بازار اجاره مسکن در نیمه دوم سال به کدام سمت وسو می‌رود؟

5f8994ab6793b_5f8994ab6793e فصل نقل و انتقال مسکن در بازار اجاره به پایان رسیده است اما بسیاری از متقاضیان هنوز موفق به دریافت تسهیلات ودیعه مسکن نشده اند.

این روزها تب اجاره در بازار مسکن تا حدودی کاهش یافته است چرا که بسیاری از متقاضیان اجاره مسکن در نیمه اول سال و همچنین در روزهای پایانی تابستان اقدام به جابجایی کرده اند . البته در این بین هنوز برخی از کاهش قیمت ها تنها در حد حرف باقی مانده است.

امسال افزایش قیمت اجاره زودتر از موعد هر سال شروع شد چرا که شیوع ویروس کرونا باعث شد که بسیاری از مالکان از این موضوع سوء استفاده کنند و نرخ‌های اجاره خود را افزایش دهند و از طرف دیگر اجازه ندادن برای بازدید از واحدهای مسکونی سبب شد که نرخ های اجاره بالا برود تا جایی که اعتراض متقاضیان و مستاجران، زمینه ساز تعیین سقف افزایش قیمت اجاره از طرف ستاد ملی مقابله با کرونا و همچنین الزام به تمدید قراردادهای اجاره تا سفید شدن وضعیت کشور از لحاظ ویروس کرونا شد.

در این شرایط برخی افراد سودجو به بهانه های مختلف سعی داشتند نرخ‌های اجاره را ۳۰ تا ۴۰ درصد هم افزایش دهند و از طرف دیگر مستاجران را مجبور به تخلیه واحد مسکونی کردند. شرایط مستاجران در ماهای ابتدایی شیوع کرونا نابسامان بود به طوری که ستاد ملی مقابله با کرونا تصمیم به پرداخت وام اجاره ودیعه مسکن گرفت.

البته پرداخت این وام هم مشکلات و دردسرهای بسیار زیادی به همراه داشت چرا که در ابتدا بانک ها اعلام کرده بودند که هنوز بخشنامه و یا ابلاغیه ای در این خصوص به ما ارائه نشده و از طرف دیگر بسیاری از مستاجران هم عنوان می‌کردند که مالکان حاضر به تمدید قرارداد و یا ارائه کد رهگیری نیستند. همین موضوع باعث شد که از ابتدای پرداخت تسهیلات ودیعه که دولت برای ۶۰۰ هزار نفر در نظر گرفته بود، تاکنون هنوز ۵۰ هزار نفر هم موفق به دریافت آن نشده‌اند. از طرف دیگر تسهیلات ۵۰ میلیون تومانی ودیعه مسکن در این شرایط و نوسانات بازار اجاره در حدی نیست که گره گشای مشکلات مستاجران باشد و در این شرایط بازار حتی باعث گرانتر شدن نرخ های اجاره شده است.

بازار اجاره دلهره آور پیش روی مستاجران!

در همین رابطه حسینی یکی از مستاجران که در محدوده خیابان وحدت اسلامی تهران ساکن است در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان با بیان اینکه بازار اجاره امسال برای ما بسیار دلهره آور بود گفت: از یک طرف مالک قصد داشت نرخ اجاره را ۳۰ درصد افزایش دهد از طرف دیگر هیچ موجری اجازه بازدید از ملک خود را نمی‌داد.

او ادامه داد: تعیین سقف اجاره و دریافت تسهیلات تا حدودی توانست بازار را آرام کند اما امیدواریم با این شرایط اقتصادی بشود بازار را کنترل کرد.

همچنین یکی از مشاوران املاک در محدوده جنوب پایتخت عنوان کرد که میزان جابه جایی‌ها در ماه‌های پایانی سال قبل نزولی بود و همین موضوع خود زمینه ساز افزایش قیمت چشمگیر اجاره در هفته های ابتدایی سال شد.

او ادامه داد: باید دولت اقدامات لازم در حوزه بازار اجاره را در قالب یک برنامه ریزی درست و همه جانبه اجرایی کند تا شاهد بهبود دائم این بازار شویم.

نرخ اجاره بیش از ۳۰ درصد افزایش یافته است

محب یکی دیگر از مستاجران که در محدوده خیابان خوش تهران ساکن است به خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان گفت: با وجود آنکه توانستیم با پیگیری های بسیار زیاد تسهیلات ودیعه مسکن را دریافت کنیم اما با این وجود مالک نرخ اجاره را بیش از ۳۰ درصد افزایش داده است.

او ادامه داد: مالک در ابتدا راضی به تمدید قرارداد اجاره برای دریافت کد رهگیری نمی شد که این به عقیده من یکی از بزرگترین مشکلات مستاجران است.

بر اساس این گزارش بسیاری از کارشناسان معتقدند بازار اجاره و همچنین بازار خرید و فروش مسکن تابع نوسانات اقتصادی و بازارهای موازی است که این عوامل تاثیر بسیار زیادی در قیمت ها برجای می گذارد.

محمود زاده معاون وزیر راه وشهرسازی پیش از این در این باره گفته بود: وزارت راه و شهرسازی در حال حاضر برنامه ریزی های منسجمی برای بازار مسکن و اجاره دارد و نهایت تلاش خود را برای ایجاد ثبات در این بازار به کار گرفته است.

امیدواریم با توجه به تشدید شرایط کرونایی در کشور و اینکه فصل نقل و انتقال در بازار اجاره هم به پایان رسیده است، هرچه سریعتر شاهد بهبود وضعیت بازار اجاره مسکن باشیم. از سوی دیگر با توجه به اینکه درخواست‌ها برای دریافت تسهیلات ودیعه مسکن افزایش یافته است باید همکاری بانک ها در این زمینه بیشتر شود.

badoorbin.com
akhbarazad.com
منبع : خبرفوری

پست بعدی

ترامپ انتظار این مخمصه را از دوئل نداشت

ج اکتبر 16 , 2020
سیاسی/ بین الملل ادامه رقابت های انتخاباتی ریاست جمهوری آمریکا با دوئل تلویزیونی دو نامزد اصلی برگزار شد. جو بایدن که با شبکه ای بی سی مصاحبه می کرد، روش مدیریت دولت دونالد ترامپ برای مهار شیوع کرونا را به باد انتقاد گرفت و سوء مدیریت او را عامل شیوع […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000