستند، تماس بگیرید.

باراک اوباما هم در یک کلیپ ویدئویی نشان داده شد که لیستی از شهروندان را در اختیار دارد و با آنها تماس می‌گیرد تا به بایدن و هریس رای بدهند.

نگرانی از ظهور فاشیسم

بیش از ۸۰ دانشمند بین‌المللی و آمریکایی در زمینه استبداد و فاشیسم از ترس پایان دموکراسی، نامه‌ای سرگشاده به مردم نوشتند و عقبگرد را در صورت عدم اعمال پادمان‌ها، پیش‌بینی کردند.

در این نامه آمده است: اینکه دونالد ج. ترامپ فاشیست، پوپولیست یا خودکامه است یا فقط یک فرصت طلب سرگردان، خطر برای دموکراسی با ریاست جمهوری او از بین نرفت و فراتر از ۳ نوامبر ۲۰۲۰ است.

در این نامه افزوده شده است: در حالی که به نظر می‌رسید دموکراسی در سال‌های پس از پایان جنگ سرد در همه جا شکوفا شده است، امروز به نظر می‌رسد که در سطح جهانی پژمرده شده یا در حال فروپاشی کامل است.

این افراد که از کشورهای مختلفی هستند، می‌گویند: ما به عنوان محققان پوپولیسم استبدادی ، فاشیسم و افراط گرایی سیاسی قرن بیستم ، معتقدیم تا زمانی که اقدامی فوری انجام ندهیم، دموکراسی در واپسگرایی ترسناک خود ادامه خواهد یافت، صرف نظر از اینکه چه کسی در اوایل نوامبر به ریاست جمهوری آمریکا دست یابد.

در این نامه افزوده شده است: ما در مطالعه گذشته همه این الگوها را دیده‌ایم و علائم بحران دموکراسی را در دنیای امروز نیز می‌شناسیم. همه‌گیری کووید-۱۹، نابرابری‌های عمیق طبقه و نژاد را در سراسر جهان نشان داده است. همانطور که چهار سال گذشته نشان داده است، وسوسه پناه بردن به چهره‌ای از استکبار، اکنون بیش از هر زمان دیگری بیشتر شده است.

این ۸۰ نفر در نامه خود تاکید می‌کنند: ما باید از یکپارچگی روند انتخابات دفاع کنیم و از گسترده‌ترین مشارکت رای دهندگان در انتخابات نه تنها در این انتخابات بلکه در هر انتخابات بزرگ و کوچک در تمام شهرهای خود اطمینان حاصل کنیم.

در این نامه تصریح شده است: ما باید بار دیگر به یک گفت‌وگوی جهانی درباره حمایت از نهادها، قوانین و اقدامات دموکراتیک در داخل و بین کشورهای مربوطه متعهد شویم. این شامل مقابله مستقیم با طمع بی بند و باری است که نابرابری جهانی را برانگیخته و این رقابت های ژئوپلیتیکی را بر سر دستیابی به منابع ، مهاجرت‌های بین المللی و سقوط حاکمیت دولت ها در سراسر جهان ایجاد کرده است.

پیش‌بینی آشفته ترامپ

ترامپ و جمهوریخواهان که با افزایش آرای پستی موقعیت خود را بیش از پیش متزلزل می‌بینند، نسبت به آرای دیوان عالی برای پذیرش برگه‌های رای پستی که با تاخیر به صندوق می‌رسند، انتقاد کرد.

وی شامگاه یکشنبه در جورجیا گفت که آنها باید حکم می‌دادند که همه آرا در روز انتخابات شمارش شود.

رئیس جمهوری آمریکا بدون ارائه هیچ‌گونه مستنداتی و با توجه به اینکه در گذشته هم انتخابات پستی و غیابی انجام می‌شده است، تاخیر در شمارش آرا را دعوت به تقلب دانست.

ترامپ اظهار کرد در جاهایی چون پنسیلوانیا و نوادا اتفاقات بدی رخ می‌دهد. این یک حکم وحشتناک برای کشور ما است.

دیوان عالی آمریکا هفته گذشته حکم داد پنسیلوانیا می‌تواند رای‌های غایبی را برای چند روز پس از روز انتخابات بپذیرد.

طرح پلوسی برای تحقیق از سوء استفاده ترامپ

نانسی پلوسی روز یکشنبه در گفت‌گو با دورکین ریپورت در پاسخ به این سوال که طرح مجلس نمایندگان درباره واکنش ناموفق ترامپ نسبت به ویروس کرونا که باعث کشته شدن بیش از ۲۳۵ هزار آمریکایی شده، چیست، از طرح تحقیق درباره سوء استفاده ترامپ از قدرت در این زمینه سخن گفت.

وی گفت این اقدام پس از انتخابات انجام خواهد شد.

badoorbin.com
akhbarazad.com
منبع : خبرفوری

پست بعدی

پدر سیروان و زانیار خسروی درگذشت

د نوامبر 2 , 2020
سیروان و زانیار خسروی دو خواننده سرشناس پاپ کشور با فوت پدرشان عزادار شدند. badoorbin.comakhbarazad.comمنبع : خبرفوری

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000