۳.۵ میلیون نفر در معرض ابتلا به کرونا هستند

۳.۵ میلیون نفر در معرض ابتلا به کرونا هستند

معاون کل وزارت بهداشت، گفت: سه و نیم میلیون نفر در جامعه در معرض ابتلا به کرونا هستند که نباید اجازه دهیم از خانه خارج شوند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از صداوسیما، ایرج حریرچی در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما با بیان اینکه از این تعداد ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار نفر سالمندان مجرد هستند، افزود: ۸۷ درصد مبتلایان به کرونا را بیماران مسن و کسانی که بیماری زمینه‌ای دارند تشکیل می‌دهند.

وی گفت: ۳۰ تا ۴۰ درصد مبتلایان بیش از یک کیلومتر از محل زندگی خود دور شده‌اند و برخی به مسافرت نیز رفته‌اند.

حریرچی افزود: با همکاری پایگاه‌های بسیج و وزارت ارتباطات، طرح قرنطینه معکوس را با شناسایی، غربالگری، ایزوله و کمک رسانی به خانواده‌های نیازمند انجام می‌دهیم و سرمایه اصلی ما در این طرح، بسیجیان در قالب ۵۵ هزار پایگاه بسیج هستند.

وی گفت: غربالگری و آزمایش اصلی را در مورد کسانی انجام می‌دهیم که تماس نزدیک با بیماران داشتند و آنها را در خانه خودشان قرنطینه می‌کنیم.

معاون کل وزارت بهداشت، ادامه داد: این افراد اکنون نمی‌توانند سوار قطار یا هواپیما شوند و در یکی دو هفته آینده نیز اجازه ورود به مترو و اتوبوس را ندارند.

حریرچی افزود: تصمیم گرفته‌ایم تجمع بیش از ۱۵ نفر به هیچ وجه شکل نگیرد و برای محدود کردن سفرها نیز قرار شد کارشناسان بررسی و تصمیم گیری کنند.

وی گفت: تأکید می‌کنم ماسک پارچه‌ای که از دو لایه پارچه و یک لایه دستمال کاغذی بین آن درست شده باشد مشابه ماسک‌های طبی عمل می‌کند.

حریرچی افزود: در کشورهای دیگر استفاده از ماسک طبی شایع نیست و بیشتر از ماسک‌های پارچه‌ای استفاده می‌کنند.

وی با بیان اینکه محدودیت‌های اعمال شده برای مقابله با کرونا به کاهش این بیماری کمک می‌کند گفت: در ۲۵ مرکز استان محدودیت‌های ۳ و ۴ و در ۸۹ شهرستان محدودیت‌های ۲، ۳ و ۴ اعمال می‌شود.

معاون کل وزارت بهداشت، با بیان اینکه مشاغل گروه یک قابل تعطیل شدن نیست افزود: دو سوم جمعیت کشور مشمول محدودیت‌های مقابله با شیوع کرونا هستند و این محدودیت‌ها یکی از ابزارهای کنترل کرونا است.

حریرچی گفت: ماسک و رعایت بهداشت فردی و انجام غربال گری و گرفتن آزمایش از راه‌های دیگر مقابله با کرونا است.

وی افزود: اکنون روزانه ۲۵ هزار آزمایش با هزینه شش و نیم میلیارد تومان انجام می‌دهیم که قرار است این آزمایش‌ها به روزی ۱۰۰ هزار عدد برسد.

حریرچی گفت: با غربال گری هم بیماران و هم افرادی که با بیماران تماس داشته‌اند، شناسایی و به ازای یک بیمار دستکم ۱۰ نفر را در مرحله نخست قرنطینه می‌کنیم.

وی افزود: بیشتر داروهایی که برای کرونا معرفی شده‌اند اثر قابل توجهی ندارند و فقط اکسیژن و داروی دگزامتازون آن هم در یک مرحله از بیماری اثرگذار است.

معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: روز یکشنبه جلسه شورای عالی بیمه تشکیل می‌شود و داروهای بیشتری برای کرونا تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرد.

حریرچی افزود: روند موارد بستری و فوت در کشور مثبت است و در هفته گذشته ۱۸ هزار نفر بستری شدند.

وی گفت: تا زمانی که روند تعداد بستری‌ها صعودی است موارد مرگ و میر نیز افزایش می‌یابد.

حریرچی افزود: ۱۰ تا ۱۸ درصد کسانی که بستری می‌شوند، ۵۰ درصد بیماران در ICU و ۹۰ درصد کسانی که در ICU لوله گذاری شده‌اند فوت می‌کنند.

وی گفت: البته در روزهای آینده که تعداد آزمایش‌ها بیشتر می‌شود، آمار مبتلایان نیز افزایش خواهد یافت و از این موضوع دشمنان سو استفاده نکنند و مردم بدانند مهمترین شاخص در گسترش بیماری؛ میزان مرگ روزانه است.

معاون کل وزارت بهداشت، افزود: در هفته گذشته به ازای هر صد هزار نفر از هموطنانمان؛ ۲۱ نفر مبتلا شده‌اند که در ابتلاء استان سمنان و لرستان؛ رتبه اول و دوم را دارند.

حریرچی اضافه کرد: به ازای یک میلیون نفر نیز در هفته گذشته ۳۶ نفر فوت کرده‌اند.

وی گفت: در استان‌های ایلام، کردستان، همدان، مرکزی، آذربایجان شرقی، کرمان، آذربایجان غربی و خراسان رضوی؛ میزان ابتلاء و مرگ و میر بسیار بالاست.

حریرچی افزود: در استان یزد، روند ابتلاء افزایشی بود، اما در دو سه روز گذشته، کنترل شده که امیدواریم پایدار شود.

وی دورهمی‌ها و پوشش ماسک ۴۰ درصدی در یزد را عامل قابل توجه افزایش مبتلایان به کرونا در این استان خواند و گفت: دو هفته پس از بستری‌ها؛ آمار فوتی‌های آن مشخص می‌شود.

معاون کل وزارت بهداشت، افزود: بیشترین تعداد مرگ و میر استانی در یک روز مربوط به آذربایجان غربی است.

حریرچی با بیان اینکه وضع استان البرز و تهران در شیوع کرونا یکسان است، گفت: پیشنهاد داده‌ایم هر محدودیتی برای تهران تصویب می‌شود برای البرز نیز تصویب شود.

وی افزود: میزان بستری در استان البرز شبیه میانگین کشوری است، اما تعداد فوت شدگان بیش از میانگین کشور است.

حریرچی گفت: پیش از این اعلام شده بود ویروس کووید ۱۹ فقط در تماس نزدیک منتقل می‌شود، اما اکنون مشخص شده است؛ این ویروس در ذرات زیر ۱۰۰ میکرون وجود دارد و ساعت‌ها در هوا می‌ماند.

وی افزود: اگر فرد مبتلا بلند صحبت کند ۵۰ برابر بیماری که سخن نمی‌گوید ویروس را منتشر می‌کند.

معاون کل وزارت بهداشت، گفت: اگر در میهمانی؛ یک نفر مبتلا باشد در چهار ساعت همه افراد حاضر در آن میهمانی که از ماسک استفاده نکرده‌اند مبتلا می‌کند و اگر حاضران ماسک داشته باشند از شش نفر یک نفر مبتلا می‌شود.

حریرچی افزود: اگر پنجره اتاق شش نفره باز باشد و همه ماسک زده باشند پس از چهار ساعت فقط یک نفر مبتلا می‌شود.

وی گفت: در کلاس ۲۴ نفره که همه فاصله‌ها را رعایت کرده باشند و یک نفر مبتلا باشد، در دو ساعت نصف افرادی که ماسک ندارند مبتلا می‌شوند، اما اگر ماسک بزنند از ۲۴ نفر پنج یا شش نفر در این مدت کرونا می‌گیرند.

حریرچی با بیان اینکه امید به زندگی برای فرد ۶۰ ساله در کشور ما ۲۲ سال است و فرد ۶۰ ساله عمر زیادی نکرده است، افزود: عدد مولد بیمار به شغل فرد و میزان تردد وی بستگی دارد و امروز نشریه ساینس اعلام کرد اگر ۱۰ درصد جامعه‌ای به کرونا مبتلا شده باشند، بر اساس آزمایش‌ها؛ ۸۰ درصد آن جامعه مبتلا می‌شوند.

وی درباره خبری مبنی بر آزمایش داروهای ضد کرونا در ایران گفت: این یک شوخی تلخ و بی مزه است، زیرا ما با اصول علمی خودمان این کارها را انجام می‌دهیم.

معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: یکی از دلایل عوارض و مرگ بر اثر کرونا؛ این است که هر کس مبتلا می‌شود به او می‌گویند این دارو یا آن دارو را مصرف کند در صورتی که تا کنون فقط استفاده از اکسیژن و داروی دگزامتازون آن هم در یک مرحله از بیماری اثرگذار بوده است.

حریرچی گفت: ۴۵ نفر در کمیته علمی ما حضور دارند که آخرت و جایگاه علمی خود را به خاطر دنیا خراب نمی‌کنند.

وی افزود: مردم هر تخلف از مصوبات ستاد مقابله با کرونا را به سامانه ۱۹۰ گزارش دهند.

حریرچی با بیان اینکه داروها باید از طریق علمی ثابت شوند نه با توصیه افراد گفت: رئیس سازمان غذا و دارو اعلام کرد تا کنون سه داروی گیاهی کمک کننده به درمان کرونا تأیید شده است.

وی با بیان اینکه اولویت درمان سرپایی مبتلایان به کروناست گفت: باید کاری کنیم بیماران به بیمارستان نروند، اما این به معنای کم کاری بیمارستان‌ها نیست.

badoorbin.com
akhbarazad.com
منبع : مهر

پست بعدی

رفتار علی (ع) با خلفای پیش از خود را مقایسه کنید با فرقه‌گرایی امروز ما مسلمانان

ش اکتبر 31 , 2020
سیاسی/ سیاست داخلی نماینده سابق تهران در مجلس با انتقاد از روش فرقه‌گرایی امروز مسلمانان بهترین الگو را رفتار علی (ع) با خلفای پیش از خود دانست. علی مطهری به مناسبت هفته وحدت در صفحه کاربری‌اش در توئیتر نوشت: « بهترین الگو برای ما در وحدت اسلامی سیره و رفتار […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000