ایران به دنبال ایجاد ثبات سیاسی در لبنان است

سیاسی/ بین الملل 5f7090c540a9e_2020-09-27_16-46 یک تحلیل‌گر مسائل لبنان گفت: در حال حاضر لبنان وارد یک بن بست سیاسی شده که ممکن است میشل عون برای خروج از این بن بست، سعد حریری را به عنوان نخست وزیر معرفی کند.

«حسن هانی‌زاده» در ارزیابی تاثیر استعفای مصطفی ادیب از سِمَت نخست‌وزیری لبنان بر وخامت اوضاع لبنان گفت: مصطفی ادیب آخرین گزینه‌ای بود که از طرف میشل عون به عنوان نخست وزیر معرفی شد اما در جریان تشکیل کابینه، برخی از چهره‌‎های سیاسی و سنتی لبنان نظیر سعد حریری، فؤاد سنویره و سمیر جعجع با دخالت‌های خود تلاش کردند که سنگ‌اندازی کنند.

این تحلیل‌گر مسائل لبنان افزود: آمریکا و عربستان با استفاده از لابی این مثلث، تاثیرگذار لبنانی یعنی سعد حریری، فؤاد سنویره و سمیر جعجع به دنبال تشکیل کابینه‌ای هستند که در تضاد با محور مقاومت و حزب الله قرار گیرد.

در واقع مصطفی ادیب تلاش می‌کرد کابینه تکنوکرات و بدون گرایش‌های سیاسی تشکیل دهد اما این سه نفر، خواهان واگذاری ۱۲ وزارت خانه‌ کلیدی به جریان ۱۴ مارس بودند، به همین دلیل رایزنی‌هایی میان مصطفی ادیب، میشل عون و رئیس پارلمان لبنان در طول ۴ هفته گذشته با دخالت‌های آن سه نفر، موفقیت‌آمیز نبود و کابینه تشکیل نشد.

هانی‌زاده نقش آمریکا و عربستان در استعفای مصطفی ادیب را پررنگ دانست و تصریح کرد: در حقیقت هدف آمریکا و عربستان این است که میشل عون، مجبور شود سعد حریری را برای تشکیل کابینه معرفی کند تا یک نوع تقابل سیاسی و امنیتی میان جریان‌های سیاسی لبنان و حزب الله، شکل بگیرد.

در واقع آنها می‎خواهند نخست وزیری انتخاب شود که در آینده حزب الله را خلع سلاح کند و این جریان سیاسی را از ساختار قدرت لبنان، خارج کند.

این کارشناس مسائل خاورمیانه در واکنش به اینکه علت موفق نبودن مکرون در روی کار آمدن مصطفی ادیب اظهار کرد: مکرون در طی سفرهای خود به بیروت تلاش کرد که کابینه معتدل با رویکردی کاملا تکنوکرات تشکیل شود اما عربستان و آمریکا به دلیل نفوذی که بر جریان‌های سیاسی لبنان دارند، این مثلث تخریبی، لبنان را وادار کردند که مانع شکل‌گیری کابینه کاملا غیرسیاسی شود. در حال حاضر لبنان وارد یک بن بست سیاسی شده که ممکن است، میشل عون برای خروج از این بن بست سعد حریری را به عنوان نخست وزیر معرفی کند.

هانی‌زاده با اشاره به سابقه سعد حریری در تقابل با حزب‌الله خاطرنشان کرد: سعد حریری در دوران نخست وزیری خود بسیار تلاش کرد که حزب الله را خلع سلاح کند، به حاشیه براند و این جریان سیاسی را از ساختار سیاسی لبنان دور کند اما به دلیل پایگاه و عقبه‌ای که حزب‌الله در منطقه دارد، سعد حریری در این امر موفق نشد و در نتیجه او، دست به یک بازی کثیف زد و به نیت سهم‌خواهی استعفا کرد، به همین دلیل به نظر می‌رسد در حال حاضر هم آمریکا و هم عربستان، به دنبال این هستند که سعد حریری را به قدرت برسانند و با برنامه‌ریزی جدید، مشکلاتی را برای حزب الله ایجاد کنند.

این تحلیل‌گر مسائل لبنان در مورد نقش ایران در شکل‌گیری ثبات سیاسی در لبنان یادآور شد: با توجه به نفوذ معنوی که ایران در این کشور دارد، قطعا این توانایی را دارد اما موانع زیادی فرا روی تشکیل کابینه و ثبات سیاسی در لبنان است.

جریان ۱۴ مارس و المستقبل به دنبال این هستند که نفوذ ایران و محور مقاومت، کاهش پیدا کند و در مقابل نفوذ عربستان و آمریکا را گسترش دهند، لذا در این شرایط تلاش ایران بر این است که از طریق ایجاد وفاق بین همه جریان‌های سیاسی لبنان، یک ثبات نسبی در این کشور ایجاد کند اما موانع داخلی و بین‌المللی فراوانی، پیش روی آن است.

badoorbin.com
akhbarazad.com
منبع : خبرفوری

پست بعدی

تمدید خودسرانه مصرف دارو اعتیادآور است

ی سپتامبر 27 , 2020
برخی افراد هنگامیکه می‌بینند با یک قرص خوب نمی‌شوند، اندازه مصرف را افزایش می دهند و بعد به راحتی به اعداد حیرت‌انگیزی می‌رسند. در مواردی می‌بینیم که مرز مصرف دارو از روزانه ۱۰۰ عدد هم می‌گذرد. آزاده اولیایی کارشناس مسئول پیشگیری از اعتیاد در محیط کار و فضای مجازی سازمان […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000