دستاوردهای روسیه پس از ۵ سال عملیات نظامی در سوریه

سیاسی/ بین الملل 5f748034005ed_5f748034005f2 تصمیم مداخله روسیه در سوریه به درخواست دمشق و بعد از آن صورت گرفت که نیروهای دولتی سوریه در پاییز ۲۰۱۵ در جنگ علیه گروه‌های مخالف و تروریستی دچار تنگنا و سختی شدند.

در ۳۰ سپتامبر سال ۲۰۱۵ روسیه عملیات نظامی را در سوریه آغاز کرد؛ عملیاتی که پنج سال گذشته درستی و مفید بودن آن را در کاهش پیشروی گروه‌های تروریستی در منطقه و خارج از آن ثابت کرد.

ورود روسیه به جنگ سوریه که بیشتر بر پشتیبانی هوایی از عملیات ارتش سوریه و کمک مشورتی و استقرار پلیس نظامی متمرکز است به تغییر توازن قدرت در جنگ و انتقال ارتش سوریه از جبهه دفاعی به جبهه حمله کمک کرد طوری که ارتش سوریه موفق شد بیشتر خاک این کشور را آزاد کند.

تغییرات میدانی که "روند آستانه" با مشارکت روسیه، ترکیه و ایران و دولت سوریه و نمایندگان مخالفان به آن کمک کرد، زمینه را برای حل و فصل سیاسی از طریق تشکیل کمیته قانون اساسی هموار کرد. این تنها مکانیزم عملی برای مذاکرات سوری_سوری است اگرچه عملکرد آن تاکنون به دلایل مختلف در سطح مطلوب نبوده است.

اهداف عملیات روسیه در سوریه تنها به نجات این کشور از افتادن در چنگ تندروها و آشوب و تجزیه کمک نکرد بلکه منافع ملی و امنیتی نیز برای روسیه داشت.

سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه گفت: در نتیجه عملیات نظامی روسیه در سوریه بیش از ۱۳۳ هزار فرد مسلح کشته شدند که ۴۵۰۰ تن از آن‌ها از اتحاد شوروی سابق بودند.

وی گفت: آسیب‌های شدیدی به تروریست‌ها و شبکه‌های حمایت مالی آن‌ها وارد شد. همچنین فعالیت‌های نیروهای مسلح روسیه در سوریه مانع استواری در مقابل فعالیت گروه‌های تروریستی و انتقال آن به مناطق مجاور است.

شویگو گفت: داعش در سوریه از بین رفته و هیچ تروریستی به روسیه نفوذ نکرد. این نشان می‌دهد مأموریتی که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه مشخص کرده بود، به طور کامل اجرا شده است.

شویگو تأ کید کرد، با استناد به اسناد و حقایق می‌توان گفت که عملیات ضروری بود و تصمیم درستی بود حتی به نوعی می‌توان گفت که تنها تصمیم ممکن بود. این عملیات در سوریه افزایش توانایی‌های نیروهای مسلح روسیه و آمادگی آن برای کمک نظامی به هم‌پیمانان و شرکایش را نشان داد و هیبت روسیه و نفوذ بین‌المللی آن را افزایش داد و تلاش‌های رقبای ژئوسیاسی برای انزوای سیاسی و دیپلماتیک کشورمان را ناکام گذاشت.

بعد از انجام عملیات تعداد نیروهای روسیه در سوریه کاهش یافت اما هر زمان بخواهد می‌تواند تعداد نیروهایش را افزایش دهد.

badoorbin.com
akhbarazad.com
منبع : خبرفوری

پست بعدی

اجرای طرح مبارزه با عرضه قلیان غیربهداشتی 

چ سپتامبر 30 , 2020
جانشین پلیس پیشگیری تهران بزرگ از اجرای طرح مبارزه با عرضه قلیان غیربهداشتی خبر داد و گفت: این طرح با همکاری معاونت نظارت بر اماکن پلیس امنیت در حال اجرا است. سرهنگ جلیل موقوفه‌ای با تاکید بر عزم این پلیس در مبارزه با جرائم توزیع کالاهای غبر بهداستی، گفت: در […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000