پول بپرداز، پزشک شو!

5f6cbbf9bc076_2020-09-24_19-02

ماجرای پیچیده انتقال از خارج به داخل از دید دانشجویانی که زمانی برای تحصیل در مقطعی از پزشکی به خارج از کشور رفته و برگشتند هم قابل بررسی است، مشکلاتی که اغلب خودشان را در قالب شهریه‌های غیرمتعارف نشان می‌دهد.

از سال ۲۰۱۹، تعدادی از دانشجویان ایرانی که در ۸۴۰ دانشگاه مورد تایید وزارت بهداشت تحصیل می‌کردند، به ایران بازگشتند و مابقی دوره تحصیلشان را باید در دانشگاه‌های ایران بگذرانند. تا سال ۲۰۱۹ افرادی که در رشته پزشکی تحصیل می‌کردند باید ابتدا ۷۲ واحد را در یکی از این دانشگاه‌ها می‌گذرانند و بعد درخواست انتقال به داخل کشور را می‌دادند تا بتوانند پس از ارزشیابی وارد یکی از دانشگاه‌های علوم پزشکی ایران شوند. این وزارتخانه در سال ۹۷ اعلام کرد: «مطابق مصوبه جلسه ۷۰ شورای عالی برنامه‌ریزی در تاریخ ۷ شهریور ۱۳۹۷ افرادی که از ابتدای سال ۲۰۱۹ برای ادامه تحصیل در دانشگاه‌های خارجی اقدام کنند باید تا پایان مدت تحصیل در آن کشور بمانند و امکان انتقال از خارج به داخل از آن تاریخ به بعد وجود ندارد». با این حال ماجرای پیچیده انتقال از خارج به داخل از دید دانشجویانی که زمانی برای تحصیل در مقطعی از پزشکی به خارج از کشور رفته و برگشتند هم قابل بررسی است، مشکلاتی که اغلب خودشان را در قالب شهریه‌های غیرمتعارف نشان می‌دهد. طی چند وقت گذشته چندین دانشجو که در کشورهای دیگر مشغول تحصیل بودند، تماس گرفتند و درباره شهریه‌های ۹۰‌میلیون تومانی برای یک سال که توسط هیات امنای دانشگاه‌ها مصوب شده است، اعتراض خود را بیان کردند. طبق بخشنامه ۱۰/۱۰/۹۷ وزارت علوم هزینه‌های تخصص بالینی پزشکی و دندانپزشکی برای دانشجویانی که دوره تخصص را طی می‌کنند، حداکثر ۳۵‌میلیون تومان در سال عنوان کرده است سالیانه دانشگاه‌ها اجازه دارند که مبلغ را اضافه کنند. در این بین در سایت دانشگاه‌های علوم پزشکی قم باید سالیانه ۱۰‌درصد هزینه برای سال تحصیلی ۹۸-۹۹ در نظر گرفته شود که ۳۸‌میلیون‌و ۵۰۰‌هزار تومان باید دانشجویان بپردازند، اما این مبلغ برای دانشجویانی که در دانشگاه‌های مورد تایید وزارت بهداشت تحصیل کرده‌اند به حدود ۹۰‌میلیون تومان می‌رسد.

با پیگیری‌ها مشخص شد که هیات امنا این مبلغ را تعیین کرده است و در ابتدا قرار بر این بود که باید دلار نیمایی ضربدر ۴‌هزار تومان شود و با افزایش قیمت ارز، برپایه دلار آزاد محاسبه شد. حالا یک دانشجو در مقطع تخصص باید ۷۸‌میلیون تومان برای یک سال پرداخت نماید. البته دانشگاه‌های علوم پزشکی یک تبصره نیز گذاشته که دانشجویانی که دوره دستیاری و تخصص خود را در بیمارستان‌ها طی می‌کنند و کارانه ۲‌میلیون تومانی دریافت می‌کنند، می‌توانند، مبلغ ۲۴‌میلیون تومان در سال را به شهریه اختصاص دهند و در این بین تخفیفی شامل آنها می‌شود. در حالی که دانشجویان به این موضوع اعتراض داشتند که هزینه آنها در دانشگاه‌های خارج از کشور بسیار کمتر بود و آنها به دانشجویان ایرانی حقوق و دستمزد می‌دادند. آنها معتقدند که اگر یک دانشگاه مورد تایید وزارت بهداشت است چرا با آنها مثل بچه سرراهی و دانشجویان غیرایرانی برخورد می‌شود و در ابتدا باید مدرکشان ارزشیابی شود و هزینه‌های آنها بر پایه دلار در نظر گرفته می‌شود.

یکی از کارشناسان بخش مالی دانشگاه علوم پزشکی قم می‌گوید که فقط اتباع خارجی هستند که باید با حساب نرخ ارز شهریه بپردازند و دانشجویان ایرانی از همان شهریه‌های مصوب وزارت بهداشت تبعیت می‌کنند. دانشگاه قم امسال برای اولین‌بار می‌خواهد دستیار تخصصی جذب کند و بنا بر تصویب هیات امنا شهریه این دوره ۷۸‌میلیون تعیین شده است. برای بررسی این موضوع سیدهاشم صدر، سرپرست روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی قم می‌گوید: طبق قانون هیات امنای دانشگاه‌ها حق دارند تا ۹۰‌میلیون تومان برای یکسال شهریه تعیین کنند و دانشگاه ما با توجه به شرایط کرونایی کشور، ۱۰‌درصد برای دانشجویان تخفیف در نظر گرفته که مبالغ پرداختی آنها حدود ۷۰‌میلیون است. صدر در ادامه خاطرنشان می‌کند: دانشجویانی که از دانشگاه‌های خارج از کشور آمده‌اند، تبدیل شهریه آنها باید به دلار نیمایی و آزاد و بر مبنای افزایش نرخ ارز محاسبه می‌شود و شهریه آنها خیلی بالاتر رفته است. آنها به دلار به دانشگاه‌های خارج از کشور پول می‌دادند و بابت تحصیل این دانشجویان وزارت بهداشت هیچ‌کمکی را به دانشگاه‌های علوم پزشکی نمی‌کند و تمام هزینه تجهیزات و تدریس اساتید و اعضای هیات علمی، برعهده دانشگاه است و باید از شهریه‌هایی که دریافت می‌کند، تامین شود. چون تعداد این دانشجویان زیاد نیست و یک استاد باید تدریس دو تا سه نفر آنها را قبول کند. دانشجویانی که در بخش بالینی مشغول تدریس و دستیاری هستند، هزینه ۹۰‌میلیون تومانی آنها با تخفیف به ۷۸‌میلیون تومان می‌رسد و چون کار بالینی می‌کنند مبلغ ۲۴‌میلیون تومان نیز کارانه خود را می‌توانند به این امر اختصاص دهند و در نهایت حدود ۴۵‌میلیون شهریه آنها می‌شود.

دانشجویان می‌توانند شکایت کنند
در این شرایط به‌نظر می‌رسد تصمیم بر‌عهده وزارت بهداشت باشد و چه بر‌عهده هیات امنای دانشگاه‌ها، دانشجویان پزشکی در مقاطع مختلف هستند که باید مابه‌التفاوت این بازی با اعداد و قوانین مربوط به انتقال از خارج کشور را از جیب‌شان بپردازند. در این رابطه یک منبع آگاه در وزارت بهداشت درباره مبالغ شهریه‌ها می‌گوید: هزینه مصوب را وزارت بهداشت به دانشگاه‌های علوم پزشکی ابلاغ می‌کند، ولی چون دانشگاه‌های علوم پزشکی هیات امنایی اداره می‌شوند، این مصوبه‌ها در جلسات آنها مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و افزایش قیمت شهریه‌ها به دست آنهاست و وزارت بهداشت دخالتی در آنها ندارد. او معتقد است که قانون دست هیات امناها را برای تعیین شهریه‌های سالانه باز گذاشته و قانون بودجه این اجازه را به آنها می‌دهد که افزایش قیمت داشته باشند، این فرد در ادامه خاطر نشان می‌کند: هیات امناها بر اساس خدماتی که به دانشجویان ارائه می‌دهند، این مبالغ را تعیین می‌کنند و حتی وزیر نیز نمی‌تواند در این موضوع دخالت کند و بگوید چرا این مبلغ را می‌گیرید. دانش آموزی که از خارج به ایران می‌آید، جز دانشجویان بین‌المللی به حساب می‌آید و به‌این خاطر هزینه‌های آنها بالا می‌رود. اگر دانشجویی به این موضوع اعتراض دارد می‌تواند از هیات امناهای دانشگاه‌ها شکایت کند، ولی اداره و تامین هزینه‌های دانشگاه‌ها بر اساس این مبلغ است. ما وضعیت اقتصادی دانشجویان در مقاطع دستیاری و تخصص را درک می‌کنیم، ولی در برخی موارد خود وزارت بهداشت هم زورشان به دانشگاه‌ها نمی‌رسد.

badoorbin.com
akhbarazad.com
منبع : خبرفوری

پست بعدی

گروگان‌گیری با رمل و اسطرلاب!

پ سپتامبر 24 , 2020
با رای قضات شعبه ششم دادگاه کیفری یک خراسان رضوی، عاملان ربایش و شکنجه پزشک مشهدی در حالی به تحمل 27 سال زندان محکوم شدند که در آخرین جلسه دادگاه ادعا کردند برای اجرای نقشه آدم ربایی به رمل و اسطرلاب روی آورده اند. این حادثه هولناک بیست و سوم […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000