واردات قاچاق غذای حیوانات در بحران کرونا

واردات قاچاق غذای حیوانات در بحران کرونا

واردات رسمی غذای حیوانات، دو سال است که ممنوع شده، اما، همچنان شاهد واردات قاچاق این محصولات به کشور هستیم.

به گزارش خبرگزاری مهر، آن طور که مسئولان وزارت صمت گفته اند، واردات رسمی غذای سگ و گربه از اردیبهشت ۹۸ ممنوع بوده و هر آنچه در سال گذشته ثبت سفارش شده بود، صرفاً به درخواست نیروی انتظامی، هلال احمر و دیگر سازمان‌های مرتبط در امر امداد و نجات و به واسطه تأمین غذای مورد نیاز سگ‌های کاربردی امورات انتظامی، حفاظتی و زنده یاب بوده است.

در همین حال، گفته می‌شود که بعد از ممنوعیت رسمی واردات غذای حیوانات، این واردات به شکل چمدانی و یا از مجاری غیر قانونی صورت می‌گیرد.

نکته مهم و قابل تأمل در واردات قاچاق این محصولات، نبود نظارت‌های لازم بهداشتی و دامی است که همین امر باعث به خطر افتادن سلامت حیوانات و دام خواهد شد، در حالی که محصولات داخلی به دلیل نظارت مستمر و دقیق ناظران بهداشتی و سازمان دامپزشکی در بالاترین سطح کیفیت قرار دارند.

بر اساس تصمیم وزارت صمت، از ابتدای اردیبهشت ۹۸، ۱۴۳ ردیف تعرفه مشمول ممنوعیت واردات شده و غذای سگ و گربه نیز در این فهرست قرار دارد. اما، همین روزهای آخر شهریور ۹۹ بود که با تلاش مأموران پایگاه نهم پلیس امنیت عمومی پایتخت، ۷۰ هزار و ۹۲۰ بسته غذای حیوانات در یک انبار، کشف و ضبط می‌شود. البته این فقط یک نمونه از ده‌ها و شاید صدها محموله قاچاق باشد که وارد کشور می‌شود.

عناصر مهم در تشکیل عضلات، استخوان‌ها، رشد و تکثیر مو (یا کرک) و تولید مثل حیوان تنها از طریق غذای سالم و مقوی است به همین دلیل نباید این موضوع مهم و سلامت محور مغفول واقع شود. در حالی که نمی‌توان به محصولات قاچاق اطمینان داشت. حیوانات هم مانند انسان‌ها به مواد مغذی برای عمر طولانی و سالم ماندن احتیاج دارند. مقوی کردن تغذیه و پرهیز از غذاهای کم کیفیت، یکی از بهترین راه‌ها برای سلامت حیوانات است. این درحالی است که بیشتر غذاهای بسته بندی شده حیوانات مملو از فیلر ها (پر کننده‌های غذا که فیبر آن را بالا ببرند)، مواد افزودنی و نگه دارنده و هزاران ماده مضر دیگر هستند. به همین دلیل باید به محصولات داخلی بیش از پیش توجه شود.

همچنین، واردات قاچاق غذای حیوانات در روزهای کرونایی، علاوه بر مضرات اقتصادی که به دنبال دارد، می‌تواند تهدیدی برای سلامت حیوانات و شاید انتقال بیماری از طریق حیوان به انسان باشد. در روزهایی که باید بیش از پیش از شیوع بیماری‌های واگیر جلوگیری کرد، واردات قاچاق غذای حیوانات نیز می‌تواند به این دغدغه بیفزاید.

به نظر می‌رسد در شرایطی که کشور گرفتار کرونا و تحریم‌ها و مشکلات اقتصادی است، عده‌ای سودجو با واردات قاچاق غذای حیوانات و فروش علنی آنها در شبکه‌های مجازی، سودهای کلان میلیاردی به جیب می‌زنند. این در حالی است که همواره تاکید شده، خریدهای اینترنتی باید با وسواس و دقت زیادی انجام شود. زیرا، معلوم نیست کالا و محصولی که به دست شما می‌رسد، چقدر سالم و اصلی است.

لازم است دستگاه‌های درگیر این محصولات و کالاها، نظارت بیشتری بر روند عرضه غذای حیوانات در کشور داشته باشند و در این راه، حمایت از تولید داخل را در اولویت قرار دهند.

badoorbin.com
akhbarazad.com
منبع : مهر

پست بعدی

کاغذ به زیر ۴۰۰ هزار تومان بازگشت/ آتش زیر خاکستر کاغذ

ی اکتبر 11 , 2020
در حالی که بسیاری از فعالان بازار کاغذ معتقد هستند که شرایط امروز بازار کاغذ آتش زیر خاکستر است،‌ قیمت کاغذ دوباره به زیر ۴۰۰ هزار تومان رسید. قیمت کاغذ روز گذشته با کاهش 10 هزار تومانی دوباره به زیر 400 هزار تومان رسید. کاغذ چاپ و نشر که در […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000