الکل، قوزی بالای قوز کرونا

5f9d37e5f0ad4_5f9d37e5f0ad7

یک متخصص سم‌شناسی افزود: افراد به طور عمده برای ترس از ابتلا به کرونا بر اثر یک باور نادرست الکل خورده بودند تا بدنشان در برابر ویروس مصون باشد، اما متانول موجود در این ترکیب بلای جانشان شد.

سردبیر مجله سم شناسی و مسمومیت‌های ایران گفت: الکل «اتانول» و «متانول » که برای مصارف دارویی توزیع می‌شود از نظر بصری قابل تمیز نیستند و برای این مهم از مواد تلخ کننده و رنگی در نوع زیان‌بار انسانی بهره گرفته می‌شود چرا که متانول تولیدی در کارخانه مانند اتانول، سفید یا بی رنگ است و اگر کسی به اشتباه آن را بنوشد مسافر جاده مرگ خواهد بود.

دکتر حسن صلحی به مناسبت هفته مسمومیت، بیان کرد: با شیوع ویروس کرونا تنها در بازه زمانی اسفندماه پارسال تا اردیبهشت ماه جاری چهار مورد کوری و سه مرگ بر اثر مصرف الکل تقلبی در استان به ثبت رسید.

وی افزود: افراد به طور عمده برای ترس از ابتلا به کرونا بر اثر یک باور نادرست الکل خورده بودند تا بدنشان در برابر ویروس مصون باشد، اما متانول موجود در این ترکیب بلای جانشان شد.

وی توضیح داد: وجود الکل حاوی متانول در داروخانه‌ها خطا بوده و انتظار می‌رود که وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نظارت اصولی‌تری در این زمینه داشته باشد چرا که متانول تنها مصرف صنعتی دارد و در دسترس بودن آن از طریق داروخانه‌ها برای افرادی که سطح دانش کمی دارند خطرآفرین است و جبران تبعات آن در صورت مصرف انسانی ناممکن خواهد بود.

این متخصص سم‌شناسی تصریح کرد: با شیوع کرونا می‌توان گفت ضدعفونی‌کننده‌ها و الکل جزئی از ملزومات زندگی روزمره مردم شده‌اند، اما این مواد به هیچ وجه خوراکی نیستند و نیاز است که رسانه‌های جمعی و نهادهای آموزشی و بهداشتی فرهنگ استفاده از آنها و مضرات ناشی از استفاده نادرست را در لایه‌های مختلف جامعه جا بیندازند تا مخاطرات سلامت به حداقل ممکن برسد.

وی خاطرنشان کرد: دروغ دیگری هم در کاهش ابتلای به کرونا در بخش‌هایی از جامعه وجود دارد و آن اثرپذیری مخدرها بر کاهش ابتلاست که این مسئله نیز مردود است و فارغ از بی ربط بودن مصرف مخدرها در پیشگیری و درمان این بیماری، افرادی که به دام این باور اشتباه بیفتند طیفی از آثار زیان‌بار ناشی از سم مخدر را در اندام‌هایشان تجربه خواهند کرد که کیفیت و طول زندگی را تحت الشعاع قرار می‌دهد.

دکتر صلحی بیان کرد: الکل «اتانول» و «متانول » که برای مصارف دارویی توزیع می‌شود از نظر بصری قابل تمیز نیستند و برای این مهم از مواد تلخ کننده و رنگی در نوع زیان‌بار انسانی بهره گرفته می‌شود چرا که متانول تولیدی در کارخانه مانند اتانول، سفید یا بی رنگ است و اگر کسی به اشتباه آن را بنوشد مسافر جاده مرگ خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: نوع دیگر الکل با عنوان تقلیبی(قلب شده) نیز در داروخانه ها وجود دارد که حاوی ماده رنگی است و از ته پاتیل تقطیر جمع‌آوری شده و کاربرد خاص صنعتی داشته و باید به هر شکل ممکن از دسترس مردم به دور باشد تا به اشتباه خورده نشود.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اراک، گفت: مسمومیت با الکل دست‌ساز به ‌خاطر بالا بودن میزان متانول موجود در این نوشیدنی بسیار خطرناک است و پس از مصرف می‌تواند آثار مخربی بر بدن از جمله کوری داشته باشد و اگر در زمان طلایی درمان به بیمارستان مراجعه نشود، قربانی را به کام مرگ می برد.

وی افزود: الکل متانول به خودی خود سمی نیست، اما پس از ورود به دستگاه گوارش و جذب در خون فعل و انفعالاتی انجام می دهد که تبدیل به ترکیبی بسیار سمی شده و این ماده در تداخل با آنزیم‌های کبدی سمی مهلک می‌شود که عامل اصلی کوری است.

متخصص سم شناسی و مسمومیت در استان مرکزی گفت: بسیار اهمیت دارد که اگر فردی به ‌هر دلیلی متانول مصرف کرد زیر ۱۲ ساعت به مراکز درمانی مراجعه کند چون فرآیند اثرات مخرب الکل در این ساعات فاقد علامت است و فرد اگر به اشتباه این زمان طلایی را از دست بدهد کادر درمان در زمان تظاهرات بالینی متانول کار زیادی برایش نمی‌توانند بکنند و کوری و مرگ در انتظارش خواهد بود.

وی توضیح داد: متانول در بدن تولید اسید فرمیک می‌کند که گازهای خون را به مرحله اسیدی خطرناکی می رساند و این مهم باعث می‌شود که پتاسیم درون سلولی وارد خون شود و غلظت بالای آن اختلال در ریتم قلب ایجاد کرده و مرگ را سبب شود.

سردبیر مجله سم شناسی و مسمومیت‌های ایران، خاطر نشان کرد: متانول، الکلی است که به‌عنوان حلال در رنگ سازی، جلاکاری، لاک ناخن، محلول های چاپ و تکثیر، ضد یخ، شیشه شورهای خانگی و خودرو، آزمایشگاه‌ها و صنعت چسب سازی کاربرد دارد و مصرف خوراکی آن کور کننده و یا مرگ بار است.

دکتر صلحی اظهار کرد: براساس مطالعات موجود، مستی ناشی از مصرف نوشیدنی الکلی بین ۸ تا ۱۲ ساعت به طول می انجامد و پس از آن اگر فرد ناآگاه استفاده کننده با علائم دل درد، نفس های تند، تهوع و تاری دید تک چشمی مواجه بود باید به سرعت به مراکز درمانی مراجعه کند چرا که تداوم این علایم در بیش از ۳۶ ساعت قابلیت درمان را کاهش داده و فرد به حالت نباتی رسیده یا جان می سپارد.

دکتر صلحی در پایان یادآور شد: با توجه به دروغ منتشر شده میان اقشار جامعه در خصوص اثرپذیری مخدرها بر کاهش ابتلا به کرونا، امیدواریم که مردم نسبت به عواقب زیان بار اعتیاد مخدر ها آگاه باشند، چرا که این مخدر هیچ اثری بر پیشگیری و درمان کرونا ندارد و مسمومیت با آن عواقب جبران ناپذیری را به دنبال خواهد داشت.

badoorbin.com
akhbarazad.com
منبع : خبرفوری

پست بعدی

پر شدن ظرفیت سالن تطهیر بهشت زهرا شایعه است

ش اکتبر 31 , 2020
مدیرعامل سازمان بهشت زهرا(س) گفت: اخبار منتشره در فضای مجازی به هیچ وجه صحت ندارد اما دقت داشته باشید که سازمان بهشت زهرا (س) هشت ماه و اندی است که در بحران قرار دارد. سعید خال در مورد انتشار اخباری مبنی بر پر شدن ظرفیت پذیرش سالن تطهیر سازمان بهشت […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000